Hur hittade ni er tränare?

Rumpnissen

Trådstartare
Det är ju många trådar igång just nu där tränaren har en central roll. De flesta är överens om att vikten av en kompetent tränare som passar ekipaget är en förutsättning för utveckling. detta fick mig att fundera, hur hittade ni er tränare? Har ni gått genom många och hittat rätt nu? Letar ni fortfarande och hur bär ni er åt då?

Jag tror det vanligaste är att man hittar sin tränare genom klubben eller genom kontakter. Men om det inte passar då?

Sv: Hur hittade ni er tränare?

Genom tränarportalen. Har ridit för en hel del olika men min ordinarie tränare är klar favorit!:love:

Sen brukar jag rida för någon ny emellanåt bara för att få lite nya infallsvinklar. I morgon ska jag rida för Per Sandgaard för första gången. Ska bli riktigt kul o spännande!:)

Genom kontakter kan man säga, och nästan tillfälligheter egentligen, och det visade sig vara mycket bra:bow:

För mig var det bara en tillfällighet då min tränare stallade upp sina hästar på gården jag hyrde i skåne , hon var tillfälligt hemma i Sverige innan hon stack utomlands igen.

Min tränare skulle följa med, jag vet inte om det bara var div. 1 eller om det var elit laget och hjälpa
oss på framridningen. Sedan så bad jag snällt om att få komma och träna hos henne på "heltid"!

Jag som hade tänkt tacka nej till att vara med i laget :eek:

Min förra tränare fanns på klubben jag är medlem i och den nuvarande hittade jag under en sten nej förresten i sadelkammaren när jag bytte stall. :D

Senaste tränaren kom till anläggningen där jag stod, så jag hängde på där bara - någonstans måste man ju börja, och det utvecklade sig till en ganska lång bekantskap.

Nuvarande red jag för vid ett tillfälle då han kom till min dåvarande tävlingsklubb. Sen ca ett år senare skulle vi åka och hälsa på goda vänner och då skulle tränaren precis komma dit, så de undrade om jag inte ville vara med och träna och på den vägen är det. Har hållit på i ca 1,5 år nu och är så nöjd :love:

Senaste tränaren är genom Tränarportalen. Spanade lite extra på några stycken, googlade dem :o valde ut 3 som jag kontaktade. Därefter blev det en kvar som kändes rätt, känns fortfarande rätt 1½ år senare :love:

Min helt fantastiska tränare fann jag ryktesvägen, har tränat för samma i sex år och är fortfarande lika nöjd. Det händer att jag är "otrogen" och då är det med tränare som jag hittat på närmare håll som kan hjälpa till i vardagsträningen.

Alla tränare jag har haft har jag funnit via tips och goda referenser från vänner & bekanta.

Jag hittade min "huvud"tränare (sen 4 år) genom pappan till hästen. Som tränaren hade och red. :) En tillfällighet men gud vad bra det fungerar!
Sedan har jag en veckotränare som jag bara testade att rida för och det klickade, så henne har jag haft i 1 år nu, hon tränar även för min "huvud"tränare så dom sampratar ihop sig och så ang min träning.

Innan det har jag nog provat alla tränare som finns typ... Svårt att verkligen hitta någon som passar både hästen och mig & dessutom har den filosofin som man själv vill ha i sin ridning.

Genom att kika runt på andra ekipage under en period av ett halvår. Vilka hästar/ryttare såg man skillnad på efter 6 månader? Vilka utvecklades, vilka stod och stampade?

Jag har alltid hittat mina tränare som du skriver, genom klubb eller kontakter.
Även om en tränare skulle annonsera med glassiga annonser så skulle jag ändå kolla upp den genom kontakter! För det viktiga är ju att tränaren passar mig!

Något som jag upplevt när det gäller dressyr, det är att alla tränare kan inte i allafall till mig få fram träningen så jag kan fortsätta hemma! På träningen fungerar allt kanon, hemma fungerar det inte alls att göra likadant!
Att det ska fungera även hemma är ett krav för mig när jag väljer dressyrtränare.
Någon mer som haft likadana problem?

Senast ändrad:

*kl*

Numer rider jag bara för en tränare, vilket för min förvirrade hjärna faktiskt är väldigt skönt. Äntligen en plan och konsekventa instruktioner! :D Jag är helt klart inte kompetent nog än att rida för flera och förstå att de är ute efter samma sak, för mig blir det som att slänga in magisteruppsatsmetodik på en grundkurs tror jag - jag får härdsmälta i hjärnan och blir bara stressad/frustrerad.

Tränaren kommer till anläggningen där jag står numer och jag såg dels en del träningar och hade tänkt prova ett par gånger innan jag bestämde mig, men kände att det fungerade bra efter en gång och har ridit minst en gång/vecka nu i ganska precis två år och är oerhört glad över denna fantastiska människa som orkar vara lika engagerad i alla elever, alla hästar och som verkligen ger 110% varje gång. :bow:

Jag är helt klart inte kompetent nog än att rida för flera och förstå att de är ute efter samma sak, för mig blir det som att slänga in magisteruppsatsmetodik på en grundkurs tror jag - jag får härdsmälta i hjärnan och blir bara stressad/frustrerad.

Får nog skriva under på det jag också:cool: Enda undantaget just nu känns som hopptränaren som liksom av en lyckträff visade sig ha väldigt lika tänk och upplägg som dressyrtränaren så att det stämmer bra överens. Hopptränaren är en fd fälttävlansryttare som då även kan ha dressyrlektioner men har mest hoppning.
Att prova på enstaka nya tränare är jag lite kluven till av precis samma skäl som du, om jag inte hade tittat mycket på den tränaren först och visste att det skulle kunna funka.
Har varit med om förr att enbart bli förvirrad när någon "stjärna" haft kurs tex genom klubben och man inte vet varken ut eller in sen:crazy:

Något som jag upplevt när det gäller dressyr, det är att alla tränare kan inte i allafall till mig få fram träningen så jag kan fortsätta hemma! På träningen fungerar allt kanon, hemma fungerar det inte alls att göra likadant!
Att det ska fungera även hemma är ett krav för mig när jag väljer dressyrtränare.
Någon mer som haft likadana problem?

Jag känner igen det där. Min teori är att det är tränarna som tjatar hål i huvudet på en på träningen, utan att egentligen ha förklarat varför man ska göra si eller så som har den effekten på ryttarna...

Ja, jag kan inte riktigt hantera det där. Vill helst ha det som jag är van vid, så att jag vet vad som förväntas av mig. :D *pinsam vanemänniska* Trots detta är jag alltid sugen att prova nya tränare när det kommer sådana till anläggningen, men vet med mig att jag är lite för svart-vit i mitt sätt att vara som människa att kompromisser och "andra vägar" sällan fungerar. Ge mig en plan så följer jag den liksom.

Kanske, när jag fått lite mer koll och rider på en något högre nivå, att det kan ge mig mer med nya infallsvinklar. Däremot kan en ny tränare vara rolig för att peppa igång motivationen lite. Vi har "gästtränare" på anläggningen och jag är lite sugen att prova till våren när skolan lugnat ner sig lite, men vi får se. Då är det ju å andra sidan dags för tävlingssäsong igen förhoppningsvis och då känns det också lite läskigt att börja ändra på något... :rofl:

Kommer inte ihåg exakt hur det gick till mer än att vi fick nys om att en tränare syrran tränat för med ponnyn brukar komma ner hit och hålla träningar. Så tänkte att det inte skadar att prova. Det fungerar alldeles ypperligt, synd bara att hon inte kommer ner så ofta. Tänkte försöka hitta en till som komplement.

Det enda "negativa" är att min häst aldrig går dåligt när jag tränat för denna tränare, vilket medför att jag inte riktigt kan få hjälp med det jag har problem ibland med hemma... :grin:

I början när jag var hovis - så red jag för den duktigaste av mina kunder = riktigt tränare

Dvs den som hade de fräschaste hästarna :D

Sedan har jag tittat runt, hur rider de själva?
Men å andra sidan den jag lärt mig mest av såg jag :o ut så här när jag såg denne rida :crazy:

Sedan - Hur löser de problem på träningarna. dvs hur hjälper de ekipagen med sina problem - hur mycket är flänga runt runt på volt och skrika bra :angel: Och hur mycket är dialog med ryttaren

Jag är ju bortskämd med mitt jobb - och nyfiken så jag har "hängt på" på massor av träningar, också med mina tränare. Jag hänger på...

En - den som jag lärt mig mest av blev jag uppraggad till. Du borde vara med här på denna träning - jag tittade - såg resultat och javisst skulle jag vara med där :D
Givet - det bästa som hänt mig - och det som startade min utveckling

Sedan såg jag denne rida - och insåg varför denne inte kunde hjälpa mig med allt.... Hade innan dess en förtroendekris faktiskt

Sedan plöjde jag hela länets tränare, hittade en, men det funkade inte alls. Hästen tappade ryggen igen. När hon sa - gör på ditt sätt då - och det funkade begärde jag time out
Hittade tillbaka till ridningen och var på Balkenhol och blev frälst och sporrad att ta itu med en massa saker. Läste Wanless. Trimmade sits och koordination ( detta var mellan mig och min kropp - och hästen) - lärde mig massor att hitta och fundera vidare.

Ville inte rida då för någon som i alla fall inte kunde hjälp mig med mina huvudproblem - liksom värdelöst - och definitivt itne någon som skrek bra när nordis ångade runt i framvikt utan ryggverksamhet och skrek bra. NÄ det kändes inte bra - gick ju liksom inte att styra :eek:
Om hästen går bättre så går den ju i mer balans och kan vända smidigare - nä här premierades ånglok = nej tack

Sedan fyllde jag 40 - fick en åskådarplats på Kottas clinic i present då en tidigare tränare skulle träna för honom

det var så oerhört inspirerande - jag blev så taggad - för just det han pratade om och de övningar de fick göra var precis sådant som fått min Nordis att utvecklas - och ja - jag hade många ridproblem men just det som de fick bassning för - det hade de där åren utan tränare lärt mig.

Jag gav mig bla faen på att jag skulle kunna hålla ihop min häst med magen under lättridning, och jag hade iten övat på något annat än seat position

Men jag banagade för Kottas - tog hans elev istället

och oj var det ett lyckokast

MEN skall jag säga

De bra tränarna jag har ridit för - har tvingat mig att toralrevidera min ridning

man är knäckt i början - för ändrar man något grunden - så funkar ingenting ett tag - men sedan - när man kan börja sätta ihop det igen - då utvecklas man ett snäpp

och det är ju det som är meningen

Mitt första svåra - var att sitta i lod och inte luta framåt eller bakåt - hela tiden.
Inte svänga med tygeln utan med vikt och position Fy fan - jag kände mig som en nybörjar på ridskolan

Nästa svåra var att reglera hästens förhållande till betett med mage överskänkel - Shit - nybörjare igen

Jag tror att jag hittar de som kan hjälpa mig berorende på att mina öron alltid fladdrar som satan :D :rofl:

Jag hänger på - och kollar

Mycket känns som ingenting för mig för det passar inte den tråd jag vill följa, men alltid lär man sig nåt

Men stora öron är en bra egenskap... *S* (smileysarna tar slut för fort)

Senast ändrad:

Jag känner igen det där. Min teori är att det är tränarna som tjatar hål i huvudet på en på träningen, utan att egentligen ha förklarat varför man ska göra si eller så som har den effekten på ryttarna...

haha då kliver jag av och ber dem visa på min häst :D

har haft mitt av radiostyrd träning - och inget funkar hemma

Tyvärr är min kropp intelligentare än min hjärna :angel:
Det går bra och de skriker bra - men inte fattar jag vad jag gjorde

och hemma nästa gång så :confused:

Jag måste hänga med i huvuvet - jag måste fatta vad jag håller på med

Jag har också svårt när tränare skall höja ribban fortare än hjärnan hänger med

Jag kanske är trög, men alla mina tidigare lärare har liksom blivit ivriga, och jag pressar migs kälv så hårt - så yttre press blir för mycket

Dessutom

När man skall rida och koncentrera sig då använder man den högra hjärnhalvan - man kan inte ta in deras gastande då

Jag föredrar att få förklarat - jag provar, och sedan utvärderar man
Jag gör om - gör bättre

när man blri trött i huvudet och inte kroppsdelarna lyder - är det ingen vits att gasta

Man får börja om

gör om - gör rätt

jag är kanske trög :D i knoppen

Jag är lite av en utmaning för en tränare - men jag tröstar mig med att Malin Baryard är likadan :angel:
och henne har det ju gått bra för

Senast ändrad:

Kan ju svara själv. Nuvarande tränare hittade jag genom kontakter och följde henne och hennes elever en tid. Sedan kom hon till vår anläggning och då började jag träna för henne. Det var första tränaren som verkligen förklarade saker och ting med mer än en mening. Träningarna ser ut som så att jag säger "jag har problem med x och behöver träna på det". Istället för att då sitta och nöta just exakt x i 45 min under diverse tillrop så går vi tillbaka - varför fungerar det inte. Hittar en övning för att rätta till grunden, eller om det är jag som gör fel så har vi sits/inverkansträning. Efter en stund får jag prova att göra just x, är det bättre så ar jag fått en metod att träna hemma, är det inte bättre provar vi någonting annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 374
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar