Sv: Hur kom ni fram till rasen?
Gick på ridskola när jag var liten för mina föräldrar trodde väl att jag ville det och jag var ju snäll och sade aldrig något. Läste i "Hästar det bästa som finns", en känd bok på 70-talet, om islandshästar och höglandsponnyer, att de kunde hitta hem själva om man red vilse och var väldigt robusta. Det lät ju bra. Bilden på islandshästen var den fulaste jag hittintills sett på en islandshäst, jag tittade på den och trodde att de såg ut så.
När vi flyttade ut på landet -83 tyckte mina föräldrar att jag skulle ha en häst, så då tyckte jag också det. Vet inte varför det blev islandshäst, jag hade ju snackat om dem en del och mamma lyckades hitta någon som sålde sådana och hade verksamhet så vi åkte dit. Det lät ju bra att man inte kan växa ifrån dem, tyckte vi, och att de är härdiga, det stämmer med familjens ideal för övrigt, skogsmullar som vi alltid varit hos oss. Minns inte alls när jag fick veta att de kunde tölta, det var så svårt att få info då. Provred en, och den stack med mej och jag visste inte alls om det skulle vara så eller inte så vi köpte den. Jag trodde inte att jag skulle våga be mina föräldrar om att titta på fler.
Hästen stack med mej och kastade av mej hela första halvåret och jag var livrädd, men hade läst i någon bok någonstans att man aldrig får ge sej inför en häst och att man måste sitta upp igen när man trillat av, för annars kanske man aldrig vågar rida igen. Så jag kämpade på, och med tiden lärde jag och min häst att jag alltid var envisast och att det egentligen inte fanns något att bråka om. Sedan hade vi många härliga ridturer i skogarna i alla väder i flera år.
Det är en dråplig historia, jag vet, men det är väl att kul att läsa om det med, så här efteråt. Hoppas att jag kan betraktas som klokare idag!