Hur kollar man upp importhästar?

L8P8

Trådstartare
Jag var och provade en häst igår som jag fattade tycke för. Hästen är nyligen importerad från Belgien och säljs av en hästhandlare. Eftersom jag inte är så sugen på att bli lurad :D så försöker jag ta reda på information om hästen och hästhandlaren. I annonsen står det bara hästhandlarens förnamn och jag hör inte riktigt vad h*n säger på telefonsvararen (där sägs även efternamn).

Det är ett bra pris på hästen och om man inte skulle vara nöjd får man byta inom ett år inom samma prisklass. Det känns både bra och dåligt, för säljaren kan ju tvinga på en något som är mkt sämre och typ säga att det är detta som gäller nu.

Hur kan man kolla vem som äger hästen osv. Om jag skulle ha reklamationer så vill jag ju vända mig till den som jag köpt av och inte till Belgien.

Har googlat en del, men jag är uppenbarligen inte så duktig på det för jag hittar ingenting...

Sv: Hur kollar man upp importhästar?

Har ingen aning hur man ska ta reda på det, förutom att möjligtvis gå in på albreeders och kika.

MEN jag har blivigt lurad av en hästhamndlare, "han" säger du, bor han möjligtvis i närheten av skara?

Då kan jag tipsa om att avstå, han hade fifflat med veterinär (gårdsbesiktning), när min häst ett halvår efter jag köpt honom åkte till veterinären (pga konstigt beteende), då visade de sig att han va halvförlamad i strupen och halvblind+en kronisk ögonsjukdom. Detta hade inte uppkommit under den korta tiden han va hos mig utan fanns där innan. Så det va bara att avliva honom efter 1 år då han blev helblind.

Om du ändå köper den här hästen, då rekomenderar jag dig till att absolut klinikbesiktiga+inte lyssna på vad han muntligt lovar, utan ha det på papper.

Helt säker kan du ju aldrig vara oavsett svensk eller importerad häst. Klinikbesiktiga, exportröntga och ta blodprov vid besiktningen så att hästen inte fått nåt vitt pulver man bli ohalt för dagen av är mina råd. Lycka till!

Slå telefonnumret på hitta.se
Har du provat hästen så vet du väl hästhandlarens adress också?

Jag känner mig skeptisk till hästhandlare, särskilt om det är den sorten som har hög omsättning på billiga hästar. En import behöver inte vara dålig, men de som hamnar hos de ökända hästhandlarna är tyvärr ofta trasiga.

Lurad kan man bli, men besiktiga (och var med!) själv och gör ett blodprov vid besiktningen om du tror hästen kan vara drogad eller ha fått smärtstillande.

Jag hörde om en person som tagit veterinärens stämpel och skrivit sitt eget veterinärintyg. Smart. :crazy:

Risken är stor att du blir lurad av dessa som lovar att man får byta häst inom ett år. För det brukar betyda att om hästen inte är som den ska och du reklamerar den får du aldrig pengar tillbaka utan bara en annan häst. Tyvärr har många mindre seriösa hästhandlare satt detta i system och det finns ett par i Skåne som bytt samma häst flera gånger tills någon inte orkar klaga längre på den alt att den går till Danmark eller ännu längre söder ut för slakt.

Så tänk på att titta på vilka rättigheter du har som köpare när du köper av en näringsidkare. Då ser du att rätten att byta inte precis är någon förmån som de erbjuder. Utan det är mer vad de i många fall är skyldiga till enligt lagen. Så om hästen är väldigt mycket vad du vill ha bör du nog titta på någon annan häst om du inte vill riskera att bli lurad i det här fallet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka