hur kör ni?

Sv: hur kör ni?

Jag förstår egentligen inte varför svenskar alltför ofta blir så vanvettigt hetsiga, otåliga och aggressiva i trafiken?
Haha! Skulle just svenskar vara extra hetsiga i trafiken? Välkommen till Madrid säger jag bara. Varje gång jag tänker gå över vägen utan att knappt kolla mig för hugger min kille tag i mig och säger "Du, du är inte i Sverige nu, du kan inte göra sådär!!". Han tycker svensk trafik är ett under av lugn, jämfört med hur folk kör här.
 
Sv: hur kör ni?

Inte bara Madrid. Har du varit i Indien, typ New Delhi? :eek:

bettysmatte:
I många länder kör man gärna både tre och fyra i bredd på tvåfiliga vägar. Rödljus är någon sorts rekommendation som man lika gärna kan strunta i. Parkera i rondell eller korsning är inga problem. Bara det parkerade fordonet har varningsblinkers igång så kan det stå var som helst.
 
Sv: hur kör ni?

Helt enkelt för att sådana trafikanter är i vägen, skapar köer och riskerar att skapa farliga omkörningar.

Nej, det där köper jag inte för fem öre. Skapar farliga omkörningar gör ENDAST de som kör om farligt - inget annat. Likväl som det är populärt att säga att man måste köra lite fortare för att "anpassa hastigheten till trafiken", så kan man precis lika gärna säga att man måste köra lite under tillåtna MAX-hastighet för att anpassa sig efter trafiken. Hemska jag körde nyss 95-98 km/h på 100-vägen när jag körde hem från affären ;)! Men det var rätt anpassat efter trafiken, för jag höll jämnt avstånd till husbilen framför mig.

Viktigt att komma ihåg är dessutom att bilens mätare ofta visar i underkant. Mät upp hastigheten med GPS så ser du kanske att det du tror är 100 km/h är närmare 90 km/h. (Skiljer 5-10 km/h på alla de bilar jag testat.)

Vår gamla bil (volvo 945) ligger nästan exakt. Det skiljer väldigt, väldigt lite från vad GPSen säger.

Och, ja, halka har jag en fruktansvärd respekt för!
 
Sv: hur kör ni?

Haha! Skulle just svenskar vara extra hetsiga i trafiken?

Jo, jämfört med många länder upplever jag det så. Inte precis att svenskar tutar och har sig, men det är någon konstig "jag först"-mentalitet som ploppar fram när folk sätter sig i bilen här. Hänsynen försvinner. Man är gräsligt dålig på att anpassa farten efter väder och väglag, tycker jag. (Och, ja, jag har vistats i andra länder, bl.a. har jag bott i USA i närmare 15 år och kört mycket bil där.) Ungefär som när folk står i kö i mataffären. Öppnas en ny kassa trampar ju nästan folk ner varandra för att komma först till den. Jag brukar stå och fundera på vad det är som folk har så bråttom till? Självklart kan man vara ute och handla på sin futtiga lunchrast ibland och faktiskt ha bråttom, men majoriteten av folket i kön hade nog inte kunnat svara om man hade frågat dem.
 
Senast ändrad:
Sv: hur kör ni?

Lastbilar, eller bilar med släp VET man ju kör långsamt.
Däremot en persinbil utan släp borde hålla hastigheten.

Varför då? Hastighetsbegränsningen är ju trots allt en begränsning, en maxfart, så varför måste man tvunget "hålla hastigheten" uppåt?
 
Sv: hur kör ni?

Nej, det där köper jag inte för fem öre. Skapar farliga omkörningar gör ENDAST de som kör om farligt - inget annat. Likväl som det är populärt att säga att man måste köra lite fortare för att "anpassa hastigheten till trafiken", så kan man precis lika gärna säga att man måste köra lite under tillåtna MAX-hastighet för att anpassa sig efter trafiken. Hemska jag körde nyss 95-98 km/h på 100-vägen när jag körde hem från affären ;)! Men det var rätt anpassat efter trafiken, för jag höll jämnt avstånd till husbilen framför mig.


Så om du kör ifatt en traktor som ligger i 40 km/h på 70-väg ligger du glatt bakom tills den svängt av?

Alla inte har tid eller tålamod att ligga bakom någon som kör tiotalet kilometer under hastighetsgränsen. Därav den ökade trafikfaran som kommer med farliga omkörningar, köbildning, m.m. Och som flera påpekat är det skillnad när fordonen i fråga har anledning att köra långsammare än hastighetsbegränsningen, men även där har man rätt att köra om när lämpligt tillfälle ges.
 
Sv: hur kör ni?

Så de allra flesta som har bråttom fejkar?
Stressar för att det är kul?

Jag tillhör nog den skaran du syftar på ibland, men aldrig frivilligt.
Och då kan jag faktiskt bli irriterad på sådana som inte har förståelse för att alla inte har all tid i världen..
 
Sv: hur kör ni?

Vilka fördommar :) Jag kör både äldre bilar och min egen halv-miljonsbil och kör lika med alla, dvs lite för fort ;) Men inte aggressivt. Om det inte ligger någon framför som kör 10-20 km för sakta. Minst lika trafikfarligt som att köra för fort! På 30 och 50 vägar kör jag lagligt, och i tätbebyggt område.
 
Senast ändrad:
Sv: hur kör ni?

Så om du kör ifatt en traktor som ligger i 40 km/h på 70-väg ligger du glatt bakom tills den svängt av?

Inte glatt kanske men, ja, jag håller mig alltid bakom tills det känns säkert att köra om. Däremot brukar jag bli omkörd av diverse bilar innan dess, som tycker att det är okej att köra om både mig OCH traktor trots att man inget ser...
 
Sv: hur kör ni?

Inte glatt kanske men, ja, jag håller mig alltid bakom tills det känns säkert att köra om. Däremot brukar jag bli omkörd av diverse bilar innan dess, som tycker att det är okej att köra om både mig OCH traktor trots att man inget ser...

Det där kan vara något jag stör mig på. Om bilen/bilarna närmast traktorn ligger så nära traktorn att man antingen får köra om alla fordon eller ligga kvar bakom.
Att köra om utan sikt är givetvis inte okej.
 
Sv: hur kör ni?

Så de allra flesta som har bråttom fejkar?
Stressar för att det är kul?

För att det är kul? Nej, antagligen inte. Men många är så uppstressade att de inte egentligen har någon aning om varför de stressar, tror jag. Sedan finns det ju de som aldrig kan lämna huset i god tid på morgonen, till exempel, utan som sedan blir tvungna att stressa ihjäl sig för att hinna i tid till jobbet. Det är dessa människor, antar jag, som kör alldeles för fort även om väglaget inte tillåter och som sedan orsakar olyckor både för sig själv och andra. Ibland när man stressar runt är det nog vettigt att fundera på om man har så himla bråttom egentligen, och vad man i så fall kan göra åt det...
 
Sv: hur kör ni?

Fast jag är ALLTID noga med att lämna stort nog avstånd mellan mig och traktor för att en bil ska kunna komma in om det behövs. Jag är möjligt överförsiktig, och då är jag inte den som tänker sabotera för andra. Men oftast kör man ändå om både mig och traktor, även om sikten är så dålig att man nästan häpnar... :nailbiting:
 
Sv: hur kör ni?

Nej, det där köper jag inte för fem öre. Skapar farliga omkörningar gör ENDAST de som kör om farligt - inget annat. Likväl som det är populärt att säga att man måste köra lite fortare för att "anpassa hastigheten till trafiken", så kan man precis lika gärna säga att man måste köra lite under tillåtna MAX-hastighet för att anpassa sig efter trafiken. Hemska jag körde nyss 95-98 km/h på 100-vägen när jag körde hem från affären ;)! Men det var rätt anpassat efter trafiken, för jag höll jämnt avstånd till husbilen framför mig.

Mja. Omkörningen som sådan är ju ett val av den föraren. Men nog kan jag ha viss förståelse för att folk tröttnar på söndagsåkare som lallar runt i låg hastighet.
Vem har påstått att man alltid ska köra exakt skyltad hastighet? När jag kör hem i rusningstrafik får jag ofta köra i 90 km/h på 110-vägen eftersom trafiken inte medger annat. Det betyder inte att jag tycker att det är optimalt.

Vår gamla bil (volvo 945) ligger nästan exakt. Det skiljer väldigt, väldigt lite från vad GPSen säger.

Och, ja, halka har jag en fruktansvärd respekt för!

Bra, då har du ju koll på det. Det är det långtifrån alla som har.

Självklart ska man ha respekt för halka. Har någon påstått annat? Att ha respekt är dock inte alls samma sak som att vara rädd.
 
Sv: hur kör ni?

Fast jag är ALLTID noga med att lämna stort nog avstånd mellan mig och traktor för att en bil ska kunna komma in om det behövs. Jag är möjligt överförsiktig, och då är jag inte den som tänker sabotera för andra. Men oftast kör man ändå om både mig och traktor, även om sikten är så dålig att man nästan häpnar... :nailbiting:

Jag skrev ju att jag blir irriterad när bilarna bakom ligger för nära. Inte att du gjorde det.
 
Sv: hur kör ni?

*kl*

Jag kör efter humör. Är jag på väg till jobbet och är så inte jättesugen på att åka dit kan jag ligga i en hastighet på 20 km/h för fort, medan jag andra gånger då jag vaknat på rätt sida och allt flyter på på morgonen håller varenda hastighetsbegränsning och har stort avstånd till övrig trafik.
Slutsats: Ju sämre humör, desto "sämre" jag kör. :D

Men jag tål inte såna som Nils-Bertil, som har en ålder mellan 90 och döden, som sitter och kör på 90-väg i 45 för att han saknar reaktionsförmåga och inte kan flytta växelspaken. :wtf:
Såna som han är en större fara för trafiken än fartsyndarna.
Borde finnas en åldersbegränsning för körkort också...
 
Sv: hur kör ni?

Äntligen någon som håller med mig. Började känna mig lite utanför i tråden.

Håller alla (med undantag lastbilar och bilar med släp) hastigheten som gäller blir det ett bättre flyt. Då slipper man hålla på och sicksacka fram hela tiden.

Kl
Kom på en till störande sak. Folk som blir tunga i foten utan att märka det, kör om, inser att de kör för fort och saktar ner så jag måste köra om. Så håller det på ett tag..
 
Sv: hur kör ni?

Vilka fördommar :) Jag kör både äldre bilar och min egen halv-miljonsbil och kör lika med alla, dvs lite för fort ;) Men inte aggressivt. Om det inte ligger någon framför som kör 10-20 km för sakta. Minst lika trafikfarligt som att köra för fort! På 30 och 50 vägar kör jag lagligt, och i tätbebyggt område.

Jag är kanske lite fördomsfull ;) men det är min uppfattning, ja! Ännu en gång inte alla bilar, men ofta är det så.
 
Sv: hur kör ni?

Haha! Skulle just svenskar vara extra hetsiga i trafiken? Välkommen till Madrid säger jag bara. Varje gång jag tänker gå över vägen utan att knappt kolla mig för hugger min kille tag i mig och säger "Du, du är inte i Sverige nu, du kan inte göra sådär!!". Han tycker svensk trafik är ett under av lugn, jämfört med hur folk kör här.

Har aldrig vart i madrid, men olika delar av Turkiet och egypten. Man kan säg som så att flygresan oroar jag mig inte ett skit över, det är bussen till hotellet! Shauffören tutar konstant och fortsätter gasa. Fördommar? Kanske. Men så har det vart varenda gång jag åkt buss i någon av dessa länder.
 
Sv: hur kör ni?

Ja men precis.

bettysmatte: jag har inte varit i något land tror jag där trafiken varit bättre och lugnare än i sverige. värst har varit i afrikanska länder och här i sydeuropa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
544
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 531
Senast: ptr
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 851
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp