Hur kallt har ni i dag? Utevistelse

ankic

Trådstartare
Termometern visade -32,8 på morgonen ,men släppte ut som vanligt ( 4.30) .Var till stallet vid halv 9 och gav mer hö. Men tog in halv 1 .Tyckte att det räckte trots att det bara visade-24
Hur gör ni när det blir så här kallt? Dom flesta hästarna i stallet gick ut vid lunch för att vara ute ngn timme, men våran kille är van att gå ut tidigt och jag tror han skulle riva boxen om han inte fick komma ut "vanlig" tid.

Sv: Hur kallt har ni i dag? Utevistelse

Vi hade -35 imorse och alla hästar fick vara inne.

Det enda som lider vid stark kyla är folk och vattenkopparna..

Så länge hästar har grovfoder att äta så har dom inga bekymmer.

Vi tar också in hästarna i vissa stallar vid temperatur-ras.
Men det är för att just dom stallarna varken har cirkulation eller värmeslinga..

Hästarna i kallstallet får stå kvar ute däremot..
Ingen idé att tänka på nåt insläpp, då det är lika kallt inne som ute.

AM

Det enda som lider vid stark kyla är folk och vattenkopparna..

Så länge hästar har grovfoder att äta så har dom inga bekymmer.
Hästarna i kallstallet får stå kvar ute däremot..
Ingen idé att tänka på nåt insläpp, då det är lika kallt inne som ute.

AM

Verkar sunt att låta hästarna gå kvar ute med fri tillgång av grovfoder och täcke om det är nederbörd.

Om dom är ute kan dom genom rörelse få upp tempraturen om dom vill- men för det meste står dom still och spar energi då det går åt mkt till att hålla värmen.

Tar man i dom i en box på 9 kvadratmeter har dom ingen som helst möjlighet att reglera värme med rörelse.

Kan vara ett problem med vattentillgång ute bara men det finns vattentunnor som är inbyggda med elkabel så vattnet inte fryser.

Termometern visade -32,8 på morgonen ,men släppte ut som vanligt ( 4.30) .Var till stallet vid halv 9 och gav mer hö. Men tog in halv 1 .Tyckte att det räckte trots att det bara visade-24
Hur gör ni när det blir så här kallt? Dom flesta hästarna i stallet gick ut vid lunch för att vara ute ngn timme, men våran kille är van att gå ut tidigt och jag tror han skulle riva boxen om han inte fick komma ut "vanlig" tid.

Släpper ut vanlig tid och tar in vanlig tid. Idag är det kring -25 tro jag, men igår låg det mellan -30 och -34.

Täcken och mat så klarar sig alla tre utmärkt:)

Kl

Hehe..vi har inga täcken på våra hästar...dom har bra med päls och ett "skapligt" skyddande fettlager..:D :D

AM

Nu får vi ju inte så kallt här nere i i mellan Sverige. Men när vi haft runt -20 har vi tagit in hästarna lite tidigare. Problemet har varit att när alla hästar är ute har vattnet frusit i stallet. Vill inte riskera att några vatten ledningar sprängs pga is proppar. Men om hästarna fått komma in lite tidigare har det gått bra.

:eek: O jag som gick o svor o gnällde som en dåre imorse för -5 :o

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 771
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar