Hur i hela världen kan huskurerna mot COPD funka?

Sv: Hur i hela världen kan huskurerna mot COPD funka?

Torv ser dammigt ut, men enl studier ska dammpartiklarna vara av en sådan storlek att de lätt tas upp av
flimmerhåren och tranporteras ut.

Intressant och bra att veta.

Däremot används diagnosen slarvigt vid flera tillstånd inkluderande hosta, slem i luftvägarna och arbetsintolerans. Alla som har fått diagnosen "kvickdrag", kronisk bronkit eller COPD efter en klinisk undersökning där vet lyssnat på lungorna ska alltså inte kasta in handduken!

Jag kan tänka mig att det är så. Jag har dessutom bara ett ganska suddigt minne av vad veterinären sa när han var ute den gången. Det är flera år sedan och jag minns mest att jag tyckte det var så obehagligt när hästen andades. Jag kan alla gånger ha missuppfattat diagnosen. Men hästen blev mkt bättre mha medicinen och sedan dess har jag ändrat på mkt i hans miljö.

Tack för svaret.

En häst med kronisk bronkit blir inte frisk, precis som du påstår för då hade det inte behövt heta kronisk. Däremot kan man underlätta för hästen och se till att den är helt funktionsduglig (vilket hemskt ord) och kan få ett värdigt och aktivt liv.

Jag hade en ponny som hade kronisk bronkit. Jag tränade och tävlade på LB-nivå med honom och det gick suveränt. Ju mer han var igång desto bättre. Han stod på spånbädd som man vattnade lite på när man lade på nytt strö (= inte så att bädden blir blöt men så att dammet kan bindas.) Han varvade utebox och lösdrift beroende på säsong och hur han mådde. Gick som uppfostringspappa till unghingstarna. Han åt havre, mkt betfor, mineraler, blött hö och alger. Han hostade under uppvärmningen i perioder men man fick låta honom hosta klart så var det bra sedan.

Han flyttade efter nga år pga av att jag hade andra "bättre" hästar att tävla men har fått bra hem efter detta och idag är han 22 år och rids fortfarande lite lätt. Han blev utdömd som 5-åring.

Mvh Jate Volim

Kronisk eller akut sjukdom syftar på durationen snarare än prognosen. En sjukdom, t ex bronkit, som pågått ett antal veckor benämns kronisk, oavsett om det finns möjligheter för sjukdomen att läka ut eller inte.

Så inom medicinen är kronisk inte detsamma som obotlig.

Det beror väl på vilken kvalite det är på halmen?

Självklart ska det vara bra kvalité på halmen, det var underförstått;)

Alla hästar ska ju ha bra kvalité på allt foder och strö speciellt hästar med problem.

Vår häst som stod i väldigt dåliga förhållanden tidigare blir nu bara bättre och bättre trots att han är 23 nu:bow:

Det finns ett naturmedel som heter Breath Free som jag rekomenderar väldigt starkt! Det förebygger och lindrar så att hästen blir helt symtomfri. Vet om 3 hästar som går på det och de används som vanligt. Den ena är min och den andra är min systers och den 3:e är min kompis häst. Det är framställt av örter som är slemlösande, hostdämpande, luftrörsvidgande och antiinflamatoriskt.

Jag fick diagnosen copd på min häst för ca 3 mån sedan, vi har provat utevistelse dygnet runt, breeth free alla olika mediciner tror jag. Och ingenting har hjälpt, denna häst har alldrig hostat eller snorat det enda det märktes på var hans vilja. Vi var för en vecka sedan inne på djursjukhuset för koll dom tycker att det blir bättre vilket ju är lite possitivt. När jag var hos vet frågade jag om alger och örter. Jag fick svaret lägg pengarna på något annat för det hjälper inte och alger är rent farligt för en häst. Har någon en uppfattning om detta?

Alger är mkt jodrika. Detta har medfört att hästar som går på jodrikt bete blivit förgiftade.

Din häst kommer aldrig att bli frisk igen, men du kan mycket väl få den symptomfri. Finns massvis med huskurer. Har själv bara provat alger under en vinter, fungerade väl så där. Det jag har märkt vara den absolut bästa medecinen för min bronkit häst är:

* Regelbunden motion så att hästen håller upp lungkapaciteten och får möjlighet att få lös slem som sitter fast

* Torv i stället för spån eller halm. Halm ska inte under några som helst användas som strö till dessa hästar!!!

*Hösilage istället för hö. Även om du blöter höet får du inte samma effekt som hösilage ger.

*MYCKET utevistelse, gärna utebox eller lösdrift om det går

*OM hästen står på stall, se till att stallet är väl ventilerat. Mocka och sopa inte när hästen är inne eller strax ska komma in.

Har även provat örtpellets och dom fungerade bättre än algerna. Finns äve en örtkur man kan koka ihop. Har inte provat den själv men har receptet om du vill ha?! Ska tydligen vara mkt effektivt då det är innehåller bla anis och lakitsrot som är slemlösande!

Detta är vad jag kan komma på nu!

Lycka till!!

ja skulle gärna vilja ha receptet till örtkuren.

Jag fick diagnosen copd på min häst för ca 3 mån sedan, vi har provat utevistelse dygnet runt, breeth free alla olika mediciner tror jag. Och ingenting har hjälpt, denna häst har alldrig hostat eller snorat det enda det märktes på var hans vilja. Vi var för en vecka sedan inne på djursjukhuset för koll dom tycker att det blir bättre vilket ju är lite possitivt. När jag var hos vet frågade jag om alger och örter. Jag fick svaret lägg pengarna på något annat för det hjälper inte och alger är rent farligt för en häst. Har någon en uppfattning om detta?

Jag har en häst som har RAO (COPD) jag har provat ALLA huskurer med anis, alger och naturläkemedel....har bytt från torv till halm mer utevistelse mm.. det enda som hjälper är bra ventilation, hösilage, dammfritt underlag och medicinering med läkemedel från en veterinär!! Alla dessa faktorer gör att hästen mår bättre. Detta kan ta tid..Tänk på att Fabrol är dyrare än acetylsystein, dessa läkemedel har samma effekt bara det att acetylsystein är billigare!

Jag har en häst som har RAO (COPD) jag har provat ALLA huskurer med anis, alger och naturläkemedel....har bytt från torv till halm mer utevistelse mm.. det enda som hjälper är bra ventilation, hösilage, dammfritt underlag och medicinering med läkemedel från en veterinär!! Alla dessa faktorer gör att hästen mår bättre. Detta kan ta tid..Tänk på att Fabrol är dyrare än acetylsystein, dessa läkemedel har samma effekt bara det att acetylsystein är billigare! Du som funderar på avlivning...jag hade samma tankar för ett år sedan, men ge hästen lite tid...du måste prova allt! ge inte upp även om det är jobbigt!! Lycka till..

Liknande trådar

S
Foder & Strö Min häst har troligtvis kronisk bronkit. Hon fick en massa olika mediciner i vintras och blev till slut jättemycket bättre och gick att...
Svar
12
· Visningar
5 616
Senast: LisaPL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka