Tankarna maler, jag hoppas ni står ut med att jag använder den här tråden för att ventilera lite. Låt bli att läsa/svara om ni tröttnar på mig.
Tillit tar lång tid att bygga upp, men kan raseras på en sekund. Det var så tilliten rasade här.
När vi träffades från början var tilliten på 0, men allt han gjorde och allt i hans bakgrund pekade mot att han var en person jag kunde välja att lita på till 100% och kanske lite till ändå.
Om vi nu ska börja om från början så är ju förutsättningarna helt annorlunda eftersom han har visat att han inte kunnat förvalta den tilliten, så nu börjar den om på minus 300 eller nåt.
Sen vad gäller förlåtelse så ska jag inte krångla mig in i svåra förklaringar, utan jag väljer att citera ett par meningar från en websida jag läst i mina försök att lämna amöbastadiet bakom mig.
"Ibland träffar jag par där den som varit otrogen erkänner, tar på sig hela ansvaret, ber om förlåtelse och sedan tror att det ska bli som vanligt igen. Så är det sällan.
Det tar ofta ett par år innan det bli något så när normalt igen. Man kan förlåta en otrohet men aldrig glömma den. Såren läker men ärren finns kvar."
Det där tycker jag är drygt. Det spår på att man SKA må dåligt, känna sig sviken, bedragen och förd bakom ljuset.
Jag tror otrohet ofta är banalare än så, attraktion och möjlighet, kanske lite alkohol.
Man kan också konstatera att nä, det var dumt, det gör jag inte om, och släppa det i möjligaste mån och gå vidare. Man måste inte ha sår och ärr i år efteråt. Om man INTE ältar men kan prata om det kan man halka in i nya men invanda hjulspår om man vill och fortsätta ungefär som innan.
All tillit behöver inte rasa. Hen kommer inte slå dig. Hen kommer inte börja ligga med alla hen träffar. Hen kommer inte klä sig i batik och börja meditera. Bli vegan. Bli moderat.
Det finns många områden där tillit kan finnas kvar, helt opåverkad. Jag personligen tror fler faktiskt kommer över otrohet än separerar på grund av den. Separerar man är kanske snedsprånget mer av en utlösande faktor.