Hur hittade ni era stallplatser?

ztsu

Trådstartare
Hur har ni hittat stallen ni har era hästar, ni som har hästar inackorderade och inte hemma på er egen gård?

Har nyss köpt min första egna häst. Just nu är hon på bete hos min bror som har en hästgård, men hemifrån mig är det cirka 35 mil och kanske lite väl långt för pendling :p

Kollar igenom både Blocket och HästNet varje dag, har även lagt ut trådar i diverse grupper på FB men utan resultat. Vet inte riktigt hur jag skall göra för att hitta en bra stallplats inför hösten. Hon kan i teorin vara hur länge som helst hos brorsan, men jag vill ju såklart ha hem henne så snabbt som möjligt.

Någon har sagt åt mig att åka ut till stallen och fråga, men jag är nog lite för blyg av mig. Skulle kännas som att jag klampar in och tränger mig på.
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Första stallplatsen via svar på en annons. Sedan via tips och kontakter, det är det bästa. Den jag har nu, där ringde jag och sa att jag ville stå på väntelistan, och så ringde de när de fick ledig plats.
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Min nuvarande hittade jag på blocket. Jag brukade ofta maila svar på annonser, men när jag såg denna annons kändes det bara så rätt så jag vågade ringa trots att jag brukar ha fobi för det.

Annars tycker jag, precis som ovanstående talare att kontakter är bra. Jag har googlat mycket efter stall, och sen får man kolla med nära och kära vad de vet om ställena. På så sätt kan man få lite mer info om stämningen i stallet och liknande, än vad man kan utläsa av hemsidan eller ett kort besök. Och sen är det väl svara att chansa när det dyker upp något. Det går ju alltid att flytta/leta annat stall igen. Lycka till!
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Nuvarande stallplats blev jag kontaktad av en kompis(som jag delat stall med flera år tidigare) som undrade om jag ville flytta in där hon då stod. De dåvarande hyresgästerna betalade tom min kallhyra på gamla stallet för att jag skulle flytta in direkt då de inte ville riskera att stallägare skulle ge platsen till någon annan.

Första stallet med första ponnyn var enkelt iom att jag varit medryttare på samma ponny i det stallet. Jag var helt enkelt välkommen att stanna iom att ägare kom överens med mig och ponny.

De stall mellan dessa har varit jag själv som letat upp. Jag har både kollat annonser, hört genom kontakter eller faktiskt i ett desperat läge då jag ville få bort min häst från stallet FORT åkt runt och kollat och frågat i stall.

Jag har då jag haft med hästen till landställe eller dit där vi har båten(finns klubbhus med dusch etc ;)) ringt runt lite och hittat stall och betesplatser etc genom att själv höra av mig. Ibland stöter man på någon trevlig person som kan rekommendera en vidare om de själva inte har något.
Kollar du tex med ridklubben på området kanske de har nr till någon i ett privatstall som har nr till fler etc..

Lycka till!
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Stall nr 1 klampade jag bara in och sa att jag sökte stallplats.
En vecka senare hade jag en tillfällig box i ordninggjord då stallet egentligen inte hade plats, men de gjorde plats åt mig.

Stall nr 2 hittade jag på annons på blocket, ringde på den och åkte sen ut för att kolla läget.

Stall nr 3 blev jag inbjuden av stallägaren då jag egentligen bara var där för betesplats.

Av de alternativen har stall nr 3 varit absolut bäst.
Att bli inbjuden eller tipsad om ett stall eller hos en stallägare är nog det bästa för då blir det garanterat rätt med rätt förväntningar och det känns mest personligt att det förblir rätt också i personkemi osv. Så jag håller med om att tips eller via kontakter är det absolut bästa.
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Hittade en lapp på Granngården om att stallplats fanns och skickade ett sms till stallägaren (vågade inte ringa). Sen åkte jag dit och tittade och allt kändes bra :)
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Via annons på blocket för typ 9 år sedan :) Trivs bra kan man säga!
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Stall nr1 , frågade en person som jag sett på en klubbtävling och hon hade stall och plats över.
Stall nr2, min kompis hade hittat ett nybyggt stall närmare hem så hon ringde och berättade och sa att jag måste ringa direkt. Flyttade direkt.
Stall nr3, kollade på en lokalklubbs hemsida och ringde på annonsen och är kvar sen 10 år nu.
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Jag fick min plats via en kontakt som jag gick på samma ridskola med.
Har stått i samma stall sedan dess och trivs gymt bra
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Jag har hittat mina antingen genom kontakter eller annonser på nätet.
Det kan vara svårt att hitta ett stall som passar ens eget sätt att se på hästhållning. Hästmänniskor är ju som bekant lite speciella ;).

Jag flyttade till ett stall som jag hittat på annons, som i början verkade vara paradiset på jorden men efter bara några månader var det inte så rosenrött längre och efter ett halvår var jag rädd för att vara kvar.

Om du kollar annonser så notera vilka som ständigt har annonser ute. Det kan innebära något skumt. Försök få referenser.
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Tycker du ska prova åka ut till de stall där du vill stå! Det är lite som med arbetsintervjuer, det är bra att visa sig. Jag hade jättetur med mitt stall, står i ett litet privatstall som aldrig annonserat. Har varit där till och från under flera år då jag haft foderhäst på bete där för att sedan hjälpa till med ridningen utav stallägarens häst. Egentligen ville de inte ha fullt stall, men när jag stod där på trappen gav de med sig. De kände ju mig redan och visste vem jag var och hur jag funkade i gemenskapen. Så åk ut du! Har de ingenting ledigt och förväntas inte få det är det bara att höra om de vet andra stall med lediga platser.
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Jag har hittat alla mina stallplatser genom kontakter, antingen mina egna eller föräldrarnas. Eftersom jag vantrivdes så i mitt förra stall letade jag hysteriskt stallplats i vintras, men vågade inte sätta ut en sökes-annons själv för att inte komma på kant med dåvarande stallägaren. Men jag lusläste Blocket (Hästnet har sällan något i mina trakter), den lokala Facebook-gruppen och frågade vänner med häst i trakten om de kände till något. Var också och kollade på några platser innan jag hittade det här. Det var en tjej i skolan som var släkt på något vänster med tjejen som har det här stallet och tipsade mig. Det var egentligen lite för dyrt, låg lite för långt ifrån och hade egentligen bara plats för en häst, så det var aldrig riktigt prio ett, men efter att ha tittat på stallet kändes det bara rätt, och det har jag aldrig ångrat.
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Nuvarande hittade jag på blocket.

Tidigare stall har jag antingen åkt och frågat om det finns plats, på blocket, via kontakter.
När jag gick på internat så var det stall i närheten som hyrde ut till eleverna. Fick en plats direkt i första stallet och stod i kö till det andra som jag bytte till när dom hade en plats ledig.

Har dock aldrig trivts jättemycket i ett stall för att vilja stanna där år ut och år in.
Har som längst stått i ett stall i 1 år kanske. Så har bytt stall flitigt. Nuvarande trivs jag bra i och håller det i sig så tror jag nog vi stannar ett bra tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Nuvarande stallplats hittade jag via annons på Blocket, tidigare stallplatser har jag fått nys om genom kontakter eller så har jag ringt/knackat på hos stallägaren.
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Hej!

Där jag står nu hittade min kompis. Hon bestämde sig för att inte stå där, men tipsade mig och jag flyttade direkt. Har stått i stallet i 2 omgångar och trivs kanon.

Annars har jag hittat stall på internet eller via annonser. Men kontakter är bästa sättet att hitta rätt plats.

/Lavinia
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Nuvarande stall hittade jag via annons på blocket. Men flyttar om en månad och den platsen fick jag via en kompis :) jag tycker det varit jätte dött med annonser här omkring där jag bor, de flesta har fått sina stallplatser genom kontakter.
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Om du skriver ut var du finns kanske någon av oss här vet en bra plats du kan titta på?

Jag har hittat några platser via Blocket och min första genom att bli medryttare på en häst i stallet och sedan ta min på foder och därmed behålla hästens boxplats, även när jag sedan köpte henne.
 
Sv: Hur hittade ni era stallplatser?

Jag tycker absolut du ska ta mod till dig och åka runt i din närhet och fråga! Jag har gjort det och alltid blivit vänligt bemött och även fått erbjudande om plats. (som jag sen tackade nej till.)

Jag har stått i många olika stall och dom har "hittats" på div olika sätt. Genom bekanta, annons på nätet, rundringningar på olika stall jag visste hade annonserat förr.

Alla sätt har fungerat, men om du frågar runt i stall i din närhet så har du ju större chans att hitta någonting nära. Många står med tomma platser som man inte orkar annonsera ut, eller så kan man fixa en plats. Kanske har en box som används till förvaring av onödiga prylar bara osv. Lycka till!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 783
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 880
Hästmänniskan Hej, Jag och min vän är ui full jakt på att hitta en foderhäst som vi kan dela tillsammans. Vi både har haft erfarenhet av...
Svar
1
· Visningar
691
Senast: ameo
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 541
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp