Hur kan man undvika förlossningsfång?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Crossen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 507
C

Crossen

Mitt shiresto fick vid förra fölningen förlossningsfång och vad jag har förstått så beror det mestadels på att efterbörden inte kommer ut ordentligt och att det då blir en slags förgiftning. Men hos mitt sto så hittade vi inte nån kvarbliven efterbörd.
Vad kan det bero på mer?
Hur kan man undvika det igen ?
Är det som med vanlig fång att har dom fått det en gång så är det lätt att trilla dit igen?

Sv: Hur kan man undvika förlossningsfång?

Det är väl infektionen i livmodern som blir om någon bit av efterbörden blir kvar där, som orsakar att det blir fång. Och att man har otur...

Jag vet inte mer än att man ska se till att hel efterbörden är ute. Men jag har tidigare träffat på ett sto (kallblodstravare) som fick förlossningsfång varje gång hon fölade, så efter tredje fölet gav ägarna upp. Stoet åkte till hästens evigt gröna land i stället.

Tack för svaret!
Jag har varefall förstått att det är vanligare med förlossningfång på kallblod än på lite ädlare raser.

Kolla att börden släppt hel. Jag är inte vän av att lämna börd länge. utan sitter den kvar efter en timme brukar jag försiktigt dra för att se om den ger sig. Detta samtidigt som man vrider den.
Hade en märr som aldrig släppte börden om det var hingstföl, men alltid om det var stoföl. Efter det så var jag extremt snabb med att ringa vet så de fick komma och spruta och plocka samt behandla henne. Hon var snäll och fölade oftast i gryning så lagom till deras teltid dessutom!

Men glöm inte bort att ta ut märren och låt henne rasta sig själv utan fölunge. Uppåt en halvtimme brukar jag låta dem vara ute -såvida inte märren tänker ta med sig staketet för att komma in till fölis. Andra longerar jag. Helt beroende på vilken märr det är. För när hon blir orolig och springer så krystar hon och livmodern drar ihop sig och tömmer sig bättre. Sen är det precis som Ameo skriver, kallblod råkar oftare ut för det än andra. Varför.... vet faktiskt inte

Gira :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta... 2
Svar
38
· Visningar
3 423
Senast: Sesca
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 329
Senast: valpköpare
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 977
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka