Sv: Hur jobbar ni era unghästar?
*knapplån*
Så roligt att läsa vad alla gör med sina unghästar! Jag tycker det är svårt att veta vad som är lagom, det handlar väl om lyhördhet måhända men min lille russkille har redan börjat vara lite väl mycket träningsnarkoman och han vill inte riktigt nöja sej med lätta turer, och jag vet inte om han verkligen är så brydd i om han växer och så.
Mycket energi och arbetsglädje i den lilla ponnyn, min inackordering påtalar bekymmer med att kunna hämta sin häst i hagen då den lille ska fram först och stoppar in huvudet i grimman och blir rent ut förbannad när han inte får följa med ut.
Med honom kan jag väl säga att jag gjort så att under våren som ettåring gick han med på mycket promenader och fick på det viset rätt mycket "miljöträning" genom byn så att säga. Tömkördes med hjälp och utan ledare några gånger innan hingstbetet som ett-åring. Repeterade det hela på hösten, dvs tömkörning med ledare och utan. Det var mest bara enkla kommandon som halt, höger och vänster och fram. Innibyn och lite i skogen.
Sedan i våras började vi med linor och svängel, däck, och skaklar. Allt gick smidigt och enkelt och han lärde sej fort det där med att stå stilla i linorna och mellan skaklarna. Han har hela tiden varit väldigt orädd för nya saker, bara han får tillfälle att lära känna dem ordentligt innan så blir han inte alls rädd när de väl sitter fast i honom eller är bakom honom.
I somras sattes han i vagn och kördes ett par gånger innan han fick en sommarvila.
Så nu i höst hittade jag en begagnad fiiin rockard och så har vi kört med den ett par gånger i veckan några månader.
Sedan underlaget blev skitdåligt i november så har han dock haft en vila från körningen. Har däremot varit ute och åkt pulka efter honom ett par gånger, och det går fint. Har lite dåligt med ok körvägar så här vintertid om man inte vill ge sej ut på storvägen (det får vänta till nästa år, mycket och tung trafik på den plus att det är 70 och 90-sträckor), så just nu väntar jag mest på att det ska komma tillräckligt med snö så att byavägen åtminstone är körbar för en barfotaponny.
Ett långsiktigt mål är tävling om några år. Kortsiktiga mål som vi ser fram emot är några träningstillfällen under våren
Och förhoppningsvis läger till sommaren och eventuellt någon/några fler träningar på maratonhinder då, enklare förstås men vill gärna prova på. Eventuellt vill jag prova på en skogs/bruks-körningskurs med honom också till hösten, men det hänger egentligen mest på att jag Hittar och Har råd med utrustning
Han är som sagt väldigt orädd så jag tror jag kan ha mycket skoj med honom!