Hur i hela världen kan huskurerna mot COPD funka?

Sv: Hur i hela världen kan huskurerna mot COPD funka?

Jag har testat ir-terapi, som innebär behandling med pulserande infra röda strålar på akupunkturpunkter.

Jag tyckte att min häst blev tillfälligt bättre, men det varade dessvärre inte särskilt länge.

Bla fick han en sk whiskeypinne (behandling uppe mellan öronen, jag fick samma när jag födde barn :crazy: ) och det gjorde honom tillfälligt väldigt pigg.

Men - jag är ändå inte helt övertygad om att det funkade. Hästen var vid tillfället nyligen behandlad med veterinärmedicin, och kort efter ir-behandlingen blev han ändå sämre igen. Kanske det funkar om hästen mindre nedsatt?

Scilla: jag väntar på besked från spolprov, så att vet kan fastställa graden samt få underlag till försäkringsbolaget.

Kan tillägga att spolprovet var lite smått dramatiskt då en mycket sederad herre vägrade att låta veterniären göra sitt jobb. Kämpade emot rejält och lyckades såklart få rejält med näsblod. Vi stod i 40 min o tittade på en halvdrogad häst med blod forsandes från näsborren innan vi kunde fortsätta. Det blir en stoooor pöl av några dl blod...

Tack, jag hoppas verkligen att sista kuren ska hjälpa honom. Men just nu är jag deppig och väldigt skeptisk.

Den nya kuren är: ventipulmin, motion ca 30 min, därefter andningsmask. Både ventipulmin och andningsmask är redan testat, dock inte tillsammans med motion emellan. Andningsmask var helt verkningslöst i höstas, men man kan väl alltid hoppas.

:(

Vet ju hur jobbigt du har det då jag sitter i liknande situation.
I ett sånt här läge är det vårt ansvar att inte låta hästarna lida i onödan, vi får inte bli egoistiska och behålla dem för vår skull och hålla på och testa det ena efter de andra och leta halmstrå medans våra hjärtan lider och inte har ett värdigt liv.

Jag tycket att det är för lätt att döma ut hästar idag, men samtidigt så finns det gånger då vi håller taget för länge i vår längtan efter att hitta hjälpen.
Men är det rätt att bara ge dem korta perioder av lite befrielse för att återigen låta dem hamna i dåligt tillstånd å hålla på så i flera år bara för att vi själva inte vågar eller vill ta beslutet?

Han har testat det mesta och du har verkligen kämpat och gjort allt för att han skall bli bättre, det ska du ha en stor elege för. Men låt det inte gå för långt för hästens skull, han är den som lider mest.

Tack för ditt svar - det känns som om du skriver precis det jag känner. En häst som varit min vän i 8 år är värd ett bättre slut än att det ska gå så långt att varje andetag blir en kamp. Jag har alltid varit övertygad om att jag ALDRIG skulle bli en sån där person som grep efter halmstrån när min häst blev sjuk, jag har haft inställningen att om en pålitlig veterinär gjort bedömningen efter långvarig behandling är det ovärdigt att börja laborera med en massa alternativ som eventuellt kan ge tillfällig effekt.

Men - det är så svårt när man nu är där! Jag kommer på mig själv med att hoppas att proverna ska vara antingen helt ok (jo, tjena) eller helt usla - så att beslutet blir enklare att fatta.

Visst vill man andra i detta fall vetten och proverna skall fatta beslutet åt en, eller att hästen går och bryter benet i hagen eller ligger knall fall en morgon när man kommer. Det blir lite lättare med samvetet då och man känner sig lite mindre usel som hästägare.

Men när man kämpat som du gjort så finns det ingen som kan komma och säga att du är usel inte inte gjort allt.
Vore jag dig så skulle jag nu sista gången "tvinga" vetten att testa nån annan medicin som han inte fått tidigare, nåt riktigt starkt även om det innebär mer risk för biverkningar. Det spelar ju inte nån direkt roll i dagläget när det ändå är så mörkt. Fungerar det så gör det och då är det kanon, hjälper det inte så har du iaf. testat nåt nytt den sista gången och bara det borde underlätta beslutet för dig som du sedan kommer att få fatta.

Kapar tråden och frågar hur mycket kostar ventpulmin?

Att göra spolprov är inget lätt vad jag har förstått så jag kan förstå att han kämpade emot. Men som sagt att ha ett underlag är alltid bra när man ska kräva ersättning från försäkringsbolagen.

Hm, som gammal hästmedicinsmissbrukare :smirk: vet jag att ventipulmin är en piss i Nilen att betala... Kommer inte ihåg exakt, men det är runt 500. (Oftast har jag fått ventipulmin i kombination med andra mediciner).

Är det granulat eller gel?

Lite knapplån kanske men ...
Hur motionerar ni COPD-hästar? Mjukridning?
Hostar hästen mycket under ridningen, och ska man i så fall "strunta" i det, och bara fortsätta att rida? (Utan att jaga livet ur häst-kraken såklart!)

Vet ett försök som gjordes i samarbete med ett försäkringsbolag där hästarna galopperades 20min/dag. Så fort de arbetade mindre än det så blev de sämre. Har även märkt det på min egen att regelbundet relativt hårt arbete är det bästa. Han blir sämre så fort han vilar.

Den nya kuren är: ventipulmin, motion ca 30 min, därefter andningsmask. Både ventipulmin och andningsmask är redan testat, dock inte tillsammans med motion emellan. Andningsmask var helt verkningslöst i höstas, men man kan väl alltid hoppas.

:(

.....ja jag vet inte, nu är det inte min häst men jag anser att detta där inte är något liv för en häst. Som hästägare tar vi på oss ett ansvar...men hoppet ska väl vara det sista som överger oss....

Sitter också här och funderar på avlivning. Har fått provsvar på lungsköljprov och hästen har ocpd. Vilket jag trodde, veterinären trodde ändå att det var behandlingsbart. Hon är nu behandlad i 4 veckor med fabrol,kortson och ventipulmin. Efter denna behandlig tycker jag att hon blivit sämre och visar lite tecken på kvickdrag. Vi har försökt att behandla denna häst under ca2 år utan att någon egentligen hittat felet. Hon har haft konstiga infektioner både här och där i kroppen. Jag känner att jag inte orkar hålla på längre ska till djursjukhus för återbesök nästa vecka men jag har inget större hopp kvar.

Jag har visserligen ingen erfarenhet av det här när det gäller häst, men:

COPD= Chronic Obstructive Pulmonary Diesease, dvs Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom= KOL.

Undrar varför man använder det engelska istället för det svenska namnet när det gäller häst ?

Nej numera vet man att lungblåsorna inte spricker i ngn nämvärd utsträckning, det är en av anledningarna till att man bytte namn på sjukdomen.
PL

Säg till om jag är helt fel ute, Men brukar inte hästarna få den s.k. kvickdragsfållan vid kvickdrag?
för några år sedan stod en ponny i ett stall jag cirkulerade i då som började bukandas på ålderna kant & hade "kvickdragsfåll".

Min häst har egentligen inga tecken på kvickdrag hon hostar inte och har ingen kvickdragsrand. Därför har vi aldrig misstänk någon form av bronkit. Det enda man märker är att hon inte orkar.

Nej numera vet man att lungblåsorna inte spricker i ngn nämvärd utsträckning, det är en av anledningarna till att man bytte namn på sjukdomen.
PL

En av våra hästar fick diagnosen kvickdrag för några år sedan. Det syntes tydligt när han andades. Veterinären förklarade det som att en del av lungblåsorna hade blivit helt förstörda och att detta inte skulle bli bra igen. Jag förstod det som att de var förstörda för all framtid. Han fick venti... utskrivet. Detta är ett tag sedan och hästen har idag inte några symptom på detta alls. Finns det alltså en chans att lungblåsorna på ngt sätt har hämtat sig och att han då verkligen är mkt bättre? Jag tror inte att han hade klarat att helt återgå till den omgivning han hade när han blev sjuk. Han kan hosta lite om han får hö. Jag har ju ändrat en del sedan dess. Hästen som är en gammal travare som vi har tagit hand om är nu mera pensionerad från ridning (har i stort sett pensionerat sig själv). Han går bara i hagen om det nu spelar ngn roll.

* Torv i stället för spån eller halm. Halm ska inte under några som helst användas som strö till dessa hästar!!!

Det där stämmer inte enligt vår veterinär som vi pratat med angående vår häst med lungproblem. Veterinären ifråga har under flera år forskat om lungor och rådde oss till att fortsätta strö med halm då han ansåg att det var det strömedel som hade mest fördelar vad det gäller andra saker.

Ja, dålig halm med mögelsporer är alltid förödande. Torv ser dammigt ut, men enl studier ska dammpartiklarna vara av en sådan storlek att de lätt tas upp av flimmerhåren och tranporteras ut. Sägs det.

Vad gäller COPD - en korrekt ställd diagnos är förstås tragisk. Däremot används diagnosen slarvigt vid flera tillstånd inkluderande hosta, slem i luftvägarna och arbetsintolerans. Alla som har fått diagnosen "kvickdrag", kronisk bronkit eller COPD efter en klinisk undersökning där vet lyssnat på lungorna ska alltså inte kasta in handduken!

Hur behandlingsbart tillståndet är beror på flera faktorer; orsak, grad av förändringar osv.

De bästa huskurerna är de självklara - förbättrad miljö, både vad gäller uppstallning som foder. Annars tror jag säkert att många hästar kan må bättre av samma kurer som astmatiker, inte bli botade, men uppleva lindring.

Motion är viktigt.

Jag har själv haft en sådan häst och gjort ALLA undersökningar man kan, Arbetsprover, laktatprover, lungrötgen, ultraljud av hjärta/lungor, lungbiposi samt medicinering och sanering av stallmiljön. Hästen stod på torv samt fodrades i princip alla mål i hagen, ute 15 tim/dag. Blev inte bra , betäcktes och skickades upp till Norrland 2år för att ha chans att byta ut den sjuka lungvävnaden i en bra miljö. Kom tillbaka 2år senare och gick sedan 140-hoppning samt fälttävlan utan större problem. Hade större problem med återhämtning i ett dammigt ridhus än efter att galopperat runt en msv terränbana...

delvis kl.

vi har prövat både tvättad kutter, råspån samt torv pga. bronkit pållen här. men vi återgick till halmen igen, det är det ända hon klarar att stå på. givetvis bra halm då (foderhalm) vill inte ställa någon häst på dålig halm ju ;)

så utefter dom ringa erfarenheterna här så har din vet. helt rätt ;)

för drygt 20 år sedan kallades ju alla "kroniska hosthästar" för "kvickdragshästar" vilket jag då fick lära mig va ett samlingsnamn för alla lungsjukdommar. vi hade då en häst som efter sin kvickdrags diagnos fick ett granulat utskrivet av vet. som luktade lakrits och bla. innehöll arsenik. hon skulle även på veterinärens ord. äta alger. vi tog bort henne efter 2 år då hon inte längre hade ett värdigt liv.

pållen här som fått diagnosen kronisk bronkit för några år sedan (efter några klinikundersökningar med kamera och div. prov)
har denna vinter varit helt symtomsfri. det ända vi ändrat är att hon fått tinktur på anis, timjan och lakrits rot, och hon har inte behövt varken ventipulmin, fabrol eller kortison. har varit inne på kliniken för undersökning ändå i januari och vet. blev väldigt possitivt överraskad över hur fint hon lät/såg ut :laugh:

förra våren krävdes 2 kortison kurer för den förträngning (ventipulminet och fabrolen hjälpte inte alls) hon hade långt ner i luftstrupen, vilket i sin tur skapade fång med lindrig roteration. hon har stått på lösdrift med stor luftig ligghall (med halm) stallmiljö klarar hon inte alls. och fått silage (hon hostar även på "sköljt hö" och då hö av god hygienisk kvalite.) dom senaste 3 1/2 åren så den ända "ändringen" är ju tinkturen :D

Liknande trådar

S
Foder & Strö Min häst har troligtvis kronisk bronkit. Hon fick en massa olika mediciner i vintras och blev till slut jättemycket bättre och gick att...
Svar
12
· Visningar
5 616
Senast: LisaPL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka