Hur komma vidare?

T

TheDot

Hej! Som några vet rider jag och utbildar två ponnyer, men just nu känns det som om vi har fastnat lite. Så jag undrar om ni kanske har några bra tips eller ridövningar? Kan börja med och beskriva hästarna lite.

Ponny 1. http://i10.photobucket.com/albums/a103/TehDot/smpllarnapricken009.jpg

Har endast blivit riden i ca ett år, började jobba med henne förra vintern. Nu går hon lugnt i både trav och galopp, då hon är en rätt så het ponny. Vi har börjat med att få henne att flytta för skänkeln, då det bara går framåt! Hon förstår och är jätteduktig, flyttar även lite skänkelvikning i skritten. Men hur ska vi gå vidare nu? Då det är den första ponnyn jag utbildar från noll så skulle jag behöva lite tips, bra övningar osv.

Ponny 2. http://i10.photobucket.com/albums/a103/TehDot/Misselina.jpg

Är lite äldre och kan redan alla skolor och sånt, men har lite problem med formen. Är också het, speciellt i galoppen, och har därför lite svårt att slappna av och vill gärna springa med huvudet högt. När man väl har kunnat jobba igenom henne går det bättre, men det tar ju ett tag att komma dit då hon är rätt svårriden. Har ni några bra övningar som får heta hästar att slappna av, för när hon väl slappnar av det är då hon går som bäst. Jag är själv mjuk och följsam när jag rider, så ni inte tror att det beror på det. :D

Så det är bara skriva in om ni har några tips eller övningar! :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur komma vidare?

Eftersom jag jobbat hela natten och min tankeverksamhet inte är den bästa vid den här tiden så hoppas jag du har överseende med vad jag skriver ;)

Har du testat att jobba bägge hätarna över lite bommar?

Tänkte speciellt lite på den äldre med cavaletti både i trav och galopp. För att få henne att tänka till lite. nbrukar vara rikigt lösgörande också.

Återkommer om jag kommer på något annat :D

Hmm finns det inte en massa böcker om just grundutbildning för unghästar man kan låna på bibblan kanske? Låna och se om du får några ideer.

Mvh Diabetikern :D
 
Sv: Hur komma vidare?

Jaa, ibland så jobbar vi med bommar! Red med bommar igår faktiskt, och hon kändes riktigt bra! :) Jo precis, hon var tvungen och tänka till lite.

Bra idé att låna böcker! Tack för tipsen :D
 
Sv: Hur komma vidare?

HI! Jag håller osså på att utbilda 2 ponnyer. Jag har tömmkört mycke, tränat många rörelser från marken. Går utmärkt, men man bör ha någon som visar, det är svårt att förmedla i ord. En häst som är het , är felaktigt tänad, för den springer irfån trycket. Något som många glömmer vid inridning år att hästen måste lära sig att det är ok att stå still. Dom ska gå undan för tryck, men vi människor är tyvär för långsamma när det gäller att släppa på trycket. När vi ber om något och hästen gör vad vi bett om ge omedelbar eftergift så att trycket släpper. En häst blir aldrig kunnigare en den ryttare som rider den, bara ifråga sättande. Ha hjärta o fantasi när du tränar dina hästar. Ta gärna emot råd, men stirra dig inte blind på dom , det som passar en häest passar inte en annan.
 
Sv: Hur komma vidare?

Jo jag själv är väldigt noga med eftergiften. De springer inte ifrån trycket på det viset!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp