S
squirlett
Jason fick igår feber på dagen efter sin middagslur. Heltplötsligt vart han jätteslö och när hans pappa tog tempen så låg den på 40 grader.
Han fick då en alvedon, men piggnade inte till.
När han skulle lägga sig på kvällen låg fortfarande tempen på 39,9 grader.
I morse vaknade han med en normaltemp på 37 grader. Var lite slö, men betydligt piggare mot igår.
Han sov middag som vanligt, vaknade och tempen var uppe på 39,9 grader igen. En alvedon i rumpan men ingen piggare Jason. Detta var strax innan kl 16. Jag var hemma från jobbet vid 17. Jason ville sitta hos mig och gjorde det i drygt 2 timmar. Han dåsade till lite och när han var vaken så var han helt "borta"
Han orkade inte sitta upp utan lutade sig mot mig hela tiden. Andningen var kort och hastig.
Jag tog ner honom för att sova, då hade tempen stigit till 40,8 grader. Trots att han suttit still i stort sätt sen han fick febernedsättande drygt 3 timmar tidigare.
Vad jag vill komma till är:
Hur högt får tempen gå utan att det är någon fara?
Har hört att 40 grader är "ok", men i max 3 dygn, stämmer det??
Bör jag oroa mig för att febern stiger trots febernedsättande??
Jag vet ju att febern ofta kommer tillbaka på eftermiddagar och kvällar. Men blir orolig då den stiger hela tiden trots alvedon. Är inte den "oroliga" mamman i vanliga fall men nu känns det inte ok då han är så medtagen av febern.
Nu sover han, men är forfarande väldigt varm.
Han fick då en alvedon, men piggnade inte till.
När han skulle lägga sig på kvällen låg fortfarande tempen på 39,9 grader.
I morse vaknade han med en normaltemp på 37 grader. Var lite slö, men betydligt piggare mot igår.
Han sov middag som vanligt, vaknade och tempen var uppe på 39,9 grader igen. En alvedon i rumpan men ingen piggare Jason. Detta var strax innan kl 16. Jag var hemma från jobbet vid 17. Jason ville sitta hos mig och gjorde det i drygt 2 timmar. Han dåsade till lite och när han var vaken så var han helt "borta"
Han orkade inte sitta upp utan lutade sig mot mig hela tiden. Andningen var kort och hastig.
Jag tog ner honom för att sova, då hade tempen stigit till 40,8 grader. Trots att han suttit still i stort sätt sen han fick febernedsättande drygt 3 timmar tidigare.
Vad jag vill komma till är:
Hur högt får tempen gå utan att det är någon fara?
Har hört att 40 grader är "ok", men i max 3 dygn, stämmer det??
Bör jag oroa mig för att febern stiger trots febernedsättande??
Jag vet ju att febern ofta kommer tillbaka på eftermiddagar och kvällar. Men blir orolig då den stiger hela tiden trots alvedon. Är inte den "oroliga" mamman i vanliga fall men nu känns det inte ok då han är så medtagen av febern.
Nu sover han, men är forfarande väldigt varm.