Hur klippa?

Farre_

Trådstartare
Hej,
har ett problem, hur ska jag klippa min pålles man?
Och hur rycker man manen?:crazy:

Gästlösen, bilddagboken: Farin
Eller så har man bilddagboken uppe.:p

som ni kanske ser så är manen alldeles sne. skulle vilja rätta till det.

Sv: Hur klippa?

ladda upp den på en internetsida, högerklicka, egenskaper, kopiera bildadressen. Klipp sen in den i rutan "Infoga bild" här på svarsrutan och ta bort tecknen ?0 i slutet av adressen, om det finns några.
:)

När rycker manen med händerna (förklaring för högerhänta) tar du en liten tofs tagel men vänster hand, drar mothårs upp mot mankammen med högerhanden, så att det bara blir några strån kvar i vänsterhanden, då lägger du fingrarna över de stråna och rycker till nedåt. (ring eller långfinger brukar kännas bäst) Om du vill vara rädd om fingrarna är det bäst att tejpa dem.
Du kan också göra på samma sätt med en trimkniv. Det går fortare och du får inte ont i händerna. Då drar du mothårs med trimkniven istället för din högerhand och skär av stråna med kniven. Se till att du rycker av/skär i samma höjd hela tiden för att resultatet ska bli bra.

såg att en annan skrivit hur man rycker mannen. Peewee (mitt varmblod) tål inte att man drar honom i manen så jag kör latmans stilen. Fram med saxen:rofl:

trimkniv är kalasbra, du kan få våran, mamma köpte den i tron på att den va bra mot fällande pälsbollar som vi har :rofl: inte så värst troligt att vi går och rycker manarna på islandshästarna :angel:

Tack, men min häst har lång man så nuförtiden rycker jag inga manar. (Det var på den tiden jag tävlade jag ville ha korta lättflätade manar.)
Så nu ligger min trimkniv ligger också oanvänd.

Halleluja! efter läst otal trådar om hur man får fram URL adressen och inte förstått något så kommer din enkla beskrivning och det sa bara *klick :bow: tack tack tack

Min kille tål att rycka manen. :P men vad tycker ni att han skulle passa i? Han har ju VÄLDIGT sne man nu efter i sommras(då han har ståt och kliat sig).

*kl*

Jag måste fråga er, min nordsvensk har jag aldrig någonsin ryckt manen på, eller klippt för den delen, men jag funderar på att köpa en sån där trimkniv för att få den lite tunnare. Den är lite väl tjock..
Men hur långt upp i manen ska man trimma? Eller ska man ta lite på måfå överallt?
18569805.jpg

Att tunna ur manen är nog inte så¨lätt med en trimkniv. Ta en urtunningssax istället. Då är det bara att klippa tills du tycker den är lagom. (Fast jag tycker hästen verkar ha en härlig man på bilden)

Aha, värsta är bara att våga :o
Jo, den är riktigt fin tycker jag men så fruktansvärt tjock så halsen hänger lite åt sidan liksom. Han är ju iof van med att den är tung men skulle bli lättare att reda ut tovor ock sånt också. Blir väldigt varmt också.
Men då tar jag nog bara med urtunningssax på undersidan, vågar inte på ovansidan :o

Hur tycker ni att jag ska klippa honom? Jag trodde att om man ryckte manen så blev den tunnare(?) Men gör man manen tunnare med en uttunningssax?(stavning):bump:

MVH Farre_

Ja tunna ur den undertill. Det blir nog snyggast. (Spraya i pälsglans emellanåt så blir den mycket lättare att reda ut)

*kl*

Jag måste fråga er, min nordsvensk har jag aldrig någonsin ryckt manen på, eller klippt för den delen, men jag funderar på att köpa en sån där trimkniv för att få den lite tunnare. Den är lite väl tjock..
Men hur långt upp i manen ska man trimma? Eller ska man ta lite på måfå överallt?
18569805.jpg

RÖR INTE MANEN FÖR GUDS SKULL! den är ju hur fin som helst ! :love:

Rycker man manen så blir den både tunnare och kortare, man kan avgöra själv hur mkt kortare den ska bli. Det jag tkr är bättre med ryckning är att det blir lättare att knoppa manen. När man har rykt manen med en trimkniv så är inte alla hår lika långa så knopparna blir gärna väldigt spretiga..

RÖR INTE MANEN FÖR GUDS SKULL! den är ju hur fin som helst ! :love:

Haha :D Det lutar faktiskt åt din åsikt :rofl: Som någon skrev här ovanför mig så blir den ju kortare också, och det vill jag inte :o :D

Jag funderar på att kamma över halva manen så han får lika mycket på båda sidor. Det är så mycket man på han så allt får ändå inte plats på bara en sida (ni ser den andra sidan på avataren, där är det inte lika lång man). Då kompenseras ju vikten också..

Förlåt TS för trådkapning :o

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka