Hur kan han begära halva bostadsbidraget?

Nu i efterhand funderar jag på om min vän inte har rört ihop begreppen lite. Skulle kunna vara så.

Nej underhållsstödet har inget med den andra förälderna att göra alls

Njae, det beror ju på vilket sorts underhållsstöd man ansöker om? Om barnet inte bor växelvist utan bara hos en förälder, som söker underhållsstöd, så kommer ju Försäkringskassan att kräva den andra föräldern på vad som kassan betalat ut. Den andre föräldern måste då betala men kan få befrielse från att betala beroende på sin inkomst.
Om det däremot är underhållsstöd vid växelvist boende så kräver kassan inte den andra föräldern.

Vad som kan vara intressant i sammanhanget är att underhållsstöd vid växelvist boende kommer att upphöra. https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/underhallsstod-vid-vaxelvist-boende "För att ha rätt till bidraget måste barnet ha börjat bo växelvist senast i februari 2018."

Om det är stor skillnad på föräldrarna inkomster så kan det bli underhåll även med hälften/hälften boende. För att barnen inte ska växla mellan helt olika levnadsstandard utan få det lite mer jämnt fördelat, typ.

Det ju den ena förälderns pengar till den andra föräldern som ska täcka barnets kostnader.
Tanken att "dela" på det helt ologisk. Men sker det större förändringar i boendet eller inkomsterna så kan det kanske behöva justeras nivån som betalas. Om det möjligen är det han menar då?

Jag tror att du tänker på underhållsbidrag, som föräldrarna kommer överens om sinsemellan. Då kan man ta hänsyn till såna faktorer. Om det gäller underhållsstöd, som Försäkringskassan kan ge, så tar man inte hänsyn till skillnad mellan föräldrarnas standard.

Nu i efterhand funderar jag på om min vän inte har rört ihop begreppen lite. Skulle kunna vara så.
Din väns exmake kanske menade att han kunde vara berättigad till bostadsbidrag om han har barnen delvis boende hos sig. Men som du säger så får han ju söka det själv.
Om din vän har bostadsbidrag tillsammans med exmaken så är det viktigt att hon söker eget så snabbt som möjligt, om han har flyttat ut.

Pratade med en vän som skilt sig från sin man, nu begär han halva barnbidraget, underhållsstödet och bostadsbidraget. Barnbidraget och underhållsstöd är jag med på eftersom de har barnen varannan vecka, men hur kan han begära halva bostadsbidraget? Borde han inte få ansöka om ett eget? De bor ju på skilda håll?
Ja, det kan han väl göra, om han betalar 1/2 hyran för den bostad det gäller. Annars är det väl helt upp mot väggarna...

Din väns exmake kanske menade att han kunde vara berättigad till bostadsbidrag om han har barnen delvis boende hos sig. Men som du säger så får han ju söka det själv.
Om din vän har bostadsbidrag tillsammans med exmaken så är det viktigt att hon söker eget så snabbt som möjligt, om han har flyttat ut.
Ja troligtvis så var det så, gissar att han började prata, hon jagade upp sig och hörde hälften av det och sedan rörde ihop det :p

Jag tror att du tänker på underhållsbidrag, som föräldrarna kommer överens om sinsemellan. Då kan man ta hänsyn till såna faktorer. Om det gäller underhållsstöd, som Försäkringskassan kan ge, så tar man inte hänsyn till skillnad mellan föräldrarnas standard.
Ja, det var underhållet som man betalar själv jag svarade om.
Förtydligande till ett inlägg där det kunde läsas som det aldrig blir något underhåll om man bor 50/50.

Det skulle vara märkligt om staten gav högre bidrag till någon bara för att de har en rikare förälder :) Det ska ju ge någon sorts basnivå ifall man inte har en betalande andra förälder, typ.

Från och med i höst? (osäker på när det börjar gälla) kan båda föräldrarna få bostadsbidrag vid växelvis boende oavsett vart barnet är skrivet.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Relationer En vän till mig har sitt barn varannan vecka, varannan vecka bor barnet hos hens mamma. Nu har det kommit fram att det hos mamman finns...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka