Hur knäpp kan en häst bli av för mycket havre?

B

Boriella

Har ny häst sedan en månad, halvblod valack 7 år. Har sedan 3 veckor böjat införa havre då vi ville ha mer energi och muskelbildning.
i kväll blev hästen knäpp, kom in från hagen och blev hetsig över att stoet i boxen brevid är brunstig. Lugnade ner sig och stod snällt under ryktningen strulade vid tränsningen och kom nästan lös men föstes in i boxen. När ryttaren skulle gå in och tränsa i boxen vände han blixtsnabbt la öronen bakåt och fick in henne mot vägen och slog två gånger som väl var utan att träffa men han mottade. Fick locka fram honom till boxdörren med mat så hon kom ut. Ryttaren fick på grimma och tar ut honom i gången för att tränsa då försöker han stjäla hö från en kasse som står på golvet får en tillsägelse och ett ryck i grimmskaftet då hugger han henne regält i axeln :eek:Har funderat ett par timmar nu på beteendet kan det bero på för mycket havre då vi nog har givit för mycket ca 2 l hel matilda havre per dygn gjort det i 4 dagar nu tidigare fick han havrekross som var ett par veckor gammal. Vad tror ni?

Sv: Hur knäpp kan en häst bli av för mycket havre?

Min häst ser mest en massa spöken och far runt när han får havre..jag försökte ge havre förra våren och då började han kasta sig när han kom ut ihagen och slet sig lös. Sen for han runt ett tag innan någon fick tag på honom och lyckades slita av grimman..
Tror du inte att det kan ha något med det brunstiga stoet att göra?

Hoppas verkligen det + att det kan bero på havren hos tidigare ägaren fick han bara korn och betfor, imorgon tar jag bort havren

Började med haren för 3 veckor sedan hade då en säck krossad havre den var nog några veckor gammal sedan 4 dagar är han på hel hare, kanske för kraftigt?

Den krossade havren hade säkert sämre värden, speciellt om det varit krossad ett tag. Vänj saktare nästa gång och med den "sort" du tänker använda.

Jodå, vi har en i stallet som blir farlig både för sig själv och omgivningen om han får havre. Det slår slint. Spöken, kastar sig (rätt in i bilar etc), får frispel (kan sparka och bita, normalt gör han inget mot en människa).

Ja, hästar blir ofta vilda när de får havre. Min medryttarhäst (en 28-årig fjording) verkar nästan vilda upp sig bara han får en näve om dagen. Därför får han ingen havre.
Jag skulle ge hästen något annat kraftfoder istället för havre, eller ett havrefritt müsli/pelleterat färdigfoder.

Kanske hästen inte respekterar människor som sina ledare? Har jättesvårt att tro att det aggressiva beteendet beror enbart på havren, som iofs kan göra vilken häst som helst galen.

Vår häst verkar också reagera starkt på kraftfoder som innehåller havre. Inte så att han blir agressiv mot människor eller jobbig att hantera i stallet, men han ser "spöken" :crazy:, och blir tittig och nervig när man leder eller rider honom. Dessutom var det svårt att sitta upp på honom, då han var så ivrig att komma iväg och gick som en banan och spänd fiolsträng de första 15 min av ridpasset. Vi har gått över helt till korn och det fungerar jättebra. Numera en harmonisk pålle! :smirk:

Vi pratar om en gentleman, han har all respekt för människor till han får tag på sitt knark. Då slår det slint. Det går inte. Det syns redan i hagen att han inte kan behärska sig, skadefrekvensen är gigantisk i jämförelse med andra foder.

Har ny häst sedan en månad, halvblod valack 7 år. Har sedan 3 veckor böjat införa havre då vi ville ha mer energi och muskelbildning.
i kväll blev hästen knäpp, kom in från hagen och blev hetsig över att stoet i boxen brevid är brunstig. Lugnade ner sig och stod snällt under ryktningen strulade vid tränsningen och kom nästan lös men föstes in i boxen. När ryttaren skulle gå in och tränsa i boxen vände han blixtsnabbt la öronen bakåt och fick in henne mot vägen och slog två gånger som väl var utan att träffa men han mottade. Fick locka fram honom till boxdörren med mat så hon kom ut. Ryttaren fick på grimma och tar ut honom i gången för att tränsa då försöker han stjäla hö från en kasse som står på golvet får en tillsägelse och ett ryck i grimmskaftet då hugger han henne regält i axeln :eek:Har funderat ett par timmar nu på beteendet kan det bero på för mycket havre då vi nog har givit för mycket ca 2 l hel matilda havre per dygn gjort det i 4 dagar nu tidigare fick han havrekross som var ett par veckor gammal. Vad tror ni?

Som Astro sa, en häst som inte tål havre ser spöken. Jag hade ett sto som det var hur tydligt på som helst. Fick hon havre, hur lite de än var så reagerade hon för minsta knäppning i t.ex. trädgrenar i skogen. Vilket hon inte annars reagerade över. Gick bort efter att havren varit borta någon vecka. Jag tror att en del hästar helt enkelt har allergi mot havre och att det absolut inte har något med energin att göra.

Din hästs aggressioner låter inte som det jag upplevt. Men vem vet! Jag tror dock inte att det är lika vanligt som folk tycks tro med överkänslighet mot havre.

Hälsning Maja

Vi pratar om en gentleman, han har all respekt för människor till han får tag på sitt knark. Då slår det slint. Det går inte. Det syns redan i hagen att han inte kan behärska sig, skadefrekvensen är gigantisk i jämförelse med andra foder.

"Knark" var en intressant beskrivning...

Min häst (NSV/halvbl.) har fått 3 dl kornkross vid morgon utfodringen i vintras och lite mer precis efter ridtur. Jag red inte så hårt med honom förra somaren, men började ta upp tempot under hösten. En dag hade vi kört extra hårt, så han fick (hela) 7 dl efteråt. Dagen efter var han helt knas...

Man får passa sig :)

Tack alla för era svar :bow:
Idag verkar hästen vara som vanligt igen, så det tog några dagar att få det ur kroppen....Har nu en ny fråga, vad tycker ni att jag ska fodra med ? Tycker att han behöver något mer än korn och betfor, någon havrefri mûsli eller kanske majs? Tacksam för förslag!

Vårat sto var precis helnipprig när hon fick havre. i våran ägo får hon en blandning av Hippo bas cool( havrefri pellets) samt hippo harmoni ( havrefri musli) samt betfor och blötlagd lusernpellets, hon blev som en annan häst efter detta bytet.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 829
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 411
Senast: Alexandra_W
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 250
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka