Hur kontrollera vikt när det finns viktgräns?

Det är i högsta grad ridskolans problem och i viss utsträckning ridskolans ansvar också, åtminstone när det gäller barn. Viktfokusering kan orsaka anorexi och andra ätstörningar, och spä på dem också, att säga att det kan vi skita, det får andra ta hand om är ansvarslöst och en sådan föreningar ( främst idrotts) borde få lägga ner. Det är givetvis inte ridskolans sak att lösa alla ätstörningaproblem men att spä på dem eller i extremfallen orsaka dem och tycka att det är inte vårt problem vi gör ngenting är verkligen inte okej.

Kan inte ridskolan hantera problematiken kring ryttarnas vikt så är det verkligen ett problem, det lär leda till överbelastade hästar eller elever som mår dåligt och kansk sluta beroende på hur man hanterar det.



Om man tillämpar viktgränser när det gäller barn och det blir problem så ska man givetvis påtala det för färäldrarna, men påverkar övervikten varken höstar eller verksamhet utan är ett ickeproblem så finns det ingen anledning.

Vadå inte sätta sig på en häst om man är överviktig? Självklar ska man inte rida en häst om man är för tung för den individen men det gäller oavsett om man är normalviktig eller överviktig.

Hur kan det vara ridskolans ansvar? Vad är ridskolans uppdrag? Är det inte att lära människor rida och ta hand om hästar med ALLT vad det innebär? Förhållandet och attityden till hästen som levande och kännande varelse är en av de viktigaste saker ridskolan ska lära ut. Det är också skillnad på andra idrotter - här finns en tredje part som är utan egna ord med i laget. Det är hästen som är den svagaste här - inte människan, varken barn eller vuxen. Den som inte kan föra sin egen talan ska ALLTID skyddas mest och tas störst hänsyn till.

Givetvis är det överviktig i jämförelse med hästen. Jag är inte överviktig i BMI räknat, men klart överviktig för en B-ponny.
 
Hur kan det vara ridskolans ansvar? Vad är ridskolans uppdrag?

Alla som jobbar med barn och ungdomar är ansvariga eller borde åtminstone ta sitt ansvar när det gäller hur de uppträder mot barnen även när det gäller känsliga frågor som vikt.

Är det inte att lära människor rida och ta hand om hästar med ALLT vad det innebär?
Givetvis, och i det ingår det även att hantera obekväma saker som att hantera och lösa frågor som rör vikt på ett vettigt vis både för att skydda hästarna och att behandla sina kunder på ett korrekt vis och när det gäller barn och ungdomar se till att inte skapa anorektiker eller spä på problemen.

Förhållandet och attityden till hästen som levande och kännande varelse är en av de viktigaste saker ridskolan ska lära ut. Det är också skillnad på andra idrotter - här finns en tredje part som är utan egna ord med i laget. Det är hästen som är den svagaste här - inte människan, varken barn eller vuxen. Den som inte kan föra sin egen talan ska ALLTID skyddas mest och tas störst hänsyn till.
Jag kan inte se någon som helst motsättning i att behandla viktfrågor på ett ansvarsfullt vis och att ta hänsyn till hästarna, snarare tvärt om.

Givetvis är det överviktig i jämförelse med hästen. Jag är inte överviktig i BMI räknat, men klart överviktig för en B-ponny.
Nej man är aldrig överviktig jämfört med något (om man nu inte och jämför övervikten i sig, en person och hästens övervikt alltså) vad det än månde vara, överviktig syftar på individs vikt och inte relationen till något. Du bör nog tänka igenom dina formuleringar bättre annars upplevs det som här som usel svenska och en efterhandskonstruktion.

De ord du söker är att man är för tung för hästen inte att man är överviktig..
 
Viktgränser hade väl varit ok om det va individanpassade och förankrade i verkligheten. Här på lokala ridskolan har de en maxvikt på 60 kg för alla hästar inkl halvbloden. Kan ju säga att jag inte satte dottern i den ridskolan. Jag vägde 60 kg redan som tonåring och jag var inte ett dugg tjock då, men muskler väger. Men hade det funnit viktgränser då på ridskolan som gjorde att jag som normalviktig inte kunde fortsätta så hade det slutat i att jag bantat ner mig till anoreixia.
 
Viktgränser hade väl varit ok om det va individanpassade och förankrade i verkligheten. Här på lokala ridskolan har de en maxvikt på 60 kg för alla hästar inkl halvbloden. Kan ju säga att jag inte satte dottern i den ridskolan. Jag vägde 60 kg redan som tonåring och jag var inte ett dugg tjock då, men muskler väger. Men hade det funnit viktgränser då på ridskolan som gjorde att jag som normalviktig inte kunde fortsätta så hade det slutat i att jag bantat ner mig till anoreixia.
Hur tänker man med 60 kg maxvikt på halvblod, eller tänker man alls? Det är klart lär man inte eleverna att rida så är det besvärande att bära något alls.
 
Ridskolorna som nämns med 60 som gräns även för stora hästar?! Jag väger ca 62 som vuxen och borde snarare gå upp än ner. 173 lång. Det låter helt galet! Kan någon av ridlärarna ens korrigera hästar med så låg gräns?
 
Har själv jobbat på ponny ridskola (minsta 80 cm största runt 115 men dom flästa runt metern).

Så det blev ett antal samtal varje termin om att barnen hade vuxit i från dom ponnyer på ridskolan men det var ju bara att göra för ponnyernas bästa.

Inte kan man sätta en unge på +50 kg på ponnyn som är 80 cm bara han råkar vara barnets favorit ponny.
 
Men VARFÖR ska man ha uttalade viktgränser? Varför kan man inte se på ryttaren vilken häst som är lämplig för individen? Hur svårt kan det vara?

Jag jobbar på en av Sveriges största ridskolor, vi har 850 uppsittningar i veckan och vi har aldrig haft viktgränser. Hälften av våra hästar är över 16 år och går ca två timmar om dagen 6 dagar i veckan.

Uttalade viktgränser hos oss som bor i en högpresterande kommun där pressen redan är enorm på ungdomarna både från skolan och hemifrån hade varit katastrof.

Det är väldigt svårt att gissa vikten utifrån en människas utseende.
Jag tycker att viktgränser är rimliga, särskilt när det gäller ridskolor.
Det finns ju forskning som visar att hästar som regel klarar upp till, men inte över, 20% av sin vikt (utgår nu från häst i normalt hull) utan att bli besvärad.
Då kan man ju välja att för Brunte blir 20% 60 kg, för Svarten blev det 100kg.
Därefter håller man de viktgränserna, faktiskt genom att använda vågen när det är tveksamt. Det är nog ganska lätt att se att en ryttare är magerlagd och då behöver ämnet inte diskuteras ytterligare (utom om vederbörande är 2m lång för då väger man antagligen en hel del).

Det handlar till sist inte om ryttarens BMI utan om viktbelastning på hästen.
En person som är 150cm lång är överviktig om den väger 70kg, en person på 170cm är inte överviktig. Men 70 kg får inte Brunte bära, varken om ryttaren är 150cm och överviktig, eller 170cm och normalviktig.

Tunga människor rider. Det ökar risken för belastningsskador på hästarna.
Djurskyddsaspekten är viktig.
 
Jag red på ridskola för ett antal år sedan, red både ponny och häst. Jag upplevde att det aldrig var några stora problem när det gällde vikt. De personer som var överviktiga, både tonåringar och vuxna, var alltid medvetna om det och bad om att få en häst som klarade tyngre. Jag var aldrig med om att en person som vägde 90 kg bad att få rida en ponny. Tex så frågade en vän till mig när terminen började att vilka hästar har ni som klarar att jag väger 90 kg och fick till svar några namn på hästar. Jag vet ett fall med en ung tonåring som var för tung för ponnyerna men då löste man det genom att hon fick rida stor häst fast hon red i en ponnygrupp med kompisarna. Så då löste det sig på ett odramatiskt sätt.

Jag tycker inte man ska ha våg på ridskolan och jag funderar på om det är ridlärarens roll att säga ngt om det om det är en ung tonåring? Jag tycker att det är naturligt att man har viktgränser både för hästar och människor skull men jag tror man kan ta det ungefärligt och inte exakt på kilot. Och om man talar om för folk när de anmäler sig eller via en hemsida att hos oss får man väga max 95 kg för att rida så är ju folk medvetna om det.
 
Viktgränser hade väl varit ok om det va individanpassade och förankrade i verkligheten. Här på lokala ridskolan har de en maxvikt på 60 kg för alla hästar inkl halvbloden.
Oj, konstigt. Kan inte vara många som kan rida på den ridskolan isåfall. 60 är ju en väldig normalvikt även om man är väldigt smal. Fast dom kanske bara är intresserade av att ha yngre lättare barn på den ridskolan helt enkelt. Är väl egentligen relativt få vuxna som går under 60kg egentligen. Iallafall som rider för då har man ju som sagt muskler också.
 
Jag tycker inte man ska ha våg på ridskolan och jag funderar på om det är ridlärarens roll att säga ngt om det om det är en ung tonåring? Jag tycker att det är naturligt att man har viktgränser både för hästar och människor skull men jag tror man kan ta det ungefärligt och inte exakt på kilot. Och om man talar om för folk när de anmäler sig eller via en hemsida att hos oss får man väga max 95 kg för att rida så är ju folk medvetna om det.

Det är inte ridlärarens roll att säga "du är tjock" men det kan bli ridlärarens roll att säga att "du är för tung för den här hästen".
Att ta saker och ting ungefärligt innebär att det kan bli olika och godtycklig behandling. Därför kan det vara klokt att faktiskt följa de gränser man satt upp.
 
Viktgränser hade väl varit ok om det va individanpassade och förankrade i verkligheten. Här på lokala ridskolan har de en maxvikt på 60 kg för alla hästar inkl halvbloden. Kan ju säga att jag inte satte dottern i den ridskolan. Jag vägde 60 kg redan som tonåring och jag var inte ett dugg tjock då, men muskler väger. Men hade det funnit viktgränser då på ridskolan som gjorde att jag som normalviktig inte kunde fortsätta så hade det slutat i att jag bantat ner mig till anoreixia.

Det var väldigt lite. på de ridskolor jag sett har man ofta 55-60 kg som max för ponny och mellan 80- 100 kg som max för stora hästar. väger man 100 kg får man dock inte rida alla hästarna.
men den ridskolan kanske är inriktad för barn som du berättar om?
 
Det är inte ridlärarens roll att säga "du är tjock" men det kan bli ridlärarens roll att säga att "du är för tung för den här hästen".
Att ta saker och ting ungefärligt innebär att det kan bli olika och godtycklig behandling. Därför kan det vara klokt att faktiskt följa de gränser man satt upp.

Jag förstår att det kan bli godtyckligt men om man ska veta exakt måste man ju då ställa upp en våg. Om amn inte ska gå på vad folk säger.
 
Ett ekipage på elitnivå har en uttänkt träningsplan. Hästen har förmodligen inlagda viloperioder. Den rids i balans och får väldigt varierad träning. Du måste ju förstå själv att du inte kan jämföra det med en ridskolehäst som går 2-3 lektioner per dag, vintertid förmodligen i samma ridhus dag ut och in. Hälften av ryttarna har ingen aning om hur hästen ska ridas i form, och har förmodligen inte världens bästa balans och följsamhet i sadeln. Självklart är det skillnad på vilken vikt en ridskolehäst kan bära och en privat.

Här håller jag inte alls med. Alla ekipage på elitnivå har inte en uttänkt träningsplan. Det finns ekipage på elitnivå som kanske inte ens borde vara där. Och det finns väldigt många som är gravt överviktiga (jag pratar om min sport nu). Jag tycker jämförelsen är absolut rimlig med ridskolan. Ridskolehästen jobbar många gånger i dålig form med ryttare som sitter som "en påse nötter", men många elithästar får slita oerhört tungt med sin överviktiga ryttare. Inte sällan slits elithästar minst lika mycket eller t.o.m mer än ridskolehästen. Man måste inte vara proffs för att rida inom eliten. Inte i min sport eftersom det finns olika "klasser".
Ridskolorna jag ridit på har haft väldigt varierat med ridning i ridhus, paddock och ut samt att hästarna haft vilodagar och fått ridas ut även privat. Allt för att variera deras arbete så de ska hålla längre.

Det finns westernridskolor på flera ställen i landet och deras hästar bär då utrustning som är mycket tyngre än den vanliga ridskolehästens, samt att ryttarna är allt från nybörjare och upp. Där finns inga viktgränser mig veterligen utan man går på sunt förnuft. Inte heller finns där hästar (vanligtvis) som är minst 175 cm höga för att kunna bära en person på 60 kg plus utrustning. Det är ofta rätt små hästar, ibland av westernras men lika ofta av andra raser.

Man blir förvånad över antalet personer som rider som faktiskt saknar självinsikt. Och jag vet i några fall där de inte vågat riskera att gå till ridskolan och få ett nej pga sin vikt och istället skaffar egen häst. Jag tycker inte att det finns några enkla svar och allt är inte svart eller vitt... Men fortfarande anser jag inte att ha "viktkontroll" i början av terminen är något att stå efter.
 
Vi får konstatera att åsikterna går isär.

Men: en sak jag vill flika in. Ni som skriver att ridskolepersonal inte är "kompetenta" bara för att de inte med ögonmått kan avgöra vad folk väger: vad har hästkompetens med talang för ögonmått att göra? Vi har redan konstaterat att det är nästintill omöjligt att avgöra vad folk väger bara av att titta på dem. De allra flesta underskattar vikten, ibland med så mycket som upp till 20 kg. Det har väl i all fridens namn inte att göra med hur kompetent man är som ridlärare? Eller hur tänker ni?

Jag rider en kompis häst ibland. Han hade inte riktigt koll på vad jag väger, men tyckte att jag ser ut att väga typ runt 80 kg. Han blev alldeles paff när jag sa att jag väger 95. Och jag blev alldeles paff när han sa att han väger 112 kg, för han är Mycket smalare än jag. Han är förvisso 195 lång och vältränad också, men jag hade inte gissat på ett kilo över 90. Och den karln är mycket hästkompetent och har haft hästar hela sitt liv och håller träningar.
 
Har inte läst alla svar, men på ridskolan där jag red som barn så minns jag att alla vägdes en gång.
Sen utefter det gjordes det en vikttabell över vad respektive ponny och häst fick bära.
Det sas också att om någon tyckte att det var jobbigt att bli vägd så tvingades man inte till det och man fick också prata med någon om det om man ville.

Nu när jag tänker tillbaka så minns jag att jag inte hade något problem med det. Men jag minns såklart att man stod och tittade på listan över vilka ponnysar man fick rida rent viktmässigt och att man kanske undermedvetet påverkades, även om jag visste att det var för ponnysarnas bästa. Hur mycket det påverkade mig kan man ju diskutera.
Jag tror inte heller att ridskolan gör detta längre. Har i alla fall inte sett någon "vikt-lapp" sitta på väggen, vilket jag också tycker är rätt. Jag tycker också att man som ridlärare ska se om ryttare och häst passar ihop.
 
Vi hade inte viktgräns.
Utan parade ihop rätt ponny med rätt ryttare. Man behöver inte göra så stor affär av det.

Och inga hältor på alla åren, mer än från sparkar i hagen osv.

Det är ju inte bara vikten som är intressant i sammanhanget utan hur hästarna arbetar osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 567
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Vet att det har funnits en vikttråd men kan verkligen inte hitta den nu? Iaf. Söker nu efter halvfodervärd/medryttare som kan ta lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 664
Senast: Pudlan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp