Hur känna fel galopp???

finapina

Trådstartare
HUR känner man att hästen går i fel galopp???Obalans? Har även svårt att känna ( utan att titta) när jag sitter ner på fel ben i lättridning i trav! Är jag HELT "känsel- immun" eller? HJälp!

Sv: Hur känna fel galopp???

HUR känner man att hästen går i fel galopp???Obalans? Har även svårt att känna ( utan att titta) när jag sitter ner på fel ben i lättridning i trav! Är jag HELT "känsel- immun" eller? HJälp!

Jag vet många som inte kan känna skillnad på sittben i trav eller vilken galopp de har.

Men på min dam, känner jag det oftast som att hon är halt o lytt i galoppen och i traven, att det är nån form av obalans... att det inte är något som stämmer. Det känns orytmiskt.

De gånger som jag lånat ridskolehäst sista åren, har jag tyvärr tyckt att det känts som fel sittben och fel galopp oavsett om det varit rätt eller ej... :p

Oftast känner man att hästen inte är lika balanserad i förvänd galopp. Min häst känns "halt" vid fel sittben.

Känner jättetydligt om jag sitter på fel sittben men galoppen är lite svårare då han är ovanligt balanserad i förvänd. Känner om jag känner efter att det är fel :)

Det är rätt svårt att förklara hur det känns. Däremot rekommenderar jag dig att försöka bli bekant själv med hästens rörelser och lära dig själv känna genom hästen vilket ben den har i marken. Be en vän titta och så säger du högt, när vännen säger att du har rätt...kom ihåg den känslan. Börja i skritt, frambenen först och sen bakbenen. När det är bekant för dig...så provar du i trav o.s.v.

Jag kände mig också känselimmun när min ridlärare började snacka om att man senare skulle kunna känna om man satt på fel :D Nu förstår jag vad hon menade.
Rider du på ridskola? Där är hästarna så ofta ridna fel att de har lärt sig att balansera det också = det blir svårare att känna. Samma sak med galoppen. Innan man har lärt sig att rida hästen i en bra balans känner man inte heller så stor skillnad på rätt och fel galopp eftersom den är obalanserad i rätt galopp också.
En välriden, känslig häst känns ojämn, kanske lite halt om man sitter på fel sittben.

Mest av allt tror jag att det handlar om antal ridtimmar. Förr eller senare får man in en känsla, jag kan inte komma ihåg att jag "lärde" mig det, det bara kom typ.

Varje gång du börjar trava, känn efter och gissa, sedan tittar du och försöker lägga ihop känslan med vilket sittben det var.

När hästen går i fel galopp blir det lite svårare att få den eftergiven i sidan som är mot mitten, förutsatt att den inte är högt utbildad och balanserad i förvänd. Samma här, känn efter, gissa och titta. Till slut kommer du att pricka rätt allt oftare.

Oftast känner man att hästen inte är lika balanserad i förvänd galopp. Min häst känns "halt" vid fel sittben.

Känner jättetydligt om jag sitter på fel sittben men galoppen är lite svårare då han är ovanligt balanserad i förvänd. Känner om jag känner efter att det är fel :)

Tillägg: Jag skjuter ut höften när jag sitter på fel sittben :o

Jag kände mig också känselimmun när min ridlärare började snacka om att man senare skulle kunna känna om man satt på fel :D Nu förstår jag vad hon menade.
Rider du på ridskola? Där är hästarna så ofta ridna fel att de har lärt sig att balansera det också = det blir svårare att känna. Samma sak med galoppen. Innan man har lärt sig att rida hästen i en bra balans känner man inte heller så stor skillnad på rätt och fel galopp eftersom den är obalanserad i rätt galopp också.
En välriden, känslig häst känns ojämn, kanske lite halt om man sitter på fel sittben.

Mest av allt tror jag att det handlar om antal ridtimmar. Förr eller senare får man in en känsla, jag kan inte komma ihåg att jag "lärde" mig det, det bara kom typ.

Varje gång du börjar trava, känn efter och gissa, sedan tittar du och försöker lägga ihop känslan med vilket sittben det var.

När hästen går i fel galopp blir det lite svårare att få den eftergiven i sidan som är mot mitten, förutsatt att den inte är högt utbildad och balanserad i förvänd. Samma här, känn efter, gissa och titta. Till slut kommer du att pricka rätt allt oftare.

Håller med om detta. I traven tycker jag att att allting känns mer välbalanserat och harmoniskt om man sitter ned på rätt ben. Särskilt på böjt spår brukar det kännas avigt att sitta ner på fel ben.

Galoppen tycker jag själv är lite svårare. För mig är det mer en känsla av att något är avigt. Återigen brukar det böjda spåret vara avslöjande.

Ett tipps som stod i en ridhandbok. Lär dig känna hästens rörelse med sina framben i skritt med dina knän. Då känner du i trav också vilket framben som går fram och det kan du även ta med i galoppen...

Öva öva öva! I galoppen - fatta en galopp på rakt spår, känn efter, titta på frambenen för att se om det är rätt. Kom ihåg känslan. Gör samma sak i andra varvet, fortfarande på rakt spår (eller böjt spår om det är svårt att känna).

I trav så upplever jag att det känns tydligt på böjt spår, när man då sätter sig ner och hästen har yttre frambenet i luften blir det liksom som att man åker utåt/neråt och sabbar hästens balans, till skillnad från när man har rätt sittben och det känns som att man bibehåller den raka positionen ovanför hästen. I felgalopp brukar det mest kännas avigt och fel, hästen blir lite vinglig. Samma där, mycket enklare att känna på böjt spår.

Dock håller jag med flera ovanstående, ridskolehästar är nog duktiga på att balansera upp fel sittben och fel galopp, för jag märker mycket tydligare nu på min medryttarhäst än jag gjorde när jag red på ridskola.

Håller med om detta. I traven tycker jag att att allting känns mer välbalanserat och harmoniskt om man sitter ned på rätt ben. Särskilt på böjt spår brukar det kännas avigt att sitta ner på fel ben.

Galoppen tycker jag själv är lite svårare. För mig är det mer en känsla av att något är avigt. Återigen brukar det böjda spåret vara avslöjande.

Är det jag som är dum eller? Men på rakt spår finns det väl inget "rätt sittben" eller? Om man rider typ ute i skogen alltså.

Man kan ju rida hästen böjd även fast den rör sig rakt fram, t.ex om man rider en öppna längs vägen ute. :)

Men även om man bara rider hästen rakt fram på vägen så brukar det ena sittbenet kännas lite avigt, om hästen inte rör sig riktigt rakt och liksidigt. Antingen "rider" man hästen mer och rätar upp den, eller så accepterar man och sitter ner på det ben som känns bekvämast just då.

På min häst känns det jättetydligt om vi har "fel" galopp. Det blir liksom lite stötigt. Min sits är ju inte rättad efter den galoppen. Ska vi däremot rida förvänd galopp, så sitsen redan från början är inställd på den galoppen känns det som vanligt. Sitben i trav på raka fyrkanten har jag svårt att känna men så fort vi går in på en volt blir balansen helt tokig om jag sitter fel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka