Hur kommer det sig

peace

Trådstartare
att det oftast(eller har jag helt fel?)är sämre mentalitet på utställningsvarianterna utav de hundraser där det avlas på en utställningsvariant och en jaktvariant?

Sv: Hur kommer det sig

Naturligtvis för att de som vill ha fram utställningshundar prioriterar utseendet framför mentaliteten, medan de som vill ja brukbara hundar prioriterar de mentala egenskaperna i sin avel.

Men vill man inte ha bra mentalitet även på sin utställningsvariant,den ska ju dock även fungera i vardagen, kan man tycka:confused: Och måste det ena utesluta det andra,jag menar borde det inte gå att "avla fram" både på utseende&mentalitet?

Så länge det inte är något "riktigt fel" i psyket på hunden så klarar givetvis även utställningsvarianterna av en vanlig vardag. Kolla sällskapshundarna t ex. Däremot är de inte lika bra i fält som jakthundsvarianten inom samma ras.

Nej, det ena måste inte utesluta det andra. Självklart finns det de som avlar på både och, även inom raser som är uppdelade.

Men vill man inte ha bra mentalitet även på sin utställningsvariant,den ska ju dock även fungera i vardagen, kan man tycka:confused: Och måste det ena utesluta det andra,jag menar borde det inte gå att "avla fram" både på utseende&mentalitet?

Vad som är "bra mentalitet" varierar väldigt mycket mellan olika personers tycke och smak. Vissa tycker att så länge hunden inte hugger domaren och går att transportera runt på något vis (tex i egna bilen) så är den tillräckligt bra för att gå i avel.
Vissa tycker det är en "gullig personlighet" när hunden visar sjutusen tecken på osäkerhet i många vardagssituationer. De har helt enkelt noll koll på hundspråk.
Vissa skiter fullständigt i om en jakthund kan jaga eller om en brukshund kan arbeta, det viktiga för dem är att hunden kan lalla runt hemma på tomten och är snäll mot barnen.
Vissa tycker att en hund som inte klarar hårt arbete både fysiskt och psykiskt, som inte avreagerar snabbt när den väl blir skrämd osv är en "skräphund".

Likadant är det med exteriör. Det vissa tycker är vackert tycker andra ser förjävligt ut. Vissa tycker det är vackert med intryckta nosar, andra föredrar hundar som kan andas utan problem :grin: MÅNGA utställningsavlade hundar skulle faktiskt inte duga till det egentliga arbetet även om de hade rätt mentalitet för det. De har helt enkelt inte en exteriör som tillåter full funktionalitet inom det önskade området.

Visst går det utmärkt att avla på hundar som är både funktionella, fina och har bra mentalitet. Men då gäller det både att folk bryr sig om det och kan tänka sig att inte avla på "söta Fido som faktiskt klarat hälsotester och är snäll med barnen". Det krävs nog också att domare från alla länder lär sig vad som är funktionell exteriör för den specifika rasen och faktiskt dömer som de vet att de borde göra, eller att uppfödarna skiter i utställningsmeriter när de väljer avelsdjur.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Samhälle Så har dom då kommit. Visst kommer det att bli så att barn/ungdom som inte följer rekommendationerna och minskar ner på sin skärmtid...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 315
Senast: Red_Chili
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka