Ponera att någon helt enkelt ställer frågan till dig. Alltså hur bygger du din relation till din hund, hur blir du nån att lita på när det blåser snålt?
Om vi utgår från en valp, samt även en vuxen hund som skulle komma in senare i ditt liv. Låt säga vid två års ålder.
Skulle de skilja om t ex den vuxna hunden har ett dåligt bagage? T ex omplacering, där hunden har bitit och morrat på någon familjemedlem?
Jag har en ras som är signalkänsliga och kan vara veka. Mina har vägt runt 2-5-4 kg och vet om hur små de är och har en stark will to please.
De har dock inte rasbundet problem med rädslor, agression etc.
Jag är noga med att vi kommunicerar med varann och att de vet om att jag tar in och förstår mig, att jag är tydlig. I de här hundarnas fall är tydlig i små signaler.
Jag tycker det är väldigt viktigt att hunden förstår för att skapa trygghet.
Sen iom att mina varit/är så små måste de veta att jag kliver in och skyddar dem vid behov.
Jag tror inte på att undvika, dalta, göra stor affär av saker. Mina brukar gå att göra allt med bara jag är med. Det är väl där jag "misslyckas" iom att jag inte lägger krut på det. Optimalt hade ju varit att de var lika trygga med främlingar.
Jag försöker ge hundarna lagom svåra uppgifter. Så de får känna att de lyckas. Ibland utanför komfortzonen. Jag jobbar mkt med att höja hunden och inte med att dämpa ngt. Vi kan ex kampa och hunden får vinna etc.
Så visst kan det skilja sig beroende på hur hunden är mentalt.
Mina hundar tar aldrig över, spårar inte ur, blir inte odrägliga på ngt vis. Där kan man ju jobba med vissa saker som en annan hund skulle ha taggat till för mkt av men som för mina stärker dem och på sikt leder till större egentrygghet sas. Gör hunden något oönskat räcker det att man säger nej så upphör det.
Skulle man vråla på en av mina hade de blivit rädda.