Hur kan det vara så????

Status
Stängd för vidare inlägg.

indian-charlie

Trådstartare
Nej, moderator detta är ingen "barntråd" vore trevligt om den fick ligga kvar.:smirk:

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,819590,00.html
Hur kan det vara möjligt att vara gravid utan att ngn märker av det? Hur kan läkare säga att man är utbränd utan att kolla upp personen ordentligt?

Jag har varit med om några i min omgivning som varit utbrända och där vårdsökande har gått igenom massa tester med osv innan läkaren har gett diagnos.

Jag tycker så synd om denna tjejen eftersom hon uppenbarligen inte ville ha barn och nu står hon där med ett ändå, hoppas det går bra för henne och hennes barn.
 
Sv: Hur kan det vara så????

indian-charlie skrev:
Nej, moderator detta är ingen "barntråd" vore trevligt om den fick ligga kvar.:smirk:

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,819590,00.html
Hur kan det vara möjligt att vara gravid utan att ngn märker av det? Hur kan läkare säga att man är utbränd utan att kolla upp personen ordentligt?

Jag har varit med om några i min omgivning som varit utbrända och där vårdsökande har gått igenom massa tester med osv innan läkaren har gett diagnos.

Jag tycker så synd om denna tjejen eftersom hon uppenbarligen inte ville ha barn och nu står hon där med ett ändå, hoppas det går bra för henne och hennes barn.

Ja, man kan ju undra hur tre (!) läkare kan missa en sådan sak. Samtidigt kan man ju undra hur det är möjligt att inte reagera själv. Visst hon hade mens som vanligt i början, men sen då?

Tycker synd om barnet som inte är önskat. Hoppas att allt slutar bra för de båda ändå.
 
Sv: Hur kan det vara så????

om jag skulle få en mage som bara växer skulle man ju ta å knalla ner å köpa ett test! 65kr är ju inte så mycket :S
 
Sv: Hur kan det vara så????

Det förekommer ju att tjejer söker akut för krampartade buksmärtor, och till in stora förvåning föder barn på akuten.

Inte vanligt förstås, och man undrar ju hur stort mått av förträngning som ingår.
 
Sv: Hur kan det vara så????

Jag har en jämnårig kompis som är adopterad, hennes adoptivmamma kunde inte få barn enligt läkare. När denna mamma var 46 år fick hon problem med magen, illamående, spydde, tålde inte all mat osv...
Till slut blev det akut ambulanstransport till närmaste lasarett när läkaren på vårdcentralen inte hittade något fel.
Hon hann bara fram så födde hon en son!
Absolut väldigt överraskad men mycket glad!
Pojken är det mest omhuldade som finns eftersom han både hade gamla föräldrar och en vuxen storasyster.
 
Sv: Hur kan det vara så????

Det är en utbrändhetstråd:idea: :angel: ;)

Hur man botar utbrändhet på 9 månader:rofl:
 
Sv: Hur kan det vara så????

tifo skrev:
Vad är det då för tråd?

En tråd om hur läkare kan missa saker bara för att dom "tror" ( inget illa ment till läkarkåren), samt hur en vuxen människa kan missa att hon är gravid.
 
Sv: Hur kan det vara så????

Jag har en kompis som var 7 manader gravid nar hon upptackte att nagonting var fel. Hon hade haft sin mens som vanligt och hon skyllde pa nytt jobb att hon gick upp i vikt. Visst var det sakerligen lite fortragning med i det hela.

Jag sjalv var gravid for ett ar sedan ungefar. Hade alla symptomen och var helt saker pa att jag var gravid. Jag gjorde under 5 veckor 2 st olika grav test och bada visade negativt.
Jag hade dessutom en blodning da jag skulle ha mens, sa jag missade inte mensen pa nagot vis. Dock fick jag missfall, sa gravid var jag minsann.
 
Sv: Hur kan det vara så????

CillaW skrev:
Det förekommer ju att tjejer söker akut för krampartade buksmärtor, och till in stora förvåning föder barn på akuten.

Inte vanligt förstås, och man undrar ju hur stort mått av förträngning som ingår.

Det där med förträngning är spännande tycker jag, att man kan förtränga så mycket att man inte märker att kroppen förändras.

Det gäller ju inte bara graviditeter iofs.
 
Sv: Hur kan det vara så????

Men jag tycker det är konstigt att man inte känner någonting när barnet rör sig, för även om inte alla foster "rör runt" hela tiden så ändrar dom ju ställning ngn gång.

Kan man verkligen förtränga något så mycket om man lever/mår normalt?
 
Sv: Hur kan det vara så????

indian-charlie skrev:
En tråd om hur läkare kan missa saker bara för att dom "tror" ( inget illa ment till läkarkåren), samt hur en vuxen människa kan missa att hon är gravid.
Helt off topic kan jag då meddela att jag blir misstänksam på trådar som börjar med en passus till mig (moderatorn). Jag har noterat att detta förekommer allt oftare. Är det så att man som trådskapare måste påpeka att man tycker att tråden ligger rätt tyder det på att man antingen är tveksam på att det verkligen är så eller att tråden i sig är vag. Jag tycker att det vore bättre om det framkom direkt i tråden vad den handlar om. Som i det här fallet kunde ordet "utbrändhet" förekommit i rubriken till exempel - för att särskilja tråden från en barntråd.

Tillbaka till topic: åhå, på så sätt...
 
Sv: Hur kan det vara så????

Tja, tjejen som jag berattade om markte inte att hon var gravid. Men det var nog lite val mycket "denial" med i det hela ocksa. Jag vet inte vad hon trodde nar barnet rorde pa sej, men hon hade aldrig varit gravid och visste sadeles inte hur det skulle kannas, sa jag antar inte att hon ens reflekterade over att det kunde vara ett barn. Hon trodde nog att det var gaser.
 
Sv: Hur kan det vara så????

indian-charlie skrev:
En tråd om hur läkare kan missa saker bara för att dom "tror" ( inget illa ment till läkarkåren), samt hur en vuxen människa kan missa att hon är gravid.

Tar man p-piller och har mens är inte graviditet det första man tänker på, eller ens det andra eller tredje.

Det är bara i amerikanska såpor som man automatiskt konstateras gravid bara man närmar sig ett sjukhus.
 
Sv: Hur kan det vara så????

indian-charlie skrev:
Men jag tycker det är konstigt att man inte känner någonting när barnet rör sig, för även om inte alla foster "rör runt" hela tiden så ändrar dom ju ställning ngn gång.

Kan man verkligen förtränga något så mycket om man lever/mår normalt?

min mage och tarmar är rätt så livliga och känns stundtals som om jag har en hel hoper bebisar som far runt där inne, så om man vanligtvis har liivliga tarmar så kan man nog missta sig...
 
Sv: Hur kan det vara så????

TYcker också att det är underligt men samtidigt så fattade jag det som att hennes mage faktiskt inte växte. åtminstone inte synligt. Hörde en intervju på radion med henne och hon fattade helt klart inte att hon var gravid. Hon fick veta i v. 28 att hon var det och det är ganska sent ju.

Det jag funderar på när jag läser/hör om folk som får reda på det sent elelr till och med kommer in akut för buksmärtor och föder barn det är hur de kan ha missat babyns sparkar? :confused: Kan inte för mitt liv fatta att det är möjligt men uppenbarligen är det det.

Detta har dessutom hänt kvinnor som redan haft barn och då måste man ha väldigt starka förnekelseimpulser eller vad det heter.
 
Sv: Hur kan det vara så????

Tja, jag personligen upptäcktes inte förrän i femte månaden.... då hade min mamma blivit hemskickad från akuten med treo comp :rofl:

Min mamma kunde inte bli gravid pga fel på livmodern. Hon hade enormt oregelbunden mens, och ibland hade hon inget på 8-10 månader, och sen hade hon mens i 3 veckor.
Hon fick ont i magen och sökte läkare, hon hade enorma smärtor. Minns inte vad de trodde det var för fel, men hon skickades i alla fall hem med treo comp. Hon "kunde" ju inte bli gravid, så något test gjordes inte.

Hon la ju märke till att hon svällde i magen, och någon allergi av nåt slag började misstänkas. Smärtorna i magen kom och gick, gaser enligt läkaren.

En morgon satt hon med sin kollega i telefon, och kollegan frågade då om mamma var öm i tuttarna. Hon kände efter och ut på köksbordet sprutade mjölk :eek: Så det var raka spåret till barnmorskan och ta ett gravtest som var så positivt det kunde bli. 4 månader senare kom jag ut :angel: Inga var gladare än mina föräldrar :love:

Så det kan hända den bästa. KAN man inte bli gravid, så är det ju det sista man tror.
 
Sv: Hur kan det vara så????

såg i vanliga tidningen igår att flera av läkarna VILLE att hon skulle göra ett Grav.test men hon vägrade/ville inte!!
enligt tidningen sa läkarna även att hon kunde vara med barn!!
fattar inte att hon inte provade!?! man behöver ju inte kissa mycket för att göra ett test! några droppar räcker ju!
tycker att "hon får skylla sigsjälv"

Saxat från tidningen:
"Eva uppmanades visserligen att lämna ett urinprov för graviditetstest, men när hon inte kunde kissa tillräckligt mycket fick hon svaret att det inte gjorde något.
Under månaderna som kom träffade hon flera läkare. Några frågade om hon kunde vara gravid. Trots att Eva vid det här laget tappat mensen svarade hon nej"

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=552490
 
Sv: Hur kan det vara så????

Jamen NÅN gång kissar hon väl? Då hadehon ju kunnat ta hemma grav.test.......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 918
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i ett litet dilemma. Mina vuxna barn har flyttat hemifrån sedan några år, kvar hemma är minstingen på åtta år. Vi har...
Svar
18
· Visningar
3 805
Senast: nejlica
·
Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp