hur högt kan en welshponny hoppa?

I

Irma_western

min häst är en liten welshponny undrar hur högt kan dom hoppa?
hon är typ 1,37 cm:rofl:

Sv: hur högt kan en welshponny hoppa?

Konstig fråga tycker jag.....
Bara för att en häst är av en viss ras och har en viss mankhöjd så kan dom inte hoppa en viss höjd! Beror självklart vilken kapacitet hästen har och hur mycket den tränas.

Angel skrev:
Konstig fråga tycker jag.....
Bara för att en häst är av en viss ras och har en viss mankhöjd så kan dom inte hoppa en viss höjd! Beror självklart vilken kapacitet hästen har och hur mycket den tränas.

instämer helt,

hade en Connemara på 137 i mkh, han hoppade lugnt med ruttare 120, men han hade också en enrom kapacitet.

Det beror helt på hästen och hur väl den är tränad, om det har "hopphuvud" osv ;) . Den kan hoppa 130 lika gärna som max 70.. t ex. Det beror HELT på individen

Som sagt, det beror väl på både häst o ryttare.
Min lilla welsh på 125 hoppade med lätthet 1m.

Förlåt, men jag måste bara.... :smirk:
Om hästen bara är 1,37 cm, det är ju inte ens två centimeter... Då kan den nog inte hoppa högt! :eek:

Hejj!
Jag är skötare på en welsh ponny som är 134 och han kan hoppa ungefär 1 meter..
Men det bror verkligen på hur din ponny är hon anske kan hoppa bara 70 eller kanske 120 det vet man inte man måste testa sig framm och om hon vägrar hela tiden på ett hinder hur du en gör så är det för högt för henne men var uinte feg utan testa dig fram!;)

Irma_western skrev:
min häst är en liten welshponny undrar hur högt kan dom hoppa?
hon är typ 1,37 cm:rofl:

Det beror ju inte riktigt på de faktorer du nämner, utan snarare på hästen som individ. Vilken kapacitet den har, hur den är tränad och matchad.

Min ena ponny är 1.44 och flyger med lätthet över 1.30 m. Hon är väldigt duktig tekniskt och har lätt för sig, vilket absolut inte beror på hennes mankhöjd :D

Hei!
Som alle andre her jar sagt så beror det på ponnien og treningen og ikke rase, men ville beretta at en welsh ponni på 1.35 i mankehøyde vant klubbmesterskapet i 1.20 i klubben vår for ca 8 år siden. Den var kjempe god, men han hoppet bare med eieren. Med skötaren hoppet han inte ens 60 cm....:rofl:

Det beror ( som alla redan har nämnt ) dels på dej:
Hur bra du rider och hur bestämd du är.

Och dels på hästen:
Hur mycket den går
Kapacitet
Hur mcyket den kan

Det handlar inte om mankhöjden.
Jag känner små b ponnyer som hoppar mycket högre än travare på 170 i manken. Men det beror ju på att travaren aldrig har lärt sig . det har b ponnyerna.

Real_Life skrev:
Förlåt, men jag måste bara.... :smirk:
Om hästen bara är 1,37 cm, det är ju inte ens två centimeter... Då kan den nog inte hoppa högt! :eek:
:mad: vadå 2 centimeter? den e juh 137 cm då kan den la hoppa högt lr? min häst är 134cm å är en welsh ponny å är 19 år å hoppar 70 cm min kompis b-ponny som är 6 år å hoppar 1 meter så det spelar nog ingen roll hur hög en häst är...

haha, gullig fråga :D min lill ponny, Welsh, har jag bara vågat hoppa 110 ¨på, men hon har kapasitet att hoppa hus, med rätt träning, men tyvär så är jag för lång så skull nog störa henne att "höjd" hoppa nu, jag är 170 ponnyn 133. MEn hon är snart såld :cry:

Den kan hoppa så högt som den har kapacitet till;) . D finns ingen riktigt svar på den frågan..

Konstig fråga.. Men Welshar är duktiga. Min welsh var 121 cm i manke och henne hoppade jag lätt banor på 120 cm. Men hon hade en enorm kap.

Charlie-Boy skrev:
:mad: vadå 2 centimeter? den e juh 137 cm då kan den la hoppa högt lr? min häst är 134cm å är en welsh ponny å är 19 år å hoppar 70 cm min kompis b-ponny som är 6 år å hoppar 1 meter så det spelar nog ingen roll hur hög en häst är...

Du missförstod nog henne lite. 1,37 cm skrev hon och då menas det att hästen är 1 cm och 37 mm hög, alltså hoppar den nog inte så högt;)

Om man ska skriva rätt så ska det stå att hästen är 1,37 m hög:P

Liknande trådar

Foder & Strö Nån som kan hjälpa mig, har ett hösilage med väldigt högt manganvärde (se bild). Hur ska jag balansera det med koppar o zink? Alltså...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: skiesabove
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 508
Senast: Raderad medlem 149524
·
Trädgård & Växter Någon som med säkerhet kan tala om för mig vad det här är för träd? Cirka en meter högt. Växer i hästhagen. Det får gärna stå kvar om...
Svar
8
· Visningar
500
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 102
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka