hur kör ni?

Sv: hur kör ni?

Jag kör oftast lite för fort på 110/100 väg, iaf 10 över om det finns möjlighet. Kör på farthållare och är noga med avstånden, blir så otroligt irriterad på folk som lägger sig 2 meter bakom på motorvägen.

Håller alltid 70 och neråt genom samhällen. Möjligtvis kan jag hålla lite över på landsvägen som jag kör varje dag.
 
Sv: hur kör ni?

Om man inte hinner reagera om det kliver ut en människa på vägen på motorväg är man ouppmärksam? Då kanske man ska göra en gångbana där eftersom det inte är någon risk att bli påkörd!:idea:

Om man riskerar att köra in i en framförvarande bil för att man slänger ett ögonkast bakåt, var det jag främst syftade på. Såklart. Det ska inte behöva hända. Framförallt inte vara ett stående problem och inte i Sverige, där hastighetsskillnaderna är så små på motorvägen. Tänk på tyska autobahn - fri fart sträckorna- där folk i regel kör allt mellan 90 och 250 km/h. Det klarar ändå de flesta av, utan att riskera att köra in i röven på framförvarande bil.
 
Sv: hur kör ni?

Jag har en marschfart som i regel är en bra bit över den tillåtna men jag anpassar farten efter vad trafik, väg och väder tillåter.
Premierar gott avstånd till övriga trafikanter.

Har jag någon otyg som tycker det är fantastiskt att ligga för nära baktill så släpper jag antingen av eller kör ifrån.
 
Sv: hur kör ni?

Jag har en marschfart som i regel är en bra bit över den tillåtna men jag anpassar farten efter vad trafik, väg och väder tillåter.
Premierar gott avstånd till övriga trafikanter.

Samma här. Jag kör i princip alltid över skyltad hastighet på landsvägar dagtid i fint väder, men anser mig utöver det ha ett hyfsat stort säkerhetstänk när jag kör (vad gäller omkörningar, avstånd, användande av blinkers, körning i tätbebyggelse, tider när det är erkänt mycket vilt är i rörelse etc.). Jag är inte perfekt men jag är framför allt vaken, när jag kör bil.
 
Sv: hur kör ni?

Jag kör laglydigt, säkert och skittråkigt :p. Men jag sätter stor stolthet i att vara en bilist som folk omtalar som "den bästa bilist de känner", så får det vara hur tråkigt som helst i vissas ögon :D. Vill varken ha böter eller olyckor (som går att undvika).
 
Sv: hur kör ni?

Hur många av vilken sort som ligger och trycker bakom dig i veckan varje dag till och från jobbet är knappast underlag nog att komma med sådana påståenden.

Jag kan såklart säga att taxiförare kör som idioter, för varje dag till jobbet ligger det en taxibil och trycker bakom mig och gör en farlig omkörning. Men sanningen är ju den att det i handlar om ett fåtal flygtaxiförare längst just denna sträcka som kör idiotiskt.

Sen är det väl såklart att man trycker på i en omkörning, speciellt om man har lite jävlar anamma i bilen. Omkörningar är farliga, speciellt utan omkörningsfiler, och ska utföras skyndsamt och enbart när det anses säkert. Förvisso får man egentligen aldrig överskrida tillåten hastighet vid omkörning, men själv ser jag mellan fingrarna på det för båda mig och andra. Tycker det är betydligt mycket säkrare att gasa upp en 20-30 km/h över tillåten hastighet och få omkörningen överstökad, än att fisa förbi långsamt.
 
Sv: hur kör ni?

Om man inte hinner reagera om det kliver ut en människa på vägen på motorväg är man ouppmärksam? Då kanske man ska göra en gångbana där eftersom det inte är någon risk att bli påkörd!:idea:

Gående får överhuvudtaget inte vistas på en motorväg. Inte heller cyklister eller långsamtgående fordon. Det händer dock att människor lik förbannat ska ut på dessa leder... Precis som det händer att vilda djur kommer innanför viltstängslet. Hinder kan uppstå på vägen framför en som man helt enkelt måste vara beredd på.

Man ska aldrig köra fortare än vad man klarar av. Man kan dock inte dra det till absurdum, eftersom det skulle innebär en hastighetsbegränsning på typ 30-40 km/h. Men kör man så fort att man upprepade gånger, efter att ha tittat i sido/backspegeln, plötsligt är ikapp framförfarande bil, så kör man absolut för fort för den trafikrytmen och definitivt för fort för ens uppmärksamhetsförmåga. Du ska förövrigt aldrig någonsin släppa blicken helt från trafiken framför dig.
 
Sv: hur kör ni?

Förr körde jag ofta med ganska "tung" högerfot, hade alltid bråttom tyckte jag, och tyckte nog också att det var ganska roligt att köra fort.

Idag är jag äldre, "fegare" och förnuftigare, har insett att det dels finns trevliga ekonomiska fördelar med att köra i laglig hastighet, samt att man inte tar onödiga risker på samma vis. Jag kan dock sträcka mig upp till 120 på 110-väg, men håller alltid 30/50/70/90.
Och är det dålig sikt eller dåligt väglag kan jag ligga under hastighetsbegränsningen också, men inte utan uppenbar anledning.

(Sen, utöver att jag försöker köra i laglig hastighet, har jag förvisso ett ganska hetsigt bilförarhumör och retar mig väldigt på både de som hittar på egna hastighetsbestämmelser, inte använder blinkers eller håller avstånden, men det är kanske en annan historia som inte riktigt hör till tråden.. :p )
Jag
 
Sv: hur kör ni?

Jag kör laglydigt, säkert och skittråkigt :p. Men jag sätter stor stolthet i att vara en bilist som folk omtalar som "den bästa bilist de känner", så får det vara hur tråkigt som helst i vissas ögon :D. Vill varken ha böter eller olyckor (som går att undvika).

Samma här. Förutom det där med bästa bilist, speciellt de som åker med brukar tycka jag är värdelös eftersom det går så saaaakta (dvs precis på/under hastighetsgränsen om inte väglaget/trafiken gör en lägre hastighet lämplig) :p
Har nog mest släkt och vänner som är tunga på foten när jag inte är med i bilen...
 
Sv: hur kör ni?

Det finns väl bra mycket fler "kategorier" än de tre du tar upp?

Själv kör jag en vanlig volvo och har en tendens att vara lite tung i foten. Jag kör säkert och stabilt men nog råkar jag ganska ofta komma upp i lite för hög hastighet.
Jag är absolut inte någon fara i trafiken. Jag anpassar min körning efter väder, väglag, trafik, väg osv. Att jag ganska ofta kör 130 på E4an gör mig knappast farlig..

Har förövrigt aldrig fått böter. Och jag tycker de där som envisas att köra för sakta är bra mycket farligare. De stör ju hela rytmen och gör andra förare superirriterade.

delvis kl

Behövde visst inte beskriva min körning, det gjorde du så bra åt mig :)

Har heller aldrig fått böter (peppar peppar) och visst kör jag lite aggressivt men jag är uppmärksam i min körning och anser mig vara en bra förare.
Kör dock väldigt försiktigt i blött väglag. Har varit med om vattenplaning en gång på motorväg och det sitter i huvudet trots att det är flera år sedan. Det skrämde mig rejält. Ingen som helst kontroll över bilen. Det var bara att hänga med och hoppas på det bästa.
 
Sv: hur kör ni?

2. Ägare till gamla gamla bilar som inte vill pressa den för mycket, utan ligger gärna och fiser i 90 på 120 väg.

Men att komma i fatt en bil på 2 sek, så man får slänga sig på bromsen för att inte ge föraren en whiplashskada; är lika illa! Man är inte beredd på att komma ifatt en persinbil så fort!

Hrm, hur uppträder du när det finns bilar med hästsläp/husvagnar/och dylikt på vägen? Herre gud, vi ligger ju och fiser i 80 även om hastighetsbegränsningen är högre än så... :nailbiting:

Eller vill ni spara bensin så ni håller er långt under hastigheten? Eller håller ni hastighetsbegränsningen?

Beror på. Generellt tycker jag att ca 100 km/h är lagom, även om hastighetsbegränsingen tillåter 120. Kan väl knappast kallas att ligga långt under? Sparar det bensin också, så är det absolut en fördel för mig. Jag ser, självklart, till att ligga i vänsterfil så att folk kan köra om mig som de vill!

Hastighetsbegränsningarna försöker jag annars alltid hålla, för att böta en massa onödiga pengar är jag verkligen inte intresserad av.
 
Sv: hur kör ni?

Beror på. Generellt tycker jag att ca 100 km/h är lagom, även om hastighetsbegränsingen tillåter 120. Kan väl knappast kallas att ligga långt under? Sparar det bensin också, så är det absolut en fördel för mig. Jag ser, självklart, till att ligga i vänsterfil så att folk kan köra om mig som de vill!

Hastighetsbegränsningarna försöker jag annars alltid hålla, för att böta en massa onödiga pengar är jag verkligen inte intresserad av.

Jag hoppas innerligt att du håller dig i högerfilen, inte i den vänstra som du skrivit...
Och jag tycker personligen att det skulle vara störande om du körde 100 km/h på en 120-väg. Dock skulle jag på en 120-väg kunna köra om dig eftersom det är en motorväg och så skulle jag slippa störa mig :)
 
Sv: hur kör ni?

Jag tycker om att köra for men håller alltid hastigheten på vägar som har hastighet 60 km/h eller lägre. Försöker att alltid hålla ordentligt avstånd till framförvarande. Ibland blir det svårt när andra trafikanter slänger sig ut framför en.
Med passagerare i bilen som inte vill åka fort håller jag hastigheten. (Samt med barn i bilen.)
När jag kör släp håller jag hastigheten med undantaget att jag på motorväg kan närma mig 90 km/h.
Kör rätt mycket, både med och utan släp, och är inte rädd när jag kör. Van att köra på olika underlag och är inte bekymrad vid halka. Kör både i stan (ffa Malmö), på landet och semi-landet.

Stör mig gärna på andra trafikanter. Särskilt de som inte kan blinka/visa vad de ska göra, inte kan planera sin körning, inte tänker framåt/kör för långsamt, inte håller avstånd samt alla som kör med kombinationer de inte kan hantera. Såhär års vimlar det av husvagnsekipage. Ofta med kraftigt felaktigt kultryck.
Det allra värsta är dock rädda trafikanter.
Trafikanter som har en vettig anleding att köra långsamt stör mig inte. (T.ex. långtradare, bussar och släpvagnsekipage.)

Kör framförallt en Saab 9-5 Sport (kombi) med 2,3 l turbomotor. Det är en -00:a men förvånansvärt pigg fortfarande.
 
Sv: hur kör ni?

Bly fot. Alla gånger, jag har lugnat ner mig nu men innan tyckte jag att allt under 100 var värdelöst att fisa runt i. I regel låg jag (LÅG jag har bättrat mig) 40 km/h över fartbegränsningarna mer eller mindre överallt. Nu bor jag dock på en obefolkad öde ö och det förklarar nog hur det kan komma sig att jag har kvar kortet ;)

Men nu anpassar jag mig, saktar ner i byarna och tänker på hur miljön jag kör i är för viltriskens skull (krockade och efter det blev jag mer försiktig)

Men jag är nog en sån somliga av er skulle svära över ;)

Stör mig mest på: Söndagsåkare, FÅGELSKÅDARE (värsta sorten, varningsblinkers funkar också som "parkera vart fan jag vill" blinkers), folk som inte håller avstånd, vinglare, folk som inte kan hålla nått som när jämn hastighet, folk som inte vet vad blinkers är.

Kör honda civic -03 115 hk och förånansvärt pigg tack vare v-tec'en :D
 
Senast ändrad:
Sv: hur kör ni?

Jag hoppas innerligt att du håller dig i högerfilen, inte i den vänstra som du skrivit...
Och jag tycker personligen att det skulle vara störande om du körde 100 km/h på en 120-väg. Dock skulle jag på en 120-väg kunna köra om dig eftersom det är en motorväg och så skulle jag slippa störa mig :)

Åh, jisses, jag har till och med kopplat av vad höger och vänster är på min semester :D! Ja, självklart håller jag mig i högerfilen....

Men VARFÖR är det så störande? Jag förstår egentligen inte varför svenskar alltför ofta blir så vanvettigt hetsiga, otåliga och aggressiva i trafiken? Hade jag krupit fram i 50 km/h, av absolut ingen anledning, då kan jag förstå. Då blir man verkligen en trafikfara. Men om man lägger sig lite under hastighetsbegränsingen, i stället för över som de flesta, varför är man besvärlig då? Jag uppskattar VERKLIGEN inte heller när jag blir omkörd av någon som formligen vräker sig förbi, och ligger på tutan hela vägen förbi, när jag kör hästtransport i lagliga 80 km/h, även om det på skyltarna står 100 km/h. Hur tänker man då??? Jag FÅR inte köra fortare...
 
Sv: hur kör ni?

Lastbilar, eller bilar med släp VET man ju kör långsamt.
Däremot en persinbil utan släp borde hålla hastigheten.
 
Sv: hur kör ni?

Fast det finns ju även andra bilar på vägen med barn i bilen...

Sedan vet jag inte, rädd eller försiktig?

Ja, jag håller avstånden och anpassar farten efter trafiken. Jag kör inte 140 km/h i rusningstrafik på vägen hem från Malmö. Däremot kan jag absolut köra 140 km/h på samma väg en lördagmorgon klockan 6.15. Då brukar det vara "något" mindre trafik.

Jag skrev rädd eftersom jag menade just rädd. Särskilt vintertid tycks rädslan smyga fram hos många. De sitter framåtlutade och håller krampaktigt i ratten. Skrämmande ofta ligger de väldigt nära framförvarande bil. Inte ens när vägbanan är torr så vågar de hålla ens lite högre hastighet än 70 km/h. (På t.ex. E22 eller E6 där hastigheten på "mina" bitar är 110 km/h.)
 
Sv: hur kör ni?

Men VARFÖR är det så störande? Jag förstår egentligen inte varför svenskar alltför ofta blir så vanvettigt hetsiga, otåliga och aggressiva i trafiken? Hade jag krupit fram i 50 km/h, av absolut ingen anledning, då kan jag förstå. Då blir man verkligen en trafikfara. Men om man lägger sig lite under hastighetsbegränsingen, i stället för över som de flesta, varför är man besvärlig då? Jag uppskattar VERKLIGEN inte heller när jag blir omkörd av någon som formligen vräker sig förbi, och ligger på tutan hela vägen förbi, när jag kör hästtransport i lagliga 80 km/h, även om det på skyltarna står 100 km/h. Hur tänker man då??? Jag FÅR inte köra fortare...

Helt enkelt för att sådana trafikanter är i vägen, skapar köer och riskerar att skapa farliga omkörningar. Särskilt när avstånden är korta eftersom det då är väldigt svårt att ta sig tillbaka till högerfilen när ens avfart börjar närma sig.
Att köra 100 km/h på 120-väg är i mina ögon lite i underkant. Dessutom finns det rätt många som kategoriskt kör 80-90 km/h som mest.
Viktigt att komma ihåg är dessutom att bilens mätare ofta visar i underkant. Mät upp hastigheten med GPS så ser du kanske att det du tror är 100 km/h är närmare 90 km/h. (Skiljer 5-10 km/h på alla de bilar jag testat.)

Jag kör rätt ofta med släp och har aldrig varit med om det du beskriver. En gång strök en hästlastbil förbi så tätt att min vänstra backspegel böjdes bakåt. Det var otrevligt med tanke på vinddraget. Dessutom onödigt eftersom det var en 2-filig väg och dessutom spikrak och tämligen bred.
Folk kan ibland ligga lite tätt bakom men inte så ofta att jag blir irriterad i någon större utsträckning. De brukar sen köra om så fort möjlighet finns.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
544
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 531
Senast: ptr
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 851
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp