Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej underhållsstödet har inget med den andra förälderna att göra alls
Om det är stor skillnad på föräldrarna inkomster så kan det bli underhåll även med hälften/hälften boende. För att barnen inte ska växla mellan helt olika levnadsstandard utan få det lite mer jämnt fördelat, typ.
Det ju den ena förälderns pengar till den andra föräldern som ska täcka barnets kostnader.
Tanken att "dela" på det helt ologisk. Men sker det större förändringar i boendet eller inkomsterna så kan det kanske behöva justeras nivån som betalas. Om det möjligen är det han menar då?
Din väns exmake kanske menade att han kunde vara berättigad till bostadsbidrag om han har barnen delvis boende hos sig. Men som du säger så får han ju söka det själv.Nu i efterhand funderar jag på om min vän inte har rört ihop begreppen lite. Skulle kunna vara så.
Ja, det kan han väl göra, om han betalar 1/2 hyran för den bostad det gäller. Annars är det väl helt upp mot väggarna...Pratade med en vän som skilt sig från sin man, nu begär han halva barnbidraget, underhållsstödet och bostadsbidraget. Barnbidraget och underhållsstöd är jag med på eftersom de har barnen varannan vecka, men hur kan han begära halva bostadsbidraget? Borde han inte få ansöka om ett eget? De bor ju på skilda håll?
Ja troligtvis så var det så, gissar att han började prata, hon jagade upp sig och hörde hälften av det och sedan rörde ihop detDin väns exmake kanske menade att han kunde vara berättigad till bostadsbidrag om han har barnen delvis boende hos sig. Men som du säger så får han ju söka det själv.
Om din vän har bostadsbidrag tillsammans med exmaken så är det viktigt att hon söker eget så snabbt som möjligt, om han har flyttat ut.
Ja, det var underhållet som man betalar själv jag svarade om.Jag tror att du tänker på underhållsbidrag, som föräldrarna kommer överens om sinsemellan. Då kan man ta hänsyn till såna faktorer. Om det gäller underhållsstöd, som Försäkringskassan kan ge, så tar man inte hänsyn till skillnad mellan föräldrarnas standard.
Från och med i höst? (osäker på när det börjar gälla) kan båda föräldrarna få bostadsbidrag vid växelvis boende oavsett vart barnet är skrivet.Din väns exmake kanske menade att han kunde vara berättigad till bostadsbidrag om han har barnen delvis boende hos sig. Men som du säger så får han ju söka det själv.
Om din vän har bostadsbidrag tillsammans med exmaken så är det viktigt att hon söker eget så snabbt som möjligt, om han har flyttat ut.
Ja det står om det också i länken som jag la in tidigare i tråden. Underhållsstöd vid växelvist fasas ut, bostadsbidrag ändras.Från och med i höst? (osäker på när det börjar gälla) kan båda föräldrarna få bostadsbidrag vid växelvis boende oavsett vart barnet är skrivet.
Jag läste inte länken Förlåt!Ja det står om det också i länken som jag la in tidigare i tråden. Underhållsstöd vid växelvist fasas ut, bostadsbidrag ändras.