Hur kan jag övervaka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Danzas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 396
D

Danzas

Hur ska jag övervaka som har 1,5 mil till mitt stall?
Jag hyr ett helt stall där jag just nu har tre hästar. Mitt ena sto ska få sitt första föl nästa år och jag undrar nu hur jag ska kunna övervaka henne på bästa sätt? Ska jag sova över i stallet eller? Jag kan ju omöjligt ha en kamera på 1,5 mils avstånd. :smirk:

Sv: Hur kan jag övervaka?

Jag har 7½km till stallet och väljer att sova där när det närmar sig.

Jag kommer kunna ha pärlan utanför huset precis. Underbart :bow:

Annars skulle jag göra som Welsh skriver, sova i stallet.

Det skulle väl kunna gå att ha en dator med webkamera i stallet som sänder bilder?:idea:
/morAkka

Webcam funkar ju bra, om du är lite teknisk och har grejorna. Jag har 3 km till stallet och valde att sova där (fast trots ca 10 nätter i stallet föddes den ena ungen rel tidigt på kvällen när jag kom dit, en andra hann födas mellan att hästarna kom in kl 20.00 och att jag hann tillbaka...).

Rent trekniskt funkar det säkert med en webkamera, men räkna inte med att du hinner till stallet i tid, om du befinner dig 1,5 mil därifrån när det går åt skogen. Jag skulle absolut sova i stallet. Som tur är slipper jag det, eftersom jag har stallet på gården.

Jag tror att jag satsar på att dra dit en säng eller något liknande, haha. ;)

husvagn vet jag att flera som inte har stallet har andvänt. Sen övervakningskamera från boxen ut i husvagnen.

Själv har vi ju stallet på gården, mkt skönt:)

husvagn vet jag att flera som inte har stallet har andvänt. Sen övervakningskamera från boxen ut i husvagnen.

Själv har vi ju stallet på gården, mkt skönt:)

Det är ju himla skönt med egen gård. Vi letar för fullt och kanske har man hittat gårde innan hästen fölar. Hihi! :D

Jag sov i stallet. Gjorde en skön säng av halmbalar, och sov i boxen bredvid stoet. För mej var det dom skönaste tre veckorna jag upplevt. Att vara så nära hästarna och höra deras mumsande på höet, olika läten, snarkningar m.m. Jag upptäckte att en av hästarna "pratade i sömnen". Jättemysigt och inte ett dugg läskigt. Tvärtom - ganska rogivande. ;)
Ett tips: Börja sov i stallet i god tid innan fölning så stoet hinner vänja sig vid din närvaro. Risken finns att stoet annars blir ganska orolig av din närvaro och att det på grund av detta drar ut på fölningen. Stoet fölar ju "normalt" när allt är lugn och ro i stallet.

Lycka till!

Det är ju himla skönt med egen gård. Vi letar för fullt och kanske har man hittat gårde innan hästen fölar. Hihi! :D

Det är helt klart en fördel när man sysslar med avel att ha eget:)

Du kan ju skicka ett PM med vad du letar efter om du vill ha hjälp att leta, jag är ju mäklare så har lite koll på vad som kommer ut på marknaden även om jag har mest koll på 018-08-regionen:p

Det är helt klart en fördel när man sysslar med avel att ha eget:)

Du kan ju skicka ett PM med vad du letar efter om du vill ha hjälp att leta, jag är ju mäklare så har lite koll på vad som kommer ut på marknaden även om jag har mest koll på 018-08-regionen:p

Jag och min sambo letar ju efter en mindre hästgård med plats för minst 4 hästar och som har minst 5 ha bete. Huset behöver inte vara i tipp topp, utan kan vara av renoveringsbehov. Stallet behöver inte ha boxar heller men klart en fördel. Vi letar gård omrking Lessebo - Uppvidinge - Tingsryd kommun, även Nybro kommun. Inga fantasipriser utan för max 1 500 000. Vi kan inte slänga fram mer pengar i nuläget.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2
Svar
37
· Visningar
3 156
Senast: MJLee
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 105
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 259
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31