HUr kan man får rådet?

J

Jaba

att köpa detta hö till en häst med fångkänning?

Energi: 7.9
Smältbart råprotein: 30.2
Kalcium: 2.7
Fosfor: 1.4
Magnesium: 1.1

Vad är det som är så bra?

För mej innebär det endast en massa onödigt proteintillägg.

Sv: HUr kan man får rådet?

Ja visst innebär det att man måste lägga till protein. Det är iofs inte ngt som ökar risken för fång.

Dock skulle jag kunna tänka mig att rådgivaren har en tanke med sitt råd. Det bör vara ett sent skördat hö, efter axgång. Det innebär att halten fruktan kan förväntas vara som lägst i råvaran.

Sen har det troligen en hög fiberhalt vilket innebär att mer energi kommer från grovtarmens energi utvinning än från lättlösliga kolhydrater. Så tanken är inte så dum. Jag skulle nästan ha kunnat komma på den själv! HH

Kan man utgå från att en andraskörd ofta har lägre fruktanhalt också eller blir det samma nytillväxt mellan skördarna?

OK, det var intressant.

Tyvärr tor jag inte att rådgivaren i detta fall kan något om detta då den enbart hänvisade till vad "normal" värderna låg på.
Detta hö skulle alltså ligga inom "normal" värderna men endå tillräckligt lågt?

Är det möjligen en rådgivare som lever kvar i den gamla tron att det är protein som utlöser fång?

Intressant , så ett gräs som har gått i ax innehåller mindre fruktan, och mer fiber?( är det alltid en fördel) ?

Men vad är det som gör att du förutsätter att det är ett sent skördat hö, det låga proteinvädet?, kan inte det lika väl vara p.g.a ex en gammal ogödslad vall? En sådan vall som slås innan axgång, kan inte det vara lika fångutlösande fast värdena är sämre?

Hur ser du på andraskörder av hö och silage, för och nackdelar bortsett från värdena?

Delvis knapplån
Jag har läst att fruktanhalten är högst på våren och därför borde en andraskörd vara bättre. Det borde väl alltid vara bättre med mindre fruktan och då i stället mer fibrer?
Sedan är det kanske inte alltid bara fruktanhalten man ska gå efter utan även halten av de andra lättlösliga kolhydraterna.
Tråkigt att man inte kan utläsa det ur en vanlig analys.

Intressant , så ett gräs som har gått i ax innehåller mindre fruktan, och mer fiber?( är det alltid en fördel) ?

Men vad är det som gör att du förutsätter att det är ett sent skördat hö, det låga proteinvädet?, kan inte det lika väl vara p.g.a ex en gammal ogödslad vall? En sådan vall som slås innan axgång, kan inte det vara lika fångutlösande fast värdena är sämre?

Hur ser du på andraskörder av hö och silage, för och nackdelar bortsett från värdena?

Ja inte är det väl möjligt med så låga proteinvärden i vegetativ fas?

Naturbeten som betas men aldrig någonsin gödslas brukar hålla 90-100 gram SMRP per kg ts om de inte får gå i ax utan betas kontinuerligt. Även i oktober, åtm i södra Sverige.

För de flesta friska vuxna djur är en hög fiberhalt helt OK och kan till o med ha fördelar för stabiliteten i grovtarmen. i sig. Nackdelen är ju att proteinhalten i sådant vallfoder i regel är låg.
För föl, tandlösa eller på annat sätt nedsatta djur är det bättre med mindre fiberhalt som i ett tidigt skördat vallfoder eller välskött bete.

Det är så många samverkande och ännu okända faktorer som påverkar halterna av socker och i synnerhet av fruktan så få regler kan utfärdas!

Vissa gräs har genmodifierats så de producerar mer fruktan längre på säsongen t ex. Men principiellt är det mest lättlösliga kolhydrater o fruktan tidigt i växtens utveckling jämfört efter blomning och mer när gräset blir stressat av kyla.

Man kunde tänka sig att andra skörd skulle ha mindre fruktan eftersom temperaturen rimligen är jämnare vid skörd men det stämmer nog inte alltid. Egen erfarenhet är däremot att andra skörd har mindre problem med mögel och feljäsning än första. Men erfarenheten inskränker sig till min by bara!

HH

J
Man kunde tänka sig att andra skörd skulle ha mindre fruktan eftersom temperaturen rimligen är jämnare vid skörd men det stämmer nog inte alltid. Egen erfarenhet är däremot att andra skörd har mindre problem med mögel och feljäsning än första. Men erfarenheten inskränker sig till min by bara!

HH

Jag tänkte inte så långt som att det har med gräsets växtfas (eller vad det heter - komplicerat som vanligt) att göra men inser nu att det måste vara så. Varför skulle det vara mindre mögel osv med en andra skörd ? (jag undrar mest vad det skulle kunna bero på?)

Senast ändrad:

Vet ej vilka rådgivarna är.

Någon hänvisade till "normal" värden. Vilket detta hö hamnade under.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 276
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18