hur kör ni?

Sv: hur kör ni?

Jag kör alldeles för fort. I en gammal Saab från 80-talet (bilen är flera år äldre än jag). Jag kör betydligt långsammare i föräldrarnas Volvo som bara har några år på nacken.

Det jag stör mig mest på i trafiken är folk som kör alldeles för sakta, typ i 50 på en 70-väg. Övningskörning, släp och traktorer är naturligtvis borträknade. Men jag fick höra redan på körskolan att jag har en aggressiv körstil, och har ganska nära till att bli arg i övrigt också.
 
Sv: hur kör ni?

Lånar knapp

Måste bekänna mina synder, idag körde jag 80 på 90-väg, gud förbjude... Hoppas ingen behövde börja med blodtrycksmedicin på grund av mig nu.

(Jag tycker det är dölöjligt att irritera sig på folk som kör snäppet långsammare än högsta tillåtna hastigheten. Man vet inte vad den föraren har för anledningar till sin hastighet)
 
Sv: hur kör ni?

:eek:

Fast ofta tycker jag förare som kör 80 på 90-väg ligger kvar i 80 även när hastigheten sänks till 70! Och när man kör om är det ofelbart en äldre man/kvinna i förarsätet. :banghead:

(Ja visst, jag generaliserar. Men utifrån min erfarenhet så är det så här :p)
 
Sv: hur kör ni?

Jag håller för det mesta hastigheten, kan hända att den överskrider något tex på landsväg eller motorväg. Men till 99.9% lyder jag skyltarna (detta sedan jag kört 11 km för snabbt en gång och fick en fet böter ;) )

Däremot är jag nog rätt hetsig i trafiken, har inget tålamod för folk som konstant måste köra 10-20 km/h för sakta eller de som inte går åt sidan och släpper fram trafiken och då både förhindrar och sätter de andra som kör om i farozonen.
 
Sv: hur kör ni?

Det där har jag också varit med om några gånger, dom kanske har farthållaren igång på 80, har jag tänkt?
 
Sv: hur kör ni?

Men varför irritera sig på en sådan sak? Du vet inte omständigheterna som gör att förare väljer en viss hastighet. Det är ju bara att köra om när tillfället kommer, inte svårare än så!

Igår började däcktrycksvarnaren att larma, det var bara att glida på i 80 till närmaste mack för att kolla trycket manuellt. Och tur var var väl det, för i ena bakdäcket fanns bara 1.5 av de 2.9 kg som ska vara där. Så varför bli irriterad?
 
Sv: hur kör ni?

Ofta tycker jag bilarna är så skruttiga att det mest troligt inte finns farthållare. Jag tror mer det är lätt att ha bestämt sig för en hastighet från början, så behöver man inte bry sig om skyltar till höger och vänster :meh:
 
Sv: hur kör ni?

Men varför irritera sig på en sådan sak? Du vet inte omständigheterna som gör att förare väljer en viss hastighet. Det är ju bara att köra om när tillfället kommer, inte svårare än så!

:bow:

Framför allt kan man ju inte göra något åt hur andra kör så det finns ju verkligen ingen anledning till att irritera sig. En irriterad förare ÄR en sämre förare.

*KL*

Jag kör efter väg- och trafikförhållanden. Sällan för fort, det finns ingen anledning till det. Är inte heller nitisk på att köra exakt efter hastighetsbegränsningen, kräver förhållanden att jag kör långsammare (ja, självklart inte 50 på 100-väg ex...) än det står på skylten har jag inga problem med det. (Som häromkvällen, då körde jag 80 på 100-väg. Det var mörkt och aningen dis i luften, jag vet att det är mycket vilt som springer på de vägarna och jag var lite trött.) Huvudsaken är att jag kommer fram. Och ärligt talat, de som hävdar att de inte har tid att köra 10 km under hastighetsbegränsningen borde nog ta fram sin miniräknare. Man får köra VÄLDIGT långt för att så små marginaler ska göra skillnad i tid.

För övrigt anser jag att aggressiva/lättirriterade förare är bra mycket farligare i trafiken än de som kör lite för sakta, eller fort. Min "favorit" är de som roar sig med att slänga på helljuset precis i mötesögonblicket som hämnd för att jag råkade vara aningens seg med att stänga av mitt.
 
Sv: hur kör ni?

Jag kör alldeles för fort. I en gammal Saab från 80-talet (bilen är flera år äldre än jag). Jag kör betydligt långsammare i föräldrarnas Volvo som bara har några år på nacken.

Det jag stör mig mest på i trafiken är folk som kör alldeles för sakta, typ i 50 på en 70-väg. Övningskörning, släp och traktorer är naturligtvis borträknade. Men jag fick höra redan på körskolan att jag har en aggressiv körstil, och har ganska nära till att bli arg i övrigt också.

Jobbar du på att lugna ner dig i din körstil? Har du några råd att dela med dig av? Jag skulle gärna ta emot tips på hur man kan få folk i sin omgivning att lugna ner sin hetsiga stil lite...
 
Sv: hur kör ni?

Ofta tycker jag bilarna är så skruttiga att det mest troligt inte finns farthållare. Jag tror mer det är lätt att ha bestämt sig för en hastighet från början, så behöver man inte bry sig om skyltar till höger och vänster :meh:

Så kan det mycket väl vara också.

Sen är det så att bilar med liten motor går sällan speciellt bra i högre hastigheter. Karln har även en bättre begagnad "Renå kan gå" med 77 hästar. Den plågas verkligen om man kör fortare än 90 km/h. Äldre bilar har sällan lika mycket motor/hästar som dess nyare årsmodeller.
 
Sv: hur kör ni?

Men precis!

Jag var ganska aggressiv i trafiken när jag var yngre (18, 19 och tidiga 20 år). Körde även väldigt mycket för fort och var lättirriterad. Jag var verkligen inte en bra bilförare! Hade en oförstående inställning till andra trafikanters agerande och deras situationer. Ska vara väldigt tacksam för att jag inte smackat in i vilda djur eller ännu värre, någon människa...

Idag kan jag vara tung på gasen, men jag gör det lite snyggare, säkrare och har inte det som standard. Jag uppskattar lägre bränsleförbrukning framför tidsvinsten. Är t ex löjligt stolt över att jag fått min lilla silvergolf ner på 0,36 i förbrukning efter landsväg:D

Vidare har jag även utvecklat bättre "trafikempati". Jag hade en gamla tant framför mig igår (efter att däcket var fixat) som låg 50-60 på en 80 väg. Istället för att bli arg och tycka att hennes körkort borde klippas, förstod jag att tanten är gammal och har sämre reaktionsförmåga nu, och hon är förnuftig nog att köra utifrån sina förutsättningar!

I mitt fall förstår jag varför försäkringsbolag väljer att ha högre premier och självrisker på ungdomar...
 
Sv: hur kör ni?

Så kan det mycket väl vara också.

Sen är det så att bilar med liten motor går sällan speciellt bra i högre hastigheter. Karln har även en bättre begagnad "Renå kan gå" med 77 hästar. Den plågas verkligen om man kör fortare än 90 km/h. Äldre bilar har sällan lika mycket motor/hästar som dess nyare årsmodeller.

Well, jag har en bil med 1.2 liters motor och 72 hästar. Fungerar alldeles utmärk att köra i 110 på motorvägen. Att det tar 100 år att accelerera är en annan femma.
 
Sv: hur kör ni?

kl

Jag körde tidigare alldeles för fort, inte inne i samhällen och sånt men på motorväg gick det i en väldig fart, särskilt på natten när det inte var någon annan trafik. Hade en BMW 528 och det var nästan som om bilen lockade mig köra fort...

Kraschade (vattenplaning i 70 km/t på 80 väg), såg döden i vitögat och sålde BMW'n till fördel för en stor och stadig SUV. Ingen racerkörning nu för tiden. Insåg hur farligt och dumt det är.
 
Sv: hur kör ni?

KL

Måste säga att den här undersökningen kom rätt lägligt. Kanske jag inte inbillar mig allt ändå... ;)

http://www.gp.se/motor/1.1732967-svenskar-mest-aggressiva-i-trafiken

Goodyear Young Drivers Road Safety Survey

("Utförd i augusti 2012 av Ipsos. Totalt 6 400 respondenter, i åldrarna 18-25 år, samtliga med körkort. Totalt 400 intervjuer per land.

Omfattar länderna: Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Polen, Ryssland, Spanien, Sverige, Schweiz, Sydafrika, Turkiet, Storbritannien.")
 
Sv: hur kör ni?

Hm..
Tänkte bara nämna att jag har kompisar med bilar på 400 tusen klassen och 100-200 tusen klassen & ingen av dem vill anstränga bilarna för de fin-åker alltid.

Min på 40 tusen och 250 häst drar jag på endel med ibland, men oftast, 90% av fallen kör jag riktigt bra ( läs lagligt, eco, lite under 50 i samhället)
För att jag absolut inte skulle kunna leva med att jag dödat någon trafikant som åkt med mig eller gått ute på vägen.
Ush & fy, skulle nog ta livet av mig då..
 
Sv: hur kör ni?

Jag kör lite olika beroende på vilken bil jag sitter i.

"Min" bil som är värd runt 50k och som har en liten 1.0-liters motor med 68 hästar kör jag ganska aggressivt med. Oftast 10-20 km/h över hastigheten på 70-vägar och uppåt. 50-vägar och nedåt håller jag hastigheten nitiskt.

Bil nummer två som är värd runt 450k kör jag inte alls ofta över hastigheten med. Denna visar data över förbrukning, och jag försöker alltid pressa ner förbrukningen så mycket som möjligt. Väldigt mjuka accelerationer och mycket rullande inför rödljus mm.
Denna bil har ca 170-180 hästar och en motor på 2.0 liter. En diesel.

Bil nummer tre är en bil värd runt 800k, och den kör jag verkligen mesigt med. Alltid mjuka accelerationer, aldrig över hastigheten osv.
Denna bil är jag alldeles för rädd för att skada, så då tar jag det hellre extra försiktigt.
Denna bils motor har ca 300 hästar, och volymen 3.0. Även denna är en diesel.


Summa summarum, din teori om hur folk beter sig i olika bilar stämmer inte alls på mig.


Edit: Jag har aldrig fått några böter eller varit inblandad i någon form av olycka. Har haft körkortet i över två år.
 
Senast ändrad:
Sv: hur kör ni?

KL på mig själv.

Lite utdrag ur artikeln som diskuterar undersökningen:

""Svordomar, ilsket gestikulerande, tvära inbromsningar. Unga svenskar är argast bakom ratten i Goodyears Däckbarometer 2013."

och

" Närmare nio av tio unga svenskar uppfattar sina medtrafikanter som ilskna, vilket är nästan dubbelt så många som i Italien, Spanien och Turkiet."

Närmare bestämt:

"I exakta siffror uppger 86 procent av svenskarna mellan 18 och 25 år att de någon gång har råkat ut för arga medtrafikanter. Snittet för övriga länder i undersökningen är bara 44 procent."

och

"15 procent av de tillfrågade unga svenskarna provocerar till sig omkörningsmöjligheter genom att köra för nära med påslagna helljus."

Treeeeeevligt.... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
544
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 531
Senast: ptr
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 851
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp