Hur julpynta?

Sv: Hur julpynta?

Jag har inte julpyntat själv på ganska länge faktiskt : ( Nu är jag ju student och åker hem sådär i juletider, men jag brukar ha ganska storslagna planer, haha :)

Vi har det ganska strikt med pynt överallt, det ska matcha lägenheten i övrigt och vårat boende har inga överdrivna prylar/prydnader framme.

I vardagsrummet står en svart ljusstake i fönstret, har ganska många värmeljushållare som matchar inredningen. En julgran har vi också i hörnet med matchande kulor givetvis ;).

Balkongen får granris och ljusslinga lindad kring överplankan på staketet.

Köket har två snygga ljusstakar i varsin fönsterglugg.

Sovrummet har en guldglittrig stjärna hängande ...

Toaletten får röda handdukar och badlakan.

ganska sparsamt. helst inget plotter, eller en massa prydnadssaker. inga tomtar, änglar, klockor etc.

det jag gör är att jag byter gardiner, lägger på en duk eller två och byter filtar och kuddar till något i juligare färger. även toaletten får julhanddukar förstås.
sen kör jag på mycket ljus, har stjärnor i fönstren, en mängd ljuslyktor och vanliga ljus i juliga former, och en ljusslinga om jag hittar något bra ställe att hänga den på där jag bor.
i år ska jag nog ha gran för första gången! blir troligtvis en plastgran med kulor och ljus i någon enhetlig färg som passar övriga rummet :D

tillägg:
såhär har det sett ut tidigare jular hos mig:

Senast ändrad:

I år blir första julen i nya lägenheten så det ska bli spännande.
Jag byter ut gardiner, kuddar, filtar, dukar och sängkläder till mer juliga varianter. Sen blir det adventsljusstakar i alla fönster (vardagsrum, kök och sovrum). Handdukar och liknande blir också mer juliga. & alla ljus blir röda :love:

När det kommer till prydnadssaker så jovisst finns dem, en hel banankartong och jag älskar varenda en av dem :love: så de kommer bli placerade lite varstans, har vissa arvegods från mamma & de är superviktiga för mig. Ingen rör dem :cool:

Lite ljusstakar i fönstren är ju fint. Mysiga röda ljus, julgran men inte allt för mycket pynt. Några tomtar får stå lite var och där, och juldukar, gardiner kommer fram.

Det bästa "julpyntet" är att jag är mer motiverad att hålla städat och prydligt. :o:angel:

Men i övrigt så byts gardiner (har köpt jättesöta till i år! :love:) dukar, adventsstakar (både ljus- och elbelysningsvarianter), min älskade stjärna jag haft sen jag föddes och tomtar överallt. Är uppvuxen med tomtar högt och lågt och kan inte släppa dem till min sambos förtret. :devil:

Älskar julen!

Sparsamt! Älskar (vita) hyacinter, levande ljus och ljusstakar i fönstren. Sen kanske ett fat eller en skål med fina glaskulor. Inte mycket rött, vill hellre ha vitt och grönt. Och nån tomte i trappen blir det väl alltid.

Ute blir det en girlang med röda kulor vid bron, och en julbock av granris.

Jag kommer hålla mig till adventsstjärnor i fönstren. Jag kommer mao bara adventspynta, inte julpynta. Kanske köper några amaryllisar, de är så fina. Kan inte ha julstjärnor eller hyacinter pga allergi. Jag har värmeljus med pepparkaksdoft som jag nog ska ta fram. I övrigt tillbringar jag julhelgen på annan ort och i mellandagarna ska jag flytta så det känns bara opraktiskt med julpynt.

Jag plockade fram en ljusstake i varje fönster och lite tomtar igår... Jag brukar ha minst en ljusstake till i varje rum och massor annat, men iår räcker det med detta...

Har precis flyttat så det är första julen i den nya lägenheten, så vi får se hur det blir....

Förr om åren har det nog varit ganska så "juligt" hemma hos mig, bytte alla gardiner, mattor, dukar osv. Adventstakar i alla fönster, en liten julgran med slinga å röda kulor, även en del tavlor byttes ut. Mest för att min mormor broderade väldigt mycket och då har dessa tavlor betytt mycket för mig. Sen var det nog en hel drös med tomtar lite var stans i lägenheten.
På balkongen hade jag en julgran med belysning plus en slinga på balkongräcket.

Förra året "vågade jag vägra" så att säga... Tog fram mina adventsstakar, julgran på balkongen (far envisades med att komma med en fast jag sagt att jag inte ville ha nån....) och sen en tomte som jag fått av min syster.

Iår vet jag som sagt inte hur det blir.... Men jag gissar att det kanske blir lite som ifjol... Far har även iår kommit med en gran till den nya balkongen....

Liknande trådar

Tjatter Ja hur julpyntar ni? Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har? Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 094
Senast: Linn-Nora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För ett tag sedan frågade vi efter tips från er läsare på hur man kan julpynta på ett hästigt och säkert sätt. Förslagen rullade in och...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Hemmet Var är min bilnyckel? Jag har letat i tre dagar. Eftersom jag inte kan lämna hemmet utan bil (bor i obygden) så borde den vara hemma...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 317
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2