Hur högt ska bakselen sitta?

fragansia

Trådstartare
Jag har sett/hört två varianter...

1. Bakselen ska sitta ca en handsbredd nedanför bärbensknölen.
  2. Bakselen ska sitta i höjd med bakknät.

Det måste väl bara vara ca 5 cm som det skiljer, iaf på de hästar som jag sett?

Vilken variant har du? Finns det flera riktlinjer än dessa två?

Sv: Hur högt ska bakselen sitta?

I höjd med bakknäet är väl lågt, ska vara ovanför :)
Brukar se hur det ser ut, hästen/ponnyn ska kunna bromsa (kunna lägga mycket kraft bakom) utan att den/bakbenen störs. Man drar vagnen frammåt när hästen står stilla, så brukar jag göra.

/Lisa

Första alternativet är rätt. //bonny

Det första alternativet brukar jag gå efter typ... fast mest titta om den ligger bra eller inte...

det första är garanterat rätt...det andra hindrar verkligen hästens rörelser och lägger ju typ snarskank för hästen.

Har också mest hört alternativ 1, och det är också det jag gått efter när jag selar på...:)

Skillnaden mellan de båda alternativen är dock bara 5-6 cm.

Alternativ 2 föreslogs av en mycket erfaren kusk...

Vad jag lärt mig är att bakselen skall vara parallell till marken och i höjd med dragöglan, vars höjd tillpassas utefter draglinjen.... Får absolut inte hamna för lågt, då man knäar hästen i medlut och därmed stjälper den mer än hjälper den.

jag provar mig fram, ber hästen gå framåt efter påselning och kollar så att allt sitter bra. Märker jag något annat så hoppar jag av och justerar.

Rent allmänt tycker jag oftast bakselar är för lågt satta. Jag vill inte att min hästs baksteg ska bli stört av bakselen så att den i varhe steg måste trycka upp bakselen några cm. Jag har min precis under yttersta punkten på rumpan.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar