Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

L

LAPTOP

Är nyfiken på att höra vad ni har för krav på era 6 mån valpar, hur mkt har ni tränat med dem?
Går de exemplariskt i koppel osv?
Har själv en kille i den åldern o tycker att det kunde vara intressant att höra vad andra ställer för krav på sina hundar.
Känns ibland som att trenden i samhället är här liksom på många andra ställen att allt ska vara så perfekt... Så istället för att fråga en massa instruktörer så frågar jag er, vanliga människor vad ni ställer för krav på era vappisar. :bow:
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Valpis blir sex månader snart, om lite mindre än två veckor, så jag svarar. :)

Han går långt ifrån exemplariskt i koppel. Ibland är jag glad om han går alls. ;) ;) Vi tränar fot och på kort koppel ibland, men för det mesta har vi inga större krav.

Dock ställer vi andra krav, som att man inte ska bitas, äta upp husses och mattes böcker o.s.v. Där är vi desto tuffare och visst ser vi resultat, men å andra sidan är han bara valp än. Det blir hund av honom också någon dag.

Han kan sitt och stanna, även om det sista är lite godtyckligt. ;) När det gäller sådana kommandon är vi ganska krävande. Just nu sliter vi med att han ska lära sig ligg, det vill sig inte riktigt. Inkallning har han kommit på nästan från början.

Sammanfattningsvis varierar kraven beroende på momentet. Vissa saker är helt okej om de är lite slarviga och lekfulla, andra saker är desto viktigare att de fungerar, alltid.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Min valp är iof drygt 7 månader men hon går inte fint i kopplet än hon villgärna vara först och drar. Jag har dock börjat träna med lina senaste veckan och ser klara framsteg.

Annars tränar vi på röstkommandona på sitt, ligg och stå. Innan har man behövt göra retning också, men nu börjar det sitta med bara röstkommandona.

Stanna tränar vi lite på också samt inkallning utan störning. Sen kör vi lite plats och stanna kvar också.

Loss kan hon till 100%. Likaså tar hon inte sin mat förrän man säger varsågod.
Vi håller också på att lära in att hon ska sitta kvar i hallen och vänta på att matte och husse tar av sig ytterkläderna innan man torkar av henne och tar av halsbandet.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Skönt att höra. då är vår kille rätt normal. :smirk:
Han går hyfsat i koppel, kan sida o då går han jättefint vid sidan o tittar på en.
O han kan hjälpligt stanna kvar, ibland går han upp men för det mesta sitter han kvar. Att sitta innan vi går in genom dörren, när vi kommer in o tar av kläder o koppel funkar oxå jättebra.
Sitta innan han får mat, o att sitta o vänta på varsågod om man slänger en godisbit framför honom.
Kommer oxå på de flesta inkallningar.. Behöver nog träna lite mer målinriktat på detta. Typ att gå ut o köra bara lite inkallningsövning.
Vi har en bonus att den andra hunden alltid kommer vid inkallning o det har gett resultaten med valpen oxå. Han ser ju hur hon gör.
Soffan är det största problemet. Han vill så gärna upp o hur vi än har tjatat o nött så går det inte att få bort det...:crazy:
Jag har tränat lite tillsammans med en instruktör men de är så himla målinriktade o då känner man sig själv rätt så efter o slapphänt så jag var tvungen att kolla hur det går för alla oss andra dödliga. ;)
Då är ju faktiskt vår valp plötsligt helt ok. :D
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Jag har så lite krav som bara går. De får dra i kopplet ja göra det mesta . tillrättavisar endast handgripligen inga ord är med. Men jag lär dom inkallning o den är ovillkorlig. jag börjar träna med dom runt 8-9mån. Lämnar aldrig valpen själv, alltid nån med om det så är den vuxna hunden så har alltid valpen sällskap. Min Schäfer har hittills aldrig varit själv han är nu 13månader gammal.

Jag anser att en valp/unghund ska få vara just valp/unghund.
Därför låter jag dom vara de får utforska o bara vara de har en lugn o skön tillvaro som små. Jag tycker att iaf mina hundar får nog med krav som vuxna och kanske inte får spela ut sitt rätta jag alla gånger som vuxen.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Jag har inga krav. Vi gör allt på lek när vi "tränar". Och träning består av inkallning, stanna, sitt och ligg, ja lite sånt. Men absolut inga krav, vi har bara kul.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Vi ställer inte så höga krav på vår tjej, som blir 6 månader på fredag, förrutom allmänt hyfs.
För oss är allmänt hyfs att inte tugga på människor och saker som inte är hennes, hur mycket det än kliar i munnen, och att inte tjuva saker från bordet.

Annars lattjar vi fram vardagsdressyren, och hon tycker att det är jätteroligt att "träna". "Träningen" i detta fall är att befästa enkla kommandon som sitt,stanna,varsågod,ligg och spotta ut, små korta stunder då och då. Sitt, varsågod och spott ut klarar hon av med störning, men det är inget vi tränat hårt på, utan det har kommit av sig själv.

Inkallning har vi tyvärr fått lägga på hyllan, då vi fram till nu bott inne i stan och inte kunnat ha henne lös.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Jag har inga krav. Vi gör allt på lek när vi "tränar". Och träning består av inkallning, stanna, sitt och ligg, ja lite sånt. Men absolut inga krav, vi har bara kul.
Var går gränsen på att man har ett krav på hunden? Jag är ju förstagångshundägare och har inte riktigt förstått än vad man räknar som ett krav. När jag tränar med min hund gör jag det med mycket lek och belöning iform av godis och köttbullar. När jag tränar gå fint i kopplet har jag en långlina så hon får springa i och nosa runt, sen kallar jag in henne, kortar linan och går några meter med kontakt (som succesivt ökas på) och godisbelöning, sen varsågod och så får hon springa i linan igen.
Räknas det som att jag har krav på hunden, eller hur går den typen av träning över i träning med krav? Jag vill bara reda ut begreppen så jag förstår vad de innebär.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Har rätt lösa krav i den åldern, men det de brukar kunna i min ägo är:

*Inkallning sitter till 99%
*Stanna, sitter till 95%
*Inte gnaga på allt, sitter till 100%
*Sitt, sitter till 90%
*Ligg, sitter till 75%
*Gå i koppel utan att dra, sitter till 95%

Dessa tränas in rätt kravlöst och på ett för hunden lättsamt sätt. Exakt hur, beror ju på individen.

Det är de grunderna jag utgår från när jag börjar träna hundarna till det användningsområde de är tänkta till. Den träningen börjar vid 8-9 månaders ålder.

Kräva kan man bara göra när hunden förstått momentet! Inte före..
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Har du ett bra tips på koppelträning utan att dra?
Vår kan ju som sagt gå fint vid sidan men man vill ju inte att han ska gå så en hel runda utan kunna gå lite småfritt o snusa men utan att dra .
Han drar visserligen inte extremt mkt men dock lite grann o helst vill man ju få bort det.
Känns inte som att det här med att stanna så fort hunden går skulle funka men jag kan ha fel.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Hej!
Jag har en valp på åtta månader som har följande "krav" på sig:
Kan "sitt", "ligg" och "stanna" till 99%.
Får ej gå in i lägenheten efter promenad utan ska sätta ig på hallmattan och sedan få "varsågod", funkar till 100%.
Får ej dra i kopplet och helst gå bredvid mig, funkar ibland bra och ibland lite sämre.
Inkallningar funkar alltid utan störning men bara ibland med störning.
Givetvis har vi allmänna regler också, tex inte hälsa på främmande människor, hundar inte bita på inredning osv.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Jag brukar locka till mig valpen och fortsätta att gå rätt omgående. Den söker då upp mig = slutar dra = beröm = kul att vara nära matte och inte dra i kopplets längd :)

Men det är ju som sagt väldigt individuellt och ofta måsta man anpassa metoden efter den enskilda hunden.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

ja, det har du rätt i. Vi får testa det på honom. Han älskar att gå sida o blir som en liten tupp när man berömmer honom i det läget.
Men som sagt han går typ perfekt fot o därför vill man ju inte ha honom där för länge. Utan det ska ju verkligen lysa om honom på det viset om man ska tävla ngn gång i framtiden.
Så därför har man känt att hmmmm hur ska vi fixa den andra "normala" biten. Men det är nog bara att jobba lite mer med honom så kommer det nog av sig själv.
Jag är mästare på att ställa för höga krav på mig själv så då blir det lätt så att man undrar om man är för slapp med vappisen. :o
:D
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Ja, jag är ju av den åsikten att man ska låta en valp vara just valp... sen tränar man ju den under vardagliga, naturliga former i inkall, sitt, ligg, fot, nej ( eller fy) osv... men man får ALDRIG glömma att det är en valp man handskas med...en hund är enligt MIG valp/unghund upp till 12 månader och ska tillåtas göra både misstag och testa sin egen förmåga...socialträning är därimot nått jag värdesätter högre redan från låg ålder, för ju tidigare en hund får lära sig umgås och bete sig bland andra hundar, människor och djur desstobättre är det...sen är det så att vissa saker måste få ta tid, och en valp/unghund är inte alltid mottaglig för diverse lydnads och trickinlärning och det styrs rent hormonellt beroeende på i vilken ålder dom befinner sig....hundar är som människor... individuella och olika, både beroeende från diverse rasspecifika egenheter och den egna mentaliteten..vissa testar aldrig och andra testar alltid, vissa lär sig snabbt och andra mera långsammt....men som sagt..detta är en alldeles högst personlig filosofi och det har hittils funkat för mig under mina 20 år som hundägare och sedemera även uppfödare...:banana:
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

MIn valp är snart 6 mån.. Han kan sitt nästan 100% och ligg nästan lika bra. Inkallning är nästan perfekt, springer lös i stallet och så.. kan stanna i hallen när man är blöt om tassarna. Har lärt han lite trix så som sitta stilla med godis på näsan, give me five och lite så.. Mkt duktig ltie bebis!! ;)
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Min valp är 8 mån nu.
Men hon har kunnat en del saker länge.
Sitt ,ligg ,stanna, hit.99% utan störning
Med störning är det svårare.
Hon går fint i koppel , men möter vi hundar eller bilar då drar hon. Bilar jagar hon. Det tränar vi på varje dag nu. Om vi stannar när bilen kommer så går det bra. Vi tränar även lösa att gå fot. Fungerar bra. Hon lyssnar mycket bra.
Hon stannar på hall mattan torka tassar.
Biter inte , tuggar inte på saker.

Det är hund möte och bilar som är jobbigt.
Någon som vet bra tipps på träning.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

*KL*

Jag tycker själv att det blir krav när man lägger in korrigeringar i moment som inte är färdiga så att säga. När man kräver att en valp ska kunna ditten och datten.
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Varför aldrig lämna valpen/unghunden ensam?
Det blir ju ett stort steg att ta sen när den helt plötsligt en dag faktiskt bör klara att vara själv. Nu håller jag på mest med vuxna hundar, men har även jag haft valp, och blev lite nyfiken på ditt resonemang.

Själv anser jag att man lägger den viktigaste grunden i hunden det första året/ åren. Om det sen är en fråga om enbart hantering och vardagslydnad (som för vissa är självklar) eller om man ska ställa högre krav på riktiga moment, ja, det är ju individuellt och kan nog fungera vilket som.

Däremot ser jag att valpen/unghunden ska miljötränas så mycket som möjligt redan från början!
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Varför aldrig lämna valpen/unghunden ensam?
Det blir ju ett stort steg att ta sen när den helt plötsligt en dag faktiskt bör klara att vara själv. Nu håller jag på mest med vuxna hundar, men har även jag haft valp, och blev lite nyfiken på ditt resonemang.

Jo det är ett ganska enkelt sätt jag ser på det.

En valp är ganska skör som liten därför vill jag inte lämna dom själva det behövs så väldigt lite som ska behöva hända så har man en hund som reagerar negativt på nåt.
Därför väljer jag och ha med dom i alla olika miljöer så tidigt som möjligt kanske 10v. Brukar hålla mig hemma bara på gården de första 2v o bara lära mig känna valpen och han mig. Så min träning går ut på mer eller mindre första halvåret är endast o bygga upp hundens självförtroende samt ett eget Ego. Det gör att hunden som unghund runt året är ganska självsäker liten sak o kan börja vara själv för han vet med sig själv att han klarar av det mesta. Därför blir det inte en stor sak av det.

Men lämnar jag dom själva då blir det bilen då ligger dom bekvämt men inget kan hända det är en trygg tillvaro i bilen hunden kan dessutom inte hitta på nåt speciellt som kan skada han eller på nåt sätt rubba hans självförtroende. Dessutom får dom vara där bägge bara för den stora klarar av o vara själv så är han med unghunden som stöd o de har fortfarande en del av flocken kvar.

Kan ta min egen har hittills aldrig sett han berörd (rädd) för nåt. allt möjligt har hänt fått nån stol över sig i matsalen, han bara tittar på den o busar visare inget sånt som berör han o det märkte jag tidigt därför vill man ju vara rädd om den egenskapen.

Är du med eller vart det rörigt jag är trött som fan nu ;)
 
Sv: Hur höga krav ställer ni på era 6 mån valpar?

Några inte-dra-i-kopplet tips, såg att många har problems med det. Jag tycker att man kan börja träna det rätt snabbt, när man haft valpen hemma i någon vecka och den gjort sig hemmastadd och visar större mod. Då tycker jag den är redo, och i synnerhet ni som kommer få stora hundar av era valpar rekommenderar jag att börja träna i tid!

Hundar drar i kopplet av flera orsaker. Den vanligaste är att den får göra det! Det vill säga, den som håller i andra änden av kopplet följer bara med dit hunden drar. Det här blir jättefarligt den dag hunden väger 30 kilo och du åker efter den som en trasa. Det blir genast begränsat vem som klarar av att gå med hunden, du kan inte lämna bort den till vem som helst. I synnerhet på vintern när det är halt kan det innebära livfara om hunden får för sig att ge sig ut i trafiken.
Lösning: Följ inte med när hunden börjar dra! Så fort kopplet sträcks, STANNA. Stå helt still tills hunden tar kontakt med dig, och kommer tillbaka till dig. Beröm och gå vidare, upprepa vid behov. Om hunden inte tar kontakt kan du backa något steg och locka försiktigt de första gångerna, men sen är det meningen att hunden ska komma till dig när kopplet blivit sträckt. Nu kanske du förstår varför detta är bäst att träna när hunden är valp, då vet den det från början och kan inte få återfall. Det är också lättare för dig att stanna och stå still om hunden inte är så tung och stark ännu. Träna inte för mycket bara, det är inte meningen att ni ska gå kilometerlånga promenader första gången och kräva att hunden ska fatta med en gång.

Annan orsak kan vara att du ofta blir irriterad på hunden = hunden vill så långt bort från dig som möjligt.

Kopplet kanske är för kort? En del hundar går bäst om de får ha lite egen space.

Använder du flexikoppel? Byt genast till ett bra i läder istället. De håller bättre och du får ett bättre grepp. Smala textilkoppel brukar bränna ganska smärtsamt i handen! Med ett flexikoppel kan inte heller hunden göra "rätt" eftersom kopplet aldrig blir slakt, det rullar bara upp sig.

Fundera på hur du vill att hunden ska gå, vad menas med fint? Vill du ha den att gå fot hela tiden eller får den gå lite som den vill så länge den inte drar? Det senare brukar vara mysigare, om hunden får gå och snusa lite. Det är ju mest på tävlingar och vid hundmöten man kanske behöver korta upp kopplet lite.

Och som dagistant på ett hunddagis kan jag tillägga; alla dagis/pensionat tar inte emot för stökiga hundar, eller såna som drar mycket i kopplet. Det är fruktansvärt tungt att gå och streta med stora hundar som helt och hållet går i sin egen lilla värld, för att inte tala om hur jobbigt det är för dem själva att hela tiden känna sig tvungna att lukta på allt, skälla, undersöka...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 630
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 353
Senast: Dopy
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 951
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp