Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HUR känner man att hästen går i fel galopp???Obalans? Har även svårt att känna ( utan att titta) när jag sitter ner på fel ben i lättridning i trav! Är jag HELT "känsel- immun" eller? HJälp!
Oftast känner man att hästen inte är lika balanserad i förvänd galopp. Min häst känns "halt" vid fel sittben.
Känner jättetydligt om jag sitter på fel sittben men galoppen är lite svårare då han är ovanligt balanserad i förvänd. Känner om jag känner efter att det är fel
Jag kände mig också känselimmun när min ridlärare började snacka om att man senare skulle kunna känna om man satt på fel Nu förstår jag vad hon menade.
Rider du på ridskola? Där är hästarna så ofta ridna fel att de har lärt sig att balansera det också = det blir svårare att känna. Samma sak med galoppen. Innan man har lärt sig att rida hästen i en bra balans känner man inte heller så stor skillnad på rätt och fel galopp eftersom den är obalanserad i rätt galopp också.
En välriden, känslig häst känns ojämn, kanske lite halt om man sitter på fel sittben.
Mest av allt tror jag att det handlar om antal ridtimmar. Förr eller senare får man in en känsla, jag kan inte komma ihåg att jag "lärde" mig det, det bara kom typ.
Varje gång du börjar trava, känn efter och gissa, sedan tittar du och försöker lägga ihop känslan med vilket sittben det var.
När hästen går i fel galopp blir det lite svårare att få den eftergiven i sidan som är mot mitten, förutsatt att den inte är högt utbildad och balanserad i förvänd. Samma här, känn efter, gissa och titta. Till slut kommer du att pricka rätt allt oftare.
HUR känner man att hästen går i fel galopp???Obalans? Har även svårt att känna ( utan att titta) när jag sitter ner på fel ben i lättridning i trav! Är jag HELT "känsel- immun" eller? HJälp!
Håller med om detta. I traven tycker jag att att allting känns mer välbalanserat och harmoniskt om man sitter ned på rätt ben. Särskilt på böjt spår brukar det kännas avigt att sitta ner på fel ben.
Galoppen tycker jag själv är lite svårare. För mig är det mer en känsla av att något är avigt. Återigen brukar det böjda spåret vara avslöjande.