Hur klockar man värkar ?

Mynta2

Trådstartare
Alltså jag vet ju att man tar tid från första värken och hela tiden när den slutar tills nästa. Men HUR länge ska man hålla på egentligen ? Och hur ska man skilja vanliga sammandragningar och sk värkar åt ? Vad skiljer dom åt ? Har fått en blödning i dag, och snackat med förlossningen...Dom sa väl egentligen inte mycket mer än vad jag redan vet. Men har haft typ *mensvärk* från kl 6 i morse lite hur som helst. Nu i kväll klockade jag för skojs skull. en tid gav: 20 minuter, en annan 15 minuter, sen 7 minuter, sen 4 minuter, sen 20 minuter osv osv...Bara hattande hit å dit med olika tider. :crazy:

Gör jag fel när jag tar tid eller är det så här orgelbundet ? Och om en tid ger tex 15 minuter och nästa gång man kollar typ 4 minuter...och då vill dom ju att man ska åka in..men sen kollar man igen och får kanske 20 minuter..Vad gäller då ?

*snurrigt* ;)
 
Sv: Hur klockar man värkar ?

Hmm, nu förstår jag inte riktigt hur du menar...

En rejäl sammandragning varar inte så länge. Jag minns inte exakt, men en halvminut kanske? Sen mäter man tidsintervallet mellan sammansdragningarna, från början till början av nästa.

Har du lite mer diffus mensvärkskänsla så närmar det sig nog, men innan det blir rejäla sammandragningar - dem missar du inte :idea: - som inte ger med sig i intensitet eller frekvens även om du lgger dig på soffan och vilar en bra stund, Då börjar det väl likna något...
 
Sv: Hur klockar man värkar ?

Jag menar sammandragningar..värkar eller vad det nu kan vara :crazy:

Jag kallar dom *mensvärk* för enkelhetens skull...eftersom jag ej kan förklara känslan så bra. Molande, fast ganska intensivt. Släpper efter 40 sekunder - 1 minut.

Jo, men jag tar tid mellan 2 stycken sådana. Får olika tider hela tiden...fast det kanske ska vara så just nu ? Fast de har varit allt från 20 minuter till 4 minuter. Just nu för en stund sedan var det 15 minuter. Och det jag menar var: Om jag nu får 3-4 minuter mellan, så vill ju BB att man åker in..men om man då tar tid ännu en gång efter det och får tex 20 minuter...ska man bara avvakta då ?

Förklarade jag bättre eller blev det ännu snurrigare ? ;)
 
Sv: Hur klockar man värkar ?

Som jag har fattat det är de i så fall oregelbundna. Du ska åka in till sjukhuset när det är 3-4 minuter mellan regelbundet. Alltså att det inte dröjer längre innan nästa värk utan att det blir tätare och tätare typ.

Så har jag fattat det iaf. Hoppas det är bukebebis på g! :D
 
Sv: Hur klockar man värkar ?

Det är troligtvis bara förvärkar du har.
Sammandragningar är vad det låter och behöver inte betyda värk alls. Sådana fick jag varje gång jag rörde mig i snabbare tempo än gång flera månader innan dotra kom. Irriterande men dom gjorde inte nämnvärt ont.
Värk har du ju två sorter. Förvärk och riktiga arbetande värkar. Förvärkarna gör bara ont men orsakar inte förlossningsarbete. Dessa kommer ofta med oregelbundenhet mellan tiden och det finns dom som har dom långt innan förlossning inträffar. Arbetande värkar gör väldigt ont. Mensvärk * många gånger om var det för mig. Jag har haft starkare mensvärk när jag var tonåring men det var ingenting mot dom arbetande värkarna.
Ring förlossning och prata med dom om du är osäker.
Man får ringa vilken tid på dygnet som helst och fråga när man är osäker. Gjorde jag för att höra.
Vårdguidens råd har du här:
http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2493
 
Sv: Hur klockar man värkar ?

Det dära med att gå fort eller annan aktivitet och det drar i hop sig vet jag hur det känns. Fast nu har det ändrat lite karaktär. Har inte sovit en blund än pga att var 10: e minut så får jag så jädrans ont..och nu mest i ryggen. Så jag har typ nattvandrat här mellan rummena ;). Går inte att ligga ned...bättre om man står och går.

Får nog ringa och rådfråga snart. :angel:


*Tack för alla svar*
 
Sv: Hur klockar man värkar ?

Som du beskriver dina värkar hade jag i en vecka innan Li föddes.
På förlossningen sa de att jag skulle "märka" när de riktiga värkarna satte igång och att jag ännu inte hade så ont som jag påstod.

I bilen in till förlossningen hade jag ibland 3 minuter emellan för att näsa gå upp till 15 minuter emellan. "Det kommer nog ingen bebis än om det är så oregelbundet" sa de på förlossningen men ville ha in mig ändå eftersom vattnet gått.

Aja, en timme senare föddes min dotter, och ca 15 minuter innan hon var ute hade jag ett värkuppehåll på nästan 15 minuter.

Är du osäker, så åk in och be att få bli undersökt.

EDIT: Och jag kan ju tilllägga att jag inte alls märkte någon skillnad på värkarna fören krystvärkarna började. - Och hade vi väntat hemma så länge så hade det vart försent. (Hon var ute på 4 krysvärkar och hade navelsträngen 2 varv runt halsen, jag var jätteledsen, för de hade knappt velat ta in mig!)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur klockar man värkar ?

Hur går det för dig? Låter ju som att det blev mer regelbundet senare på natten...

Själv hade jag förvärkar med 2 minuters mellanrum vid mer än ett tillfälle under sista 2 månaderna av min sista graviditet. Jag fick åka in och få dem stoppade några gånger, eftersom jag inte får gå igenom ett normalt värkarbete (pga "L-snitt" när första barnet kom)
 
Sv: Hur klockar man värkar ?

Hoppsansa som det kan gå! Vilken tur att det gick bra ändå! Det gör ju inte saken lättare (för oss som väntar), jag trodde det skulle vara klart som kristall att "nu föder jag barn" men så behöver det tydligen inte alltid vara... Hm.
 
Sv: Hur klockar man värkar ?

Jag klockade aldrig några värkar.

Åkte in när jag kolla på klockat att de gått 10 min och jag haft 4 värkar som jag behövde andas igenom.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 906
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 704
Senast: Migo
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 707
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp