Hur klarar man sömnbristen?

Sandra78

Trådstartare
Ja, jag hade räknat med att få mindre sömn, men att man skulle bli såhär trött fattade jag inte...
Sedan dottern föddes, den 8 december, har jag sovit 7 timmar i sträck två nätter, det var i början av januari. Annars så snittar jag nog 6 timmar per natt, först 4 och sedan 2 timmar.
Och jag gillar inte riktigt den jag blivit nu, kort stubin, negativ, lätt till tårar och trög i huvudet.
Försöker vara ute och "tanka" dagsljus varje dag, äter vitaminer. Kan tyvärr inte dricka så mycket kaffe som jag nog skulle behöva, eftersom jag redan väckt min slumrande magkatarr :crazy:
Tips?

Sv: Hur klarar man sömnbristen?

haha oj jag tycker det där låter som rena himmelriket:D

Min dotter är nu 17 månader snart, och sen hon födes har jag sovit 6 timmar i sträck EN gång, i december nån gång:p Hon har varit anti-sovare hela livet, som 30 minuters pass 2 gånger om dagen sedan dag 1.

man klarar det, även om man inte tror det .När hon var 3 månader var jag så nära att gå in i väggen så det fanns inte, då vaknade hon varje halvtimma varenda natt, och med en sambo som ansåg att " jag behöver sova för jag ska upp och jobba, medan du bara går hemma och kan ta henne på natten" fick jag inte mycket hjälp. det som till slut hjälpte var ( en tråd på buke som han fick läsa) och att jag bröt ihop tillräckligt många gånger.

Nu sover hon bättre än nånsin, en bra natt vaknar hon bara 3 gånger även om de är sällsynta.

Det finns ingen mor-far förälder som kan ta henne någon natt?

Jag har blivet storkonsument på coca cola jag.. dricker inte kaffe (inte vuxit till mig så mycket...) Nu är killen 4 månader gammal och jag får sova ca 3 timmar i stöten på natten, innan han kom så tillhörde jag dem som kunde gå och lägga mig vid tio och sova till åtta utan problem alltid. I början fungerade det bättre men ju längre tiden går nu så blir jag mer och mer sleten. Att sova typ 6 timmar på strecken är en våt dröm :o

Jag försöker peppa mig med att det finns de som har det värre och att han kommer att sova hela nätter någongång i framtiden. Mosig i huvudet är jag jämt och tycker inte om att bli irriterad, för det är det jag blir, och jag tycker inte om när jag blir arg eller snäsig utan att igentligen mena det. Man känner sig lagom luddig i mellanåt.. Sedan kanske man får sova hela nätter ett par år (till han blir typ 15 o börjar komma hem sent på kvällarna/nätterna :cool:)..

Om jag inte missminner mig så ammar inte du - då kan väl du och pappan ta varannan natt ? Eller iallafall dela nätterna lite mera rättvist så att du slipper ta alla nätter.

Håller med cirkus, om du inte ammar så kör varannan natt ett tag så du "ta igen" lite sömn så ska du se att det känns lättare.

Min dotter är 14 månader och har sovit kanske 5 hela nätter i hela sitt liv. Senast faktiskt i natt :bump:
Jag vet inte hur jag orkar, gör inget speciellt och äter inget speciellt. Har en 3 åring oxå så sova på dagen går ju bort.

Jag tror jag snittar 5 timmar. Oavsett om hon är vaken eller inte.

Nu har jag inte samma problem med min bebis som oftast sover ca 7-8 timmar på natten och har även sömnpass på dagen. Men något jag känner av - trots att jag får min sömn - är att det är otroligt tröttande att ha bebis öht. Dvs, barnet kräver uppmärksamhet, skötsel, joller osv 100% av ens tid. Och mer kommer det ju bli. Även om barnet sover så får man inte så mycket vila utan ska då klara av hemmets skötsel, äta, duscha osv. Så, mitt tips är att försöka få hjälp på dagen om det inte funkar på natten. Att få komma hemifrån med den trygga vetskapen att barnet må bra och bara få ägna dig åt ditt.

För mig är hästen en stor tillgång. Några kvällar i veckan får min bebis (2 mån) vara med pappa och jag får vara en "vanlig" vuxen bland andra vuxna i stallet. Jätteskönt!

Jag tror det är viktigare än många tror, ett andninshål kan göra underverk och skall icke glömmas bort. :)

Hur fördelar ni "morgonpassen" mellan er?

På helgerna har vi hela tiden delat lika, sambon och jag. Även när jag ammade så gick sambon upp med sonen så jag fick sova vidare, när sonen blev hungrig och ville ha mjölk kom sambon in med sonen, vi ammade och när sonen ätit klart gick de ut igen och jag fick sova vidare.

När sonen började sova i egen säng bredvid vår säng så turades vi om att gå upp och hämta sonen, oavsett om sambon skulle jobba dagen efter eller inte.

Jag tycker att man blir mycket mindre trött om man inte stiger upp, dvs ha bebisen i sin egen säng alternativt ha spjäsängen som sidovagn på sin säng. Man kan halvsova under tiden man matar bebis då somar man lättare om efteråt. Om du inte ammar så kan man lösa det med varmvatten på termos.

Om jag inte missminner mig så ammar inte du - då kan väl du och pappan ta varannan natt ? Eller iallafall dela nätterna lite mera rättvist så att du slipper ta alla nätter.

Fast det ÄR ju skillnad på att jobba heltid och vara hemma heltid. Ska man ta lika mkt på nätterna då blir det ju hur tungt som helst för den som jobbar. Kusinen löste det som så att när pappa kom hem från jobbet fick han ta dottern så kunde hon ta en rejäl tupplur på 1-2 timmar och göra vad hon ville en god stund. Ladda batterierna liksom.

Nu när hon börjat jobba och han är hemma tar han hela nätterna o hon får hoppa in när hon kommer hem o han vill andas lite. Verkar funka för dem iaf- att få sova en timme på eftermiddagen kan göra underverk :)

Fast om min sambo är föräldaledig men så jäkla trött att han varken vet upp eller ner och känner sig väldigt påverkad så visst ställer jag upp och tar några nätter fast att jag jobbar och min sambo är den som är föräldraledig.

Att ersätta nattsömn med en tupplur på dagen fungerar kanske för vissa under en viss period, men lider man stor brist på sömn behövs det kanske något mer.

Senast ändrad:

Fast om min sambo är föräldaledig men så jäkla trött att han varken vet upp eller ner och känner sig väldigt påverkad så visst ställer jag upp och tar några nätter fast att jag jobbar och min sambo är den som är föräldraledig.

Att ersätta nattsömn med en tupplur på dagen fungerar kanske för vissa under en viss period, men lider man stor brist på sömn behövs det kanske något mer.

Ja absolut, så långt det är möjligt, sen beror det kanske lite på vad den jobbande delen av paret har för jobb- när jag jobbade som säljare hade jag kunnat klara mig igenom dagen med sömnbrist i bagaget, jobbigt men det hade gått- som läkare har jag inte samma marginal att vara slut i skallen. Om ett kylskåp inte blir levererat rätt dag leder det till irritation, är jag så trött att jag missar och skriver fel ordination kan det sluta med betydligt värre saker. Sen får man ju alltid försöka vara förnuftig, helgerna finns ju också tex att hjälpas åt på, ta lite hjälp från mor/farförälder en stund ibland (eller kusinen i mitt fall då ;) ) osv. Hjälpas åt så gott det går :) Det enda jag reagerade på var att jag tolkade inlägget jag svarade som att både ska göra lika mycket nattetid trots att den ena jobbar o den andra inte.

Det enda jag reagerade på var att jag tolkade inlägget jag svarade som att både ska göra lika mycket nattetid trots att den ena jobbar o den andra inte.

Slår du alltså fast att vara heltid hemma med barn inte kan vara lika krävande som att jobba ? Jobba utanför hemmet är alltså viktigare ?

Jag håller inte med alls.

Jag behöver mycket sömn (betydligt mer än min sambo) men jag försöker så långt det är möjligt att sova tillsammans med bebin dagtid. Jag kan också gå och lägga mig en sväng på kvällen när sambon kommit hem men det brukar tyvärr få till följd att jag aldrig kommer mig i säng sedan på natten.
Men på fm fungerar det utmärkt att sova med bebisen.

Precis som andra skrivit finns det de som har det värre, fast det hjälper ju inte dig ;).

När min dotter var liten och sov väldigt dåligt på natten sov jag alltid dagtid, minst 2 timmar VARJE dag, det var helt nödvändigt och gjorde livet i alla fall ganska drägligt. Så det är mitt tips om barnet inte måste rullas i vagn dagtid för att sova.

Sen håller jag med om att jobba (i mitt jobb på kontor) är rena semestern jämfört med f-ledigheten. Jag har faktiskt tagit nätterna både under hemmavaron samt under tider jag jobbat (jag har världens mammigaste barn) och även om det är jobbigt att jobba med sömnbrist så var det lättare än att vara hemma, fast det uppvägdes lite av den extra dagsömnen man kunde få.

Jag har en tvååring och en halvårsbebis och får inte mycket sömn. Lillplutten sover otroligt dåligt, typ 30min pass. Våran "stora" tjej sover vanligtvis ganska bra nuförtiden, men vi hade det riktigt tufft med henne från ca 6mån -17 mån.

Man klarar det på något sätt. Man får se till att vara två föräldrar och avlasta varandra så mycket man kan! Vi brukar göra så att vi ger varandra lite sovmorgon så ofta vi kan och försöker att dela på nätterna så gott det går. Det blir ju också lättare sen när man inte ammar (vet inte om du gör det iofs), för då kan man ju faktiskt ta varannan natt ett tag, även om den ena jobbar. Jag tycker att det är mycket mindre tröttande att vara på jobbet än att vara hemma med barnen för det mesta, även om det såklart finns undantag och är olika på olika jobb. Och även om man inte tycker så, utan anser att det som jobbar måste vara utvilad, så kanske man ändå kan ta varannan natt en period för att den andre förälderna ska komma ikapp?

Jag har inte sovit en hel natt på över två år, och jag lyckas ändå hålla mig rätt pigg på dagarna. Det handlar nog om att jag sysselsätter mig helatiden med massa saker. Är jag bara hemma en dag är jag betydligt tröttare, för då har jag mer tid att känna efter. På något sätt klarar man sömnbristen under de här åren, man får försöka ta igen så mycket sömn man kan och hjälpa varandra och tänka att det är en övergående period, för det är det ju faktiskt!
//Julia

Sov när bebisen sover middag! Sov så snart det går!
Med min första, som sov förhållandevis bra, kunde jag sova när hon sov och då funkade det. Minstingen är snart 3 år och sover fortfarande dåligt på nätterna. Med honom kunde jag inte sova på dagen eftersom jag hade en storasyster att ta hand om. Istället turades vi om eller så tog maken med barnen ut när han kom från jobbet så att jag kunde få sova. Nu turas vi om ifall det är jobbiga perioder. En av oss sover med bägge barnen, den andra sover ut i det lediga barnrummet (hon har en stor och bekväm säng. Annars hade vi inte orkat!

Det är jobbigt med sömnbristen, vi fick barn i juli förra året, och jag har inte sovit mer än fyra timmar i sträck sedan dess eftersom jag ammar. Oftast blir det två-tre timmar i sträck man får sova. jag snittar kanske fem-sex timmar per natt ungefär

Jag tycker att det viktiga är att man får ihop tillräckligt med timmar, inte att man sover dem i sträck. Och då är det tyvärr bara att bita i det sura äpplet och sova så snart bebis sover, alltså gå och lägga sig tidigt och ta en tupplur på dagen. Kan din man ta helgmorgnarna så är en del vunnet, då kan du sova ikapp några timmar där.

Jag har en 2-åring och en bebis på 5 månader. Det är över 2 år sen jag senast sov en hel natt och jag är trött men det finns inget val känns det som, bara att stå ut och hoppas på att det blir bättre (jag och sambon delar redan så lika det går).

2-åringen sover dåligt i perioder, hon har inga långa vakenperioder på natten men vaknar ofta. Bra perioder vaknar hon 3 gånger/natt.

Bebisen brukar äta 2 gånger/natt men inatt åt hon först klockan 6. Hon halvvaknade 2 gånger men somnade om med nappen. Kändes som jag sov hur mycket som helst.

Jag ammar inte så vi turas om på nätterna. Varannan natt tar jag 2-åringen och sambon bebisen och sen tvärtom. Sambon jobbar men jag tycker inte att han har mer "rätt" att sova för det. Men två små barn är det jobbigt att vara föräldraledig.

Innan bebisen föddes brukade jag sova med 2-åringen på dagen men det går inte längre. Om dom skulle sova samtidigt någon gång så är det så kort tid att det inte är någon idé att sova. Men jag brukar vila, hushållsarbetet får vänta till kvällen eller så får 2-åringen hjälpa mig när bebisen sover.

Liknande trådar

Gravid - 1år Dags att tag i sömnproblemet nu. Som jag har berättat tidigare sover Moa (nu 7½månad) svin-illa och har allid gjort. Hon äter bra...
2
Svar
33
· Visningar
2 875
Senast: Gnarpis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V