Hur kan han begära halva bostadsbidraget?

Mirre

Trådstartare
Pratade med en vän som skilt sig från sin man, nu begär han halva barnbidraget, underhållsstödet och bostadsbidraget. Barnbidraget och underhållsstöd är jag med på eftersom de har barnen varannan vecka, men hur kan han begära halva bostadsbidraget? Borde han inte få ansöka om ett eget? De bor ju på skilda håll?

Pratade med en vän som skilt sig från sin man, nu begär han halva barnbidraget, underhållsstödet och bostadsbidraget. Barnbidraget och underhållsstöd är jag med på eftersom de har barnen varannan vecka, men hur kan han begära halva bostadsbidraget? Borde han inte få ansöka om ett eget? De bor ju på skilda håll?

Ja bostadsbidrag kan han verkligen inte kräva exet på. Det är ju inte exets skyldighet att bekosta en bostad.
Underhållsstöd undrar jag över. Har de barnen varannan vecka så tar väl respektive parts behov ut varann.
Barnbidrag är rimligt att dela sinsemellan.

Det är väll bara barnbidraget han kan få hälften av?

Underhåll betalas ju enbart om barnet bor mer hos den ena föräldern = Den föräldern får mer kostnader, varpå den andra föräldern ska betala för "sin" del. Bor barnen vv så har man barnen lika mycket, och samma kostnader.

Bostadsbidraget har han inte ett dugg med att göra då mamman får bostadsbidrag på SIN bostad.

Det är om det finns tex något vårdbidrag? Att man har ökade kostnader pga nån sjukdom/diagnos på barnet, det kan också komma att delas lika.

Men det är i huvudsak barnbidraget som är det enda som faktist "ska" delas om man har barnen lika mycket, såvida inte föräldrarna kommer överens om annat. Jag får hela bb, men då är det jag som ser till det mesta i klädväg till sonen, samt extra utrustning så som tex skridskor,hjälm, regnkläder,stövlar till förskolan. Vi tyckte det var enklare att en har ansvar för det så det inte köps dubbletter eller ingenting alls.

Senast ändrad:
Det är väll bara barnbidraget han kan få hälften av?

Underhåll betalas ju enbart om barnet bor mer hos den ena föräldern = Den föräldern får mer kostnader, varpå den andra föräldern ska betala för "sin" del. Bor barnen vv så har man barnen lika mycket, och samma kostnader.

Bostadsbidraget har han inte ett dugg med att göra då mamman får bostadsbidrag på SIN bostad.

Det är om det finns tex något vårdbidrag? Att man har ökade kostnader pga nån sjukdom/diagnos på barnet, det kan också komma att delas lika.

Men det är i huvudsak barnbidraget som är det enda som faktist "ska" delas om man har barnen lika mycket, såvida inte föräldrarna kommer överens om annat. Jag får hela bb, men då är det jag som ser till det mesta i klädväg till sonen, samt extra utrustning så som tex skridskor,hjälm, regnkläder,stövlar till förskolan. Vi tyckte det var enklare att en har ansvar för det så det inte köps dubbletter eller ingenting alls.

Tillägg: Med den mesta i klädväg menas större klädköp, som alla ytterkläder, skor/vinterskor osv. Vanliga kläder som strumpor/byxor/tröjor köper vi naturligtvis var och en för att slippa frakta fram och tillbaka.

Det funkar jättebra för oss, och vi är inte "mitt och ditt" nån av oss, utan det är sonens. Däremot om man köpt något speciellt som åker med till den andra kan vi såklart bara be om att få tillbaka den vid nästa byte. Som i julas var jag och sonen ut och köpte finkläder, en jättefin skjorta bla som jag bad om att få tillbaka tills nästa lämning då jag inte har någon mer skjorta här hemma åt honom.

Senast ändrad:
Begära kan han väl göra om han vill. Sen om han får det eller ej är väl en annan sak.

Folk tycker sig ha rätt till så mycket.

Om det är stor skillnad på föräldrarna inkomster så kan det bli underhåll även med hälften/hälften boende. För att barnen inte ska växla mellan helt olika levnadsstandard utan få det lite mer jämnt fördelat, typ.

Det ju den ena förälderns pengar till den andra föräldern som ska täcka barnets kostnader.
Tanken att "dela" på det helt ologisk. Men sker det större förändringar i boendet eller inkomsterna så kan det kanske behöva justeras nivån som betalas. Om det möjligen är det han menar då?

Kuriosa. I Finland är det boendeföräldern som får underhåll även om barnet bor vecka vecka och vårdnaden är hos båda. Galet.

Det görs i familjerätten. Man ser till vad som passar bäst för barnet (bostad, skola o.s.v. samt givetvis familjens önskemål).

Det är nya lagförslag på gång, de nuvarande är på tok för gammaldags
Fast ändå lika mga dagars boende hos vardera föräldern?

Ja. Eller de bestämmer man ju i rätten om man nu inte kan komma överens om det själv. Det kan ju handla om fyra dagar åt gången också. Boendeföräldern har grymt mycket mera rättigheter också.
På din beskrivning ser jag inte riktigt vad som är skillnaden mot det svenska systemet.

Ja bostadsbidrag kan han verkligen inte kräva exet på. Det är ju inte exets skyldighet att bekosta en bostad.
Underhållsstöd undrar jag över. Har de barnen varannan vecka så tar väl respektive parts behov ut varann.
Barnbidrag är rimligt att dela sinsemellan.
U nderhållstöd kan du få.även med varannan vecka
Underhållsbidrag är själva underhållet
Underhållsstöd är inte beroende av den andras inkomst utan din egen

U nderhållstöd kan du få.även med varannan vecka
Underhållsbidrag är själva underhållet
Underhållsstöd är inte beroende av den andras inkomst utan din egen
Ja det stämmer att det finns underhållsstöd vid växelvist boende, men då kräver väl inte Försäkringskassan den andra föräldern på att betala underhållsstödet, som de gör om barnet enbart bor hos en förälder? Jag kanske missförstod vad TS avsåg med att ”begära underhållsstödet” b

Ja det stämmer att det finns underhållsstöd vid växelvist boende, men då kräver väl inte Försäkringskassan den andra föräldern på att betala underhållsstödet, som de gör om barnet enbart bor hos en förälder? Jag kanske missförstod vad TS avsåg med att ”begära underhållsstödet” b
Nej underhållsstödet har inget med den andra förälderna att göra alls

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Relationer En vän till mig har sitt barn varannan vecka, varannan vecka bor barnet hos hens mamma. Nu har det kommit fram att det hos mamman finns...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka