Vad är rimligt? (Vikt)

Det är absolut inte min avsikt att låta otrevlig. Jag är en väldigt empatisk person irl och dessutom lätt konflikträdd vilket är anledningen till att jag ogärna sätter mig i situationer där jag riskerar att trampa på tår. Jag är dessutom på gränsen till utbränd i dagsläget vilket är anledningen till att jag nu söker halvfodervärd (medryttare har jag redan, men ingen av dom kan i dagsläget ta mer än någon dag i veckan/varannan vecka). Blir bara ledsen av hela den här diskussionen, antagligen för att jag just nu inte mår särskilt bra så lägger ner här nu.

På en häst i den viktklassen (dryga 500kg skulle jag gissa) med en ganska bra rygg (utifrån rid-fotot) skulle jag inte tycka att 90kg ryttare är för mycket.
Under förutsättning att det är en hyggligt duktig ryttare.
 
Det är absolut inte min avsikt att låta otrevlig. Jag är en väldigt empatisk person irl och dessutom lätt konflikträdd vilket är anledningen till att jag ogärna sätter mig i situationer där jag riskerar att trampa på tår. Jag är dessutom på gränsen till utbränd i dagsläget vilket är anledningen till att jag nu söker halvfodervärd (medryttare har jag redan, men ingen av dom kan i dagsläget ta mer än någon dag i veckan/varannan vecka). Blir bara ledsen av hela den här diskussionen, antagligen för att jag just nu inte mår särskilt bra så lägger ner här nu.
Jag är precis som du ganska konflikträdd men jag tänker att du hakat upp dig lite på vikten. Tänk om det kommer någon som väger 60kg och inte passar hästen alls trots att medryttaren tycker det känns ok. Nått måste du ju inte skylla på, vad än det är kan det vara känsligt och bli en jobbig situation.
Är man överviktig och väger 90kg så vet man oftast om det, speciellt om ni diskuterat det innan och att du sagt Max 80kg. Är man då lite förståndig så gör man ingen grej av det, varför skulle man? Man vet att ägaren är lite skeptisk. Precis som att man inte gör nån grej av att du säger tack men nej tack, oavsett anledning. Jag är själv överviktig och visst kan det kännas dumt i vissa situationer men jag skäms nog mest. Jag förstår varför vissa inte vill att jag ska rida deras hästar, även om jag ibland kanske inte håller med. Men det är ju inte ditt eller hästens problem att jag är stor, utan mitt. Jag får ju också tänka att du inte har något emot mig, utan är rädd om din häst och vill att den ska må så bra som möjligt. Att rida alla hästar är ingen rättighet, är man för stor kan man inte rida alls. Precis som att man kanske måste välja bort vissa hästar om man är för lång.

Låt henne provrida. Kanske går det jättebra. Jag sitter just nu och och rider en haflinger i ponnystorlek ett par dagar i veckan. Jobbet jag gör är till stor fördel för ordinarie ryttare, trots att jag själv ifrågasatte storleken. Utgå från att ryttaren har lite förstånd. En ryttare som saknar det vill du väl ändå inte ha hjälp av?
 
Det är absolut inte min avsikt att låta otrevlig. Jag är en väldigt empatisk person irl och dessutom lätt konflikträdd vilket är anledningen till att jag ogärna sätter mig i situationer där jag riskerar att trampa på tår. Jag är dessutom på gränsen till utbränd i dagsläget vilket är anledningen till att jag nu söker halvfodervärd (medryttare har jag redan, men ingen av dom kan i dagsläget ta mer än någon dag i veckan/varannan vecka). Blir bara ledsen av hela den här diskussionen, antagligen för att jag just nu inte mår särskilt bra så lägger ner här nu.

Tycker du att den som visat o intresse som med ryttare är för tung. Säg nej tack. Du verkar redan ha bestämt dig för att den intreserade är för tung.

Eller låt personen provrida en gång eller två. Och säg att du vill fundera och bestämma dig i lugn o ro. Ni ska ju ändå dela på din häst. Och det går att säga efter provridningen att du tycker att det verkar ok eller att nej tack att hen inte är den du letat efter.
Personkemin skall stämma er i mellan också.
 

Liknande trådar

K
Distans Hejsan alla distansare! Helt grön i distans jungeln som jag är kommer här en hel drös med frågor på en gång. Jag ska imorgon iväg...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Roliga saker som barn säger
  • Sortera plast?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp