Hur kommer det sig!

LaMaya

Trådstartare
Hej!
Jag har funderat länge på detta och har inte varit inne och sett om ni diskuterat detta tidigare men hoppas nån har en förklaring!

Jag har ett arabsto som är fux, med både hennes föräldrar (E;pargos U;Laponka) är skimmlar. Har även forskat på färger långt tillbaka i båda stammen och hittar nästan bara skimmlar. Pargos har ju haft massor med avkommor i olika färger, och min hästs mamma fick två år efter min häst en till fölunge som då vart vit fast då med en annan hingst (Han vit med).. Men hur kommer det sig att min vart Fux? Jag har läst att det är 25% chans att två vita kan få en fux (andra färger också?) och sen 75% att dom får av samma färg. Min fick även 96 ett föl med kulak (Vit) och avkomman vart fux. Sen två år efter det fick hon een till fölunge med en vit hingst som då vart vit. Jag förstår inte riktigt detta med färger så Nån som har en bra svar?

Ditt sto har ju fux i 3:e led och långt tillbaks på hingstsidan (crabbet) samt 4:e led m.fl på stosidan.. då poppar det upp en fux då & då, bara att tacka genetiken :D

Har själv fått både en fux o två bruna med skm-föräldrar och kollade upp ett annat sto igår som är fux med enbart skm i 4:a led.. i 5:e finns en fux på mödernet!!

Nåt bra svar kan jag tyvärr inte ge dig :o

Även en skimmel måste ju födas med någon form av grundfärg. :D

Du har helt rätt :)

Det framgår ju inte i inläggen ovan att dessa föl nu är vuxna och fortfarande har sina grundfärger kvar ;)

Min poa och hennes äldsta syster är båda gula efter skimmelföräldrar. Som sagt så har de ju en grundfärg, de föds inte som skimlar och den färgen kan bli avkommans färg.

Skimmelanlaget behöver som sagt inte nedärvas.

Fuxanlaget är ju recenssivt och kan ligga dolt i många generationer. Och så har man ju 25% chans när man har två skimmelföräldrar (om ingen av dem är homozygot såklart) att den inte skimlar av. Så det är inte särskillt konstigt.

Måste få berätta om mitt f.d hblsto mbr som betäcktes med mbr hingst.. det blev en fux, en annan gång bet. stoet med en fuxhingst.. det blev en mbr :D

Det här med färger & anlag gör ialla fall mej helvirrig ! Mitt arabstos pappa är skimmel och är i sin tur efter Shahin, vit & undan en skimmel.

Hon är undan ett brunt sto vars föräldrar båda är bruna.

Själv är mitt sto nu som 4 åring en blandning av brun och brunskimmel med vit en vit krona, svart man och svart svans med vitt inuti.

Så jag har ingen aaaaaning om vad jag ska vänta mej att det blir av henne. :confused:

hej
den färg du har på din "bruna" är en avblekbar skimmel dom födds oftas i färgerna svart,brun eller fux och blir inte helt vita förrens dom är runt 10-12år.
mvh

Din häst kan inte vara brunskimmel om pappan är "vanlig" avblekbar skimmel. Det är nämligen två helt olika färganlag (konstantskimmel och avblekbar skimmel alltså).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 165
Senast: Oh_really
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat