hur kör ni?

zalleg

Trådstartare
Liten spinoff på "ni som kör hoj" på senior, där det diskuteras om hur vårdslösa mc förare är i trafiken. Jag hör till ungdom så jag postar den här..

Jag har märkt att det finns tre sorters bilförare i trafiken (motorväg)

1. Överklass människor i bilar för en halv miljon med 300hk som bara måste gå fort.
2. Ägare till gamla gamla bilar som inte vill pressa den för mycket, utan ligger gärna och fiser i 90 på 120 väg.
3. Vi laglydiga.. håller fart och avstånd, tänker på vårat liv och slipper böter.

Att förare som kör för fort är farliga, det vet alla (förutom förarna, uppenbarligen. .)
Men att komma i fatt en bil på 2 sek, så man får slänga sig på bromsen för att inte ge föraren en whiplashskada; är lika illa! Man är inte beredd på att komma ifatt en persinbil så fort!

Så.. hur kör ni? Har ni bråttom i trafiken? Eller vill ni spara bensin så ni håller er långt under hastigheten? Eller håller ni hastighetsbegränsningen?
 
Sv: hur kör ni?

Kommer du ifatt en bil på två sek och får slänga dig på bromsen så skulle jag säga att du är en väldigt ouppmärksam förare eller så kör du alldeles för fort ;)

Jag kör väldigt olika beroende på vart jag ska, ska jag köra långt kan jag erkänna att jag ofta ligger ca 10 km/h över hastighetsbegränsningen när vägen tillåter. Annars skulle jag nog säga att kör ganska så förståndigt, ska jag köra en väldigt kort sträcka på 90 vägen här utanför så kan jag ibland tycka att det känns onödigt att gasa upp så pass fort och kör lite långsammare istället.
 
Sv: hur kör ni?

Kollar jag rätt fram så ser jag så klart att jag kommer ifatt en bil, men ibland händer det att man har koll i backspeglen. Håller fokus på vägen och inte telefon eller något annat.
 
Sv: hur kör ni?

Jag är nog som dig. Genom befolkade samhällen/byar håller jag hastigheten ganska nitiskt. Åker jag långt på motorväg så blir högerfoten lätt lite tung.
 
Sv: hur kör ni?

Kategori tre, oavsett bil (har haft gammal bil). Ecodrivingproffs också. Nästan synd att jag inte har bil längre. Nästa bil blir en i halvmiljonsklassen.
 
Sv: hur kör ni?

Håller inte alls med om din kategorisering. Tycker faktiskt inte dina observationer och slutsatser känns så verklighetsförankrade.

Jag är en sådan bilförare som oftast håller hastigheten, alltid i tätbebyggda områden och på motor-/landsväg beroende på situation. Jag prioriterar stora avstånd högt. Folk som inte håller avstånd stör mig 100 ggr mer än folk som kör för fort. Tyvärr tycker jag att folk generellt är jättedåliga på att hålla avstånden.

Viktigast tycker jag det är att anpassa körningen utifrån situationen dvs. trafiksituation, väder, potentiella risker etc. samt utifrån hur andra kör. Jag bor inte i Sverige och har kört bil i många länder. Jag kör bil på ett annat sätt i Sverige än i t.ex. Schweiz (där jag bor). I central- och sydeuropa måste man tyvärr ta sin plats i trafiken och ibland köra på ett sätt som skulle uppfattas som aggressivt i Sverige.

Tycker det låter lite illa att du kör ikapp någon på 2 sek och är rädd att kör ini röven på framförvarande.. Visst är det viktigt att hålla koll bakåt, men aldrig i den omfattningen att du bli ouppmärksam framåt! Tänk om en något plötsligt kommer upp på vägen ( t.ex. en människa) när du kollar bakåt? Illa.
 
Senast ändrad:
Sv: hur kör ni?

Håller inte alls med om din kategorisering. Tycker faktiskt inte dina observationer och slutsatser känns så verklighetsförankrade.

Jag är en sådan bilförare som oftast håller hastigheten, alltid i tätbebyggda områden och på motor-/landsväg beroende på situation. Jag prioriterar stora avstånd högt. Folk som inte håller avstånd stör mig 100 ggr mer än folk som kör för fort. Tyvärr tycker jag att folk generellt är jättedåliga på att hålla avstånden.

Viktigast tycker jag det är att anpassa körningen utifrån situationen dvs. trafiksituation, väder, potentiella risker etc. samt utifrån hur andra kör. Jag bor inte i Sverige och har kört bil i många länder. Jag kör bil på ett annat sätt i Sverige än i t.ex. Schweiz (där jag bor). I central- och sydeuropa måste man tyvärr ta sin plats i trafiken och ibland köra på ett sätt som skulle uppfattas som aggressivt i Sverige.

Tycker det låter lite illa att du kör ikapp någon på 2 sek och är rädd att kör ini röven på framförvarande.. Visst är det viktigt att hålla koll bakåt, men aldrig i den omfattningen att du bli ouppmärksam framåt! Tänk om en något plötsligt kommer upp på vägen ( t.ex. en människa) när du kollar bakåt? Illa.

Håller med om det du skriver!

Nu har jag inte körkort, än, men övningskör och är därför ute i trafiken en hel del. Framförallt efter att ha varit på halkbanan osv så förstår jag verkligen inte hur folk vågar ligga så jävla nära andra bilister som de faktiskt gör.

Däremot har jag faktiskt, full förståelse för att man kör för fort om det är perfekta vägförhållanden. Hur mycket man vinner på det tidsmässigt är en annan sak, men har man en bil som är riktigt bra på alla sätt och vis, vägen är torr, sikten perfekt, det är viltstängsel vid sidan av vägen osv.. Ja då bryr jag mig faktiskt inte nämnvärt om när någon kör för fort.

Har själv åkt med i en bil där föraren i fråga åkte väldigt mycket för fort. Det kändes dock helt tryggt hela tiden, dels för att det var en väldigt van förare, men också för att bilen var bra, vägen bra osv. Sedan har jag åkt med en person som höll hastighetsbegränsningarna, men som fick mig så rädd att jag faktiskt vägrade åka tillbaka med samma person. Jag trodde verkligen att jag skulle dö där i passagerarsätet eftersom personen hade så usel planering, kastade sig fram hur som helst och allt var kaosartat.
 
Sv: hur kör ni?

Jag kör alldeles för fort och ganska aggressivt. Går under öknamnet "rallyemma" och har fått frågan om jag kör rally, folkrace eller liknande.
Kör en Volvo 245 från 80 talet nångång, körde tidigare en Volvo 142 från 1972.
 
Sv: hur kör ni?

Om det hoppar ut någon mitt i vägen där det är 120 spelar det nog ingen roll om man stirrar rätt fram eller kastar ett öga bakåt. Som det står i trådstarten så menade jag motorvägen då jag kör 10 mil om dagen där.
Det är den uppfattningen jag har rent generellt, ja. Självklart finns det dyra bilar som håller hastigheten. Men över lag så är det så där jag kör.
Att jag kommer fatt en bil på 2 sek är ett uttryck, jag kommer ifatt den fortare än jag tror.
 
Sv: hur kör ni?

Jag kör väldigt olika beroende på vart jag ska, ska jag köra långt kan jag erkänna att jag ofta ligger ca 10 km/h över hastighetsbegränsningen när vägen tillåter. Annars skulle jag nog säga att kör ganska så förståndigt, ska jag köra en väldigt kort sträcka på 90 vägen här utanför så kan jag ibland tycka att det känns onödigt att gasa upp så pass fort och kör lite långsammare istället.

Precis så här med. Det viktigaste för mig är att planera min körning, det brukar resultera i en förståndig körning (särskilt i stadsmiljö, där man ibland undrar om folk tänker alls när de kör).
 
Sv: hur kör ni?

Det finns väl bra mycket fler "kategorier" än de tre du tar upp?

Själv kör jag en vanlig volvo och har en tendens att vara lite tung i foten. Jag kör säkert och stabilt men nog råkar jag ganska ofta komma upp i lite för hög hastighet.
Jag är absolut inte någon fara i trafiken. Jag anpassar min körning efter väder, väglag, trafik, väg osv. Att jag ganska ofta kör 130 på E4an gör mig knappast farlig..

Har förövrigt aldrig fått böter. Och jag tycker de där som envisas att köra för sakta är bra mycket farligare. De stör ju hela rytmen och gör andra förare superirriterade.
 
Sv: hur kör ni?

Ja det finns det. Hade inte ork att skriva femtioelva kategorier. Men det är mest fortkörare och söndagsåkare jag stör mig på. Stirrar inte in i folks bilar och ser om de smsar eller får en avsugning.
Nu tycker inte jag 130 är något vidare illa, menade snarare 150-160 km/h.
 
Sv: hur kör ni?

Det framgick ju inte direkt eftersom du i princip bara skrev "kör för fort", "kör långsamt" eller "kör laglydigt". Att ligga 20 km över borde ju alltså gå in i "kör för fort".
 
Sv: hur kör ni?

Jag är en sådan bilförare som oftast håller hastigheten, alltid i tätbebyggda områden och på motor-/landsväg beroende på situation. Jag prioriterar stora avstånd högt. Folk som inte håller avstånd stör mig 100 ggr mer än folk som kör för fort. Tyvärr tycker jag att folk generellt är jättedåliga på att hålla avstånden.

Håller helt med. Nu på sommaren har jag sett mkt mindre av detta men i vintras, helvete vad folk hade problem med att hålla avstånd. Det är konstigt för det är ju vid det väglaget man bör hålla ännu längre avstånd. Det drev mig till vansinne. :rage:

Min körning varierar sig väldigt mkt. Ibland är jag otålig och kör ganska aggressivt, och ibland kör jag lugnt och ecodriving hela vägen. Men generellt kör jag väl en 10 km för fort majoriteten av tiden. Är väldigt mån om att inte störa andra trafikanter genom att köra tydligt, tex genom att inte ligga o mjäka i 10 km under hastighetsbegränsningen i snabba filen, lr att sakta av till 15 km/h när jag ska svänga av en väg. Detta för att det driver mig till vansinne när andra gör så.. Jag är nog arg 50% av tiden jag kör för att folk kör så oeffektivt haha.
 
Sv: hur kör ni?

Åh det där med långsamt i snabba filen..
Jag förstår inte hur svårt det ska vara att trycka till lite på gasen så att man kommer om direkt istället för att såsa förbi i evigheter?
Störigt som fasen!
 
Sv: hur kör ni?

Om det hoppar ut någon mitt i vägen där det är 120 spelar det nog ingen roll om man stirrar rätt fram eller kastar ett öga bakåt. Som det står i trådstarten så menade jag motorvägen då jag kör 10 mil om dagen där.
Det är den uppfattningen jag har rent generellt, ja. Självklart finns det dyra bilar som håller hastigheten. Men över lag så är det så där jag kör.
Att jag kommer fatt en bil på 2 sek är ett uttryck, jag kommer ifatt den fortare än jag tror.

Som du uttrycker dig låter det som att du antingen kör för fort, inte håller avstånden och/eller är ouppmärksam/har svårt att bedöma situationer. Men förhoppninvis är det bara som det låter och inte hur du faktiskt kör.
 
Sv: hur kör ni?

Oj vilka fördomar. Jag kör precis likadant med min mans relativt nya BMW (700 k nypris och antal hästar så det räcker och blir över) som med min sexåriga golf (250 k nypris och 105 hästar). Vissa fall kör jag t.o.m försiktigare med BMW bara för att den är så fruktansvärt dyr och otroligt snygg, en sådan bil våldar man icke med.
 
Sv: hur kör ni?

Om man inte hinner reagera om det kliver ut en människa på vägen på motorväg är man ouppmärksam? Då kanske man ska göra en gångbana där eftersom det inte är någon risk att bli påkörd!:idea:
 
Sv: hur kör ni?

Som jag svarade någon annan så självklart kör inte ALLA med dyra bilar som idioter.
Men det är ofta det ligger en stor dyr bil i röven på en i omkörningsfilen. I snitt.. 3ggr/vecka kanske? Visst händer det att en v70 av äldre modell också har bråttom, men detta är min uppfattning om hur det brukar vara. Dyra bilar blåser ofta om mig i hög hastighet, det behöver du inte ta åt dig av..? Det är ju jätte bra att du är rädd om mannens bil!
 
Sv: hur kör ni?

Här har vi 120 så när du skrev 130 tyckte inte jag det var någon fara.
Men 140 är väl lite att ta i tycker jag, det finns hastighetsvegränsning av en anledning..
Man själv får väl tolka "för fort" & "för långsamt" hur man vill.. en märkbar hastighetsskillnad tycker jag är att köra för fort eller för långsamt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
544
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 531
Senast: ptr
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 851
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp