Hur korrigera sned rygg vid ridning?

Mattsson

Trådstartare
Har varit hos kiropraktor och fått konstaterat att jag har en medfödd snedhet i ryggen som aldrig kan arbetas bort helt. Känner väldigt tydligt när jag rider att hästarna har svårare i höger varv och mitt högra sittben ligger liksom alltid i mer än det vänstra. Mina ben är olika långa och mina axlar sitter på olika höjd. Kiropraktorn jämnar ut det till viss del, men det ramlar ju tillbaks så småningom. Emellanåt lyckas jag korrigera det i ridningen, men när jag rider för tränare så känns det som att de råden jag får bygger på att man har en rak kropp och det har jag ju inte så jag har insett att jag måste försöka arbeta emot min egna kropp för att få det här att fungera. Jag känner väldigt tydligt att hästen inte gör som jag tänkt mig, men jag kämpar med att korrigera mig själv rätt för att få till det. Är det någon här inne som har liknande problem? Hur har ni gjort för att få till en bra sits vid ridning? Nästa månad kommer det en tränare till stallet som även arbetar med människokroppar, så jag hoppas få bättre hjälp då men tar tacksamt emot alla tips.

Sv: Hur korrigera sned rygg vid ridning?

Jag har liknande problem. Skadade mig i ren ridolycka när jag var liten och det kommer aldrig bli bra.
Jag är alltid sned åt ena hållet. Det som jag tycker kan hjälpa mig är att rida barbacka och bara försöka känna efter och rätta till mig själv. När jag har sadel tänker jag inte så mycket på det, förutom att mina stigbyglar aldrig är jämna (eller DE är ju jämna, men inte mina ben. Skiljer dock inte ett helt hål) och att jag får ont i ryggen om jag anstränger mig.

Jag har fått anpassa ganska mycket, jag promenadrider i stort sett bara. Nu har jag ju en häst som inte är så 'lättriden' om man vill ha till bra form och energi, däremot är hon en KLIPPA om man är nöjd med att lulla runt i lugnt tempo. Har, vad jag fått höra, haft en tidigare ägare (ej de jag köpte av utan innan dess) som var delvis förlamad så hon har en viss vana. :love:

Men just när jag sitter barbacka så märker jag hur snett jag sitter och försöker räta upp mig hela tiden, men det är lite otäckt för det känns som om jag ska ramla av hela tiden då. :o Ibland får jag ett ryck och vill rida 'ordentligt' vilket är tillfredsställande när jag ser att hon börjar gå fint, men det sliter för mycket på mig. Sen kan jag ha ont i en vecka efteråt.
När jag var yngre så fick jag rida nästan enbart utan stigbyglar just för att bli lite 'rakare'. Tycker det har hjälpt en del, men sen var jag ifrån hästarna några år och då började jag lite om, så nu är det jobbigt igen.

Senast ändrad:

Mitt absolut bästa tips vid "sned rygg-ridning" är att inte tvinga kroppen.
Slappna av och följ med i hästens rörelser, barbacka eller utan stigbyglar. Gör ingenting, bara känn efter hur det känns.
Med tiden kan man försöka korrigera i små, små steg, men aldrig tvinga kroppen att böja sig åt ett håll den inte vill/kan! Mjuka upp ordentligt innan, brukar hjälpa åtminstonde lite grann.

Jag är skev i ryggen utan att någon vet varför. Har varit stammis hos kiropraktorn i snart 8 år och är fortfarande sned. Det bollar mellan nacke och höfter, just nu är det värst i mitten mellan skulderbladen.
När det sitter nere i höfterna kan jag knappt rida. Då hamnar högerhöften mycket längre bak, jag kan inte galoppera och får ingen vidare följsamhet alls oavsett gångart.
I de svackorna brukar jag bara åka häst, sitta avslappnat och inte göra någonting. I början tog det ett par veckor innan jag blev bättre, nu går det på några dagar.

Jättebra att ha kontinuerlig kontakt med duktigt folk, såväl kiropraktor/naprapat, massör som tränare.

Tillsaken är ju när man är sne så brukar det ju även hänga ihop med hästens snedhet och man förstärker varandras brister .

Och nog är väll alla ryttare snea när dom rider ? Om man tittar på folk så är det inte många som sitter totalt rakt i sadeln ?

Jag har själv skador i min rygg och har jobbat med min snedhet och när ena benet samt rygg blir kortare och man inte hittar sitt ena sittben så smiter ju även pållen i detta .

Igentligen om ett ben är längra kan inte spela så stor roll eftersom det är stjärten man sitter på ? Det jag upplever/upplevde vara just detta med sittknölarna om man lyfter ben samt stjärten ut i sadeln så följer det obefintliga sittbenet med :D
Och helt plötsligt känner man även den knölen . Sen om ryggen är sne så gäller det fortfarande att hålla ordning på sitt bäcken eftersom det blir det som styr åt vilket håll tyngden sen faller , man sitter helt enkelt och viker sig i sidan eftersom själva bäckenet inte redan innan sitter rakt i sadeln !

Om sedan överdelen dvs axlar ,att den ena är sänkt så spelar inte det någon roll för tyngdpunkten blir rätt om man får till bäckenet ..så bli även ryggen rak till slut . Och när man hittar detta kommer pållen jobba mer liksidigt och man som pilot får ännu lättare att hitta det sänkta sitt benet .

Om man sätter sig på en stol så har man samma effekt och det är svårt att hitta sittbenet även där ,prova att även där att lyfta ut sittbenet såatt säga ;)

Ta tag i skinkan och sittbenet så poff så känner man hur det ligger jämnt på stolen och man märker även hur svårt och jobbigt det blir att sitta på stolen och man hittar andra helt andra muskler och det är jobbigt att sitta även på en rakt på en stol :o
Mia

Mitt tips är stretcha igenom hela kroppen. En snedhet i ryggen gör ofta vissa muskler kortare tex låren sätesmusklaturen osv.

Har själv problem efter en ridolycka. Jag tycker att Yoga hjälper också.
Jag har mkt lättare att rida barbacka då man slipper detta eviga problem med
stiglädren. Tränare som verkligen har koll på människokroppen låter super.

Vad enkelt allt vore om man va rak...

Dina rekommendationer i inledningen är just de jag fått från min fantastiska instruktör (som också har egna - mångåriga - erfarenheter av trilskandes kropp). Känn in och små, små steg. Inte tvinga kroppen. Gärna barbacka. Det har hjälpt mig mycket!

Har varit hos kiropraktor och fått konstaterat att jag har en medfödd snedhet i ryggen som aldrig kan arbetas bort helt. Känner väldigt tydligt när jag rider att hästarna har svårare i höger varv och mitt högra sittben ligger liksom alltid i mer än det vänstra. Mina ben är olika långa och mina axlar sitter på olika höjd. Kiropraktorn jämnar ut det till viss del, men det ramlar ju tillbaks så småningom. Emellanåt lyckas jag korrigera det i ridningen, men när jag rider för tränare så känns det som att de råden jag får bygger på att man har en rak kropp och det har jag ju inte så jag har insett att jag måste försöka arbeta emot min egna kropp för att få det här att fungera. Jag känner väldigt tydligt att hästen inte gör som jag tänkt mig, men jag kämpar med att korrigera mig själv rätt för att få till det. Är det någon här inne som har liknande problem? Hur har ni gjort för att få till en bra sits vid ridning? Nästa månad kommer det en tränare till stallet som även arbetar med människokroppar, så jag hoppas få bättre hjälp då men tar tacksamt emot alla tips.

och jag hoppas att du gjort en ordentlig utredning på din kropp hos en riktig läkare, ortoped, och blivit röntgad.

Jag råkade ut för idrottskada för ca 2 år sedan och fick veta att jag "stukat ryggen och blivit snedriven rejält men nu går jag hos kiropraktorn och det fungerar för mig även om jag har många behandlingar kvar:crazy:.

Funderade om du har ont och är stel etc så borde du smörja på liniment innan du rider som ökar cirkulationen och värmer upp de onda ställena, hästliniment (minns inte vilken sort) ska va jäkligt bra och som de andra säger stretcha eller kanske prova en medicinsk korsett eller akupunktur:angel:?

Hur du än gör så hoppas jag att det ska bli bättre, är inte roligt att rida och ha ont.

ett bra tips är att ta ett elastiskt bensnöre som du sätter runt båda armbågarna bakom ryggen, man blir mycket rakare och starkare och sitter väldigt korrekt. på så vis bygger man upp musklerna som håller upp en och man blir rakare, jag är också sned men det här hjälper mig massor!

Rider också mycket barbacka just för att det är lättare att känna "felen" då. Jag får inte ont så länge jag försöker sitta/arbeta korrekt. Däremot sliter det på mig när jag slarvar med hållningen. Tex vid snöskottning och mockning måste jag böja benen och använda magmusklerna. Slarvar jag och bara lyfter med ryggen får jag ont i ena sidan direkt. Ska defenitivt börja rida utan stigbyglar igen när jag har sadel. Har det senaste fått för mig att jag måste hitta rakheten även med stigbyglar, men det funkar bara i skritten än så länge :o Man vill ju så gärna kunna rida på ordentligt, men som du skriver så är det nog bättre att anpassa sig till dagsformen. Med mycket träning och tålamod kanske man kan få till det i samtliga gångarter till slut :bump:

Problemet när jag bara sitter och slappnar av är att mitt högra sittben konstant ligger an mer än det vänstra, så jag måste hitta ett sätt att få jämnat ut detta. Vissa dagar är värre än andra och då påverkar det hästen så mycket att den också drar snett. Ska dock prova att åka häst och känna in mina sittben och prova mig fram hur jag kan få dem att bli mer jämna. Tur att man har en lugn häst att åka på :love:

Tack för tipset med stolen! Ja, det är sannerligen inte lätt att sitta rakt. Kan du förklara lite mer hur du gör när du flyttar ut sittbenet i sadeln? Känner helt klart igen mig i att jag gärna viker mig i ena sidan. Har du några tips för att få koll på bäckenet också? Axlarna börjar jag få koll på genom att försöka hålla underarmar och armbågar på plats, men tappar jag dem så åker gärna högerarmen längre fram.

Har bara varit hos företagshälsovården, som inte tyckte att jag var speciellt send och att jag kunde göra några sjukgymnastik övningar när jag fick ont. Måste nog erkänna att jag inte tänkt på att uppsöka läkare igen efter det. Har kanske helt enkelt inte haft tillräckligt ont och kiropraktorn har lindrat besvären. Tror du att de kan operera bort snedheten?

Jag använder BoT när ryggen känns stel/öm och har fått några strech övningar som jag kan göra. Det hjälper när jag har slarvat! Har inte konstant ont (just nu inte alls) men är orolig för att jag märker att det påverkar väldigt mycket i ridningen och vill inte att hästen ska bli sned :crazy:

Det ska jag prova. Hoppas någon kan knäppa loss mig efteråt bara :laugh:

Nu har jag suttit här på stolen och försökt känna mina sittben. Upptäcker att jag kan få ned det vänstra genom att höja knät lite och jag burkar irritera mig på mitt fladdriga vänsterknä som lever ett eget liv när jag rider. Det kanske helt enkelt måste vara så för att jag ska få en jämn viktfördelning. Ska låta vänsterknät bete sig som det vill nästa gång, så får jag se vad som händer :rofl: Kanske räcker att korta stiglädren på vänster sida. Det är väl bara att fortsätta försöka och prova sig fram. Tack till ALLA för era svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka