Hur jobbar ni era unghästar?

evis

Trådstartare
Jag vill veta hur ni som har 03-06: or här på Körforumet, jobbar med dem! Hur mycket körs de och med vad/på vilket sätt? Har de några längre vilor? Vad är ditt mål med körningen, kortsiktigt och långsiktigt? Och så vill jag se bilder! Vill gärna ha en tråd som uppdateras lite nu och då med utveckling och förändringar. Kom igen, det ger alltid inspiration att skriva lite om vad man gör! :bump:

Sv: Hur jobbar ni era unghästar?

Jag har ett par 06or som tömkörs ett par ggr i veckan. De lär sig framåtbjudning, styrning och halt. Som en del av tömkörningen lär de sig att kliva över skaklar som ligger på backen, kliva i och stå still. Jag prövar även att lyfta upp skaklarna, släppa ner, ta tömmen och sätta igång.

När tömkörningen går bra brukar jag släpa en slana vid sidan om för att vänja dem vid ljudet. För att det inte ska bli för mycket på en gång drar jag slanan på ena sidan om mig och har hästen på andra. Reagerar de inte för ljudet provar jag att ha slanan intill hästens sida för att det ska gå på bakbenen. Det gör jag på båda sidor. Går det bra sätter jag fast slanan i selen för att kunna tömköra med den hängande i sidan, också där byter jag sida.

Har jag kommit så långt brukar de ha lärt sig att stå still i skaklarna som jag skriver om i första stycket. Då börjar det närma sig det stora steget att sätta för skaklarna.

Jag tar hela vintern på mig och målet för vintern är att de ska ha varit för några ggr innan det är dags för betssläpp. Där för de pausa och låta kunskaperna sjunka in. Nordsvenska föreningen har ett frivilligt körprov för treåringar och körbarhetsintyg för fyraåringar. På den nivån ska kunskaperna ligga vid den åldern, dvs de ska gå att köra för en släpa som treåringar och som fyraåring gå att köra för vagn i skritt. De ska vara svängbara åt höger och vänster, inte reagera för att skaklarna går på benen, kunna göra halt, som fyraåring i med- och motlut och kunna rygga.

Har en shettisdam född 2001 men jag köpte henne 2005 och då var hon helt ohanterad så hon är fortfarande under utbildning.

Just nu är jag mammaledig och bäbisar tar mycket tid så det blir inte så mycket för tillfället.

Växlar mellan tömkörning, körning med rockard och körning med släde.
Drar lite ved i skogen med domänsax vid tillfälle, fast nu är det lite väl mycket snö för en shettis, stackarn fastnar väl om man kör i djupsnön.
Hon är ganska tävlingsklar för dressyr och precision, men kondisen saknas just nu. Jag är ju för stor för att rida henne själv därför gymnastiserar jag henne en del under tömkörning. Hon är sutten på, har en 8 årig pojke som kommer och rider henne ibland.
Miljötränar en del med trafik, presenningar m.m. Men det är en rätt sansad dam så hon tar det mesta med ro.

Hon fixar nog att dra det mesta men de flesta hästredskap är för stora och tunga för shettisar så man får antingen ha bra fantasi eller vara händig på att bygga saker och jag är ingetdera... Förslag mottages tacksamt...

Ja just det.. :idea:Tolkade efter henne häromdagen, men fy vad jag är värdelös på att åka skidor, måste nog öva lite på det först.
Men kul var det!

Har tyvärr inga bilder, det är så svårt att fota sig själv ;)

Jag vill veta hur ni som har 03-06: or här på Körforumet, jobbar med dem! Hur mycket körs de och med vad/på vilket sätt? Har de några längre vilor? Vad är ditt mål med körningen, kortsiktigt och långsiktigt? Och så vill jag se bilder! Vill gärna ha en tråd som uppdateras lite nu och då med utveckling och förändringar. Kom igen, det ger alltid inspiration att skriva lite om vad man gör! :bump:

Har två 06: or. De gör ingenting i nuläget förutom att äta, skita och kosta mig en massa pengar :) Tänkte börja promenera med dem till våren, annars så är tanken att de inte ska göra någonting alls förrens nästa höst. Från maj till november är tanken att de ska gå fritt på en ö med en massa andra shettisar. Ett riktigt hästliv med andra ord :) Prioriterar det framför att börja tidigt med inkörningen.

Vi har en 03:a o en 04:a o de är ungefär lika utbildade i körningen. Båda har tömkörts o körts med släpa o nu ca 2 ggr var med vagn. Den äldre är inriden före inkörning o dräktig o den yngre tar vi små korta rundor ut i skogen med domänsaxen ibland o hämtar nån liten stock bara för träningens skull. De jobbar väl ca 3 ggr/vecka som det ser ut just nu. Den yngre växer mycket än.

Min -04 var ordentligt inkörd innan jag sålde henne i höstas. Vi drog timmer, körde med vagn samt dressyrtömkörde henne parallelt med att hon reds. HOn gick 5 dgr/v totalt. Kördes in som 2 åring på hösten. Betäcktes sen som 3 åring och kommer i vinter att få ett naturligt långt vilopaus från allt arbete. Hade även ett sommarlov i somras då hon gick med hingsten på bete.

Nästa år ska vi börja gå på promenader med -07an. Hon ska få ha träns under en grimma för att vänja sig vid bettet. Räknar med att börja tömköra henne någon månad innan betessläpp, får sedan vila under sommaren för att sedan återuppta tömkörning på hösten. Våren som 2 åring ska hon vänjas vid linor och dra sax sommarlov och sedan på hösten släpa. Som 3 åring ska hon vara i vagn på våren innan hon rids in och betäcks på sommaren.

SÅ ser vårat unghäst schema ut för de ston vi väljer att spara.

Här är vår -04 under inkörning.
fiona6_stor.jpg

Meja född -05, fjordsto. Kom till oss i maj i år.
Inkörd av uppfödaren (som ville mena att inkörningen var påbörjad... allt är relativt)...
"arbetad" 15-30 minuter per vecka under sommaren, tömkörning, körning eller löshoppning. Lite riden av min dotter :eek: (japp, jag är inte klok nån stans!) ibland.
Under "växtperioder" har hon inte gjort något och inte under november heller eftersom det varit så trist väder o vi varit sjuka.
Dotra (9 år) red ut på henne i sällskap m två av våra andra hästar för några veckor sedan och det gick bra. I helgen red min lilla lätta kompis ut på henne i sällskap med alla våra andra hästar (totalt 4 st) och Meja var jättestolt!
I dag har vi tagit en liten prommenad utan de andra hästarna, kollat på korna, kollat på ån som svämmat över och klättrat lite i backar och klivit i oländig terräng.
Vi tar det lite lugnt, tar dan som den kommer och gör det bästa och roligaste av varje situation.... :banana:
Mål? Ha kul!!! :D

Har bara gamla bilder eftersom jag är 100% koncentrerad på Meja när vi jobbar...
Stoppar in några när min kompis kör henne för första gången.

14893742.jpg

16911579.jpg

16911581.jpg

Jag har en 03:a som jag kör med nu. Men matte har varit lat och fått lite problem med svängeln och annat i utrustningsväg (ska fixa men har så förbaskat dåligt med tid ju...) att just nu kör vi bara med travrockard och dito sele :o

Världens grövsta travhäst i alla fall?

KrTom041.jpg

Men vi SKA köra med denna vagn så fort jag får den färdig...

mersommar2007027.jpg

Och denna sele:

mersommar2007023.jpg

Vi kör för närvarande ungefär 3 dagar i veckan - två pass om 40 min till en timme och ett lite längre pass på kanske 1½ timme. Sedan tömkör vi lite och håller på med lite NH/AR träning inför kommande inridning. Någon gång mellan varven sitter jag lite på honom också så att han ska komma ihåg att matte kan få för sig att göra sådana konstigheter också :D

Min lille herre är fjording, född 06. (som du vet ;))
Siktet är att tömköra 1-2 gånger per vecka, men pga av halt väglag är det ca 3 veckor sen vi tömkörde senast.
Tömkörningen består av rakt fram, svänga, halt, stå still, starta. Han drog draglinor i somras utan bekymmer. Har i höst provat skacklar två gånger utan problem :) Han är så cool :love:
Har även som mål att promenera med honom längs vägen minst en gång i veckan för att kika på lite bilar osv.
Målet denna vinter är att dra skacklar med pulka bakom. På en lungt och harmoniskt sätt ;)
Senaste tiden har han varit så full i bus :smirk: Så vi siktar på att varva ner lite innan vi hänger på pulkan.

Mål på längre sikt är att sätta honom i vagn till sommaren.

Min senaste inkörningshäst är ett halvblodssto 06, hon kördes in i höstas med linor och svängel, sen släpskaklar och nu drar hon en liten framkälke med vinterrede.

Eftersom inga problem finns hon står still vid an och frånspänning, går lugnt och avslappat vid körningen, så tar vi nu det väldigt lugnt framöver.

Hon kommer att köras ca 1-2 gånger vecka max under vintern med kälken, en kortare runda, sen provar vi rockarden till sommaren innan betet.

Min häst är en liten pärla och kommer att bli en underbar körhäst för framtiden.

Mycket tjusig, trots att han inte är en kallblodstravare ;)
(jag gillar ju kallblodstravarna...väldigt...mycket)

*knapplån*

Så roligt att läsa vad alla gör med sina unghästar! Jag tycker det är svårt att veta vad som är lagom, det handlar väl om lyhördhet måhända men min lille russkille har redan börjat vara lite väl mycket träningsnarkoman och han vill inte riktigt nöja sej med lätta turer, och jag vet inte om han verkligen är så brydd i om han växer och så.

Mycket energi och arbetsglädje i den lilla ponnyn, min inackordering påtalar bekymmer med att kunna hämta sin häst i hagen då den lille ska fram först och stoppar in huvudet i grimman och blir rent ut förbannad när han inte får följa med ut. :D :love:

Med honom kan jag väl säga att jag gjort så att under våren som ettåring gick han med på mycket promenader och fick på det viset rätt mycket "miljöträning" genom byn så att säga. Tömkördes med hjälp och utan ledare några gånger innan hingstbetet som ett-åring. Repeterade det hela på hösten, dvs tömkörning med ledare och utan. Det var mest bara enkla kommandon som halt, höger och vänster och fram. Innibyn och lite i skogen.

Sedan i våras började vi med linor och svängel, däck, och skaklar. Allt gick smidigt och enkelt och han lärde sej fort det där med att stå stilla i linorna och mellan skaklarna. Han har hela tiden varit väldigt orädd för nya saker, bara han får tillfälle att lära känna dem ordentligt innan så blir han inte alls rädd när de väl sitter fast i honom eller är bakom honom.

14136459.jpg

I somras sattes han i vagn och kördes ett par gånger innan han fick en sommarvila.

11961500.jpg

Så nu i höst hittade jag en begagnad fiiin rockard och så har vi kört med den ett par gånger i veckan några månader.

15089649.jpg

Sedan underlaget blev skitdåligt i november så har han dock haft en vila från körningen. Har däremot varit ute och åkt pulka efter honom ett par gånger, och det går fint. Har lite dåligt med ok körvägar så här vintertid om man inte vill ge sej ut på storvägen (det får vänta till nästa år, mycket och tung trafik på den plus att det är 70 och 90-sträckor), så just nu väntar jag mest på att det ska komma tillräckligt med snö så att byavägen åtminstone är körbar för en barfotaponny.

Ett långsiktigt mål är tävling om några år. Kortsiktiga mål som vi ser fram emot är några träningstillfällen under våren :banana: Och förhoppningsvis läger till sommaren och eventuellt någon/några fler träningar på maratonhinder då, enklare förstås men vill gärna prova på. Eventuellt vill jag prova på en skogs/bruks-körningskurs med honom också till hösten, men det hänger egentligen mest på att jag Hittar och Har råd med utrustning :crazy:
Han är som sagt väldigt orädd så jag tror jag kan ha mycket skoj med honom! :bump:

Vädret ställer ju som sagt till bekymmer..
Min lille går mest i hagen och snyggas till varje dag. Är så halt att tömköra nu, så vi vilar oss i form :)

Vad gör ni andra?

Här går det fortfarande bra att ta en tur med kälken runt ängarna, men våran väg är lite fläckvis isig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 224
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 241
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30