Hur hittade du ditt jobb?

Magiana

Trådstartare
Själv började jag arbetsträna på mitt nuvarande jobb för några år sedan, sedan fick jag deltidsjobb där och slutligen heltid. Jag valde ställe att arbetsträna på via telefonkatalogen. Mina kriterier var bl.a. att stället var intressant, att det fanns möjlighet att kunna erbjuda mina kunskaper (främst inom webb) plus att de redan insett vikten av en aktiv närvaro på nätet. Strategin funkade.

Nu letar jag jobb på annan ort för det finns inga bostäder här men dessvärre verkar det lika svårt att hitta nytt jobb som det är att hitta ny bostad. :( Det blir väl inte direkt lättare av att jag inte vet hur det nya jobbet ska se ut så jag vet inte riktigt vad jag letar efter...

Nu vill jag gärna höra era kreativa berättelser om hur ni hittade jobb.
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Jag lade in mitt cv på arbetsförmedlingen och blev sedan uppringd av min nuvarande chef. En intervju senare var det klart och jag fick jobbet. Tog kanske två-tre månader.

Jag tillhör alltså de ytterst ovanliga som fått jobb via af.
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Jag skickade en spontanansökan till SJ i Linköping om sommarjobb efter studenten. Hade ingen aning om det behövdes folk eller vad jobbet riktigt gick ut på mer än att åka pendel.
De ringde på en onsdag och frågade om jag kunde börja på måndagen. Det gjorde jag och och jag trivdes så bra att jag blivit kvar i åtta år. Följde med mina favorittåg när det blev upphandling så nu jobbar jag på ett annat bolag.
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Tja, jag hade mitt CV inlagt på AF i egenskap av arbetsökande - chefen ringde upp och en intervju senare så var det klart.

Tog mindre än en vecka innan det var påskrivet och klart :D

Jag tror att ute "på landsbygden" utanför storstadsområdena så går avsevärt många fler arbetsgivare via AF, där vill dom ofta ha en arbetslös för att dels denne ska kunna börja jobba på en gång och dels för att dom vill ta någon form av samhällsansvar och anställa en arbetslös...

Det vore faktiskt intressant att jämföra AF´s matchningsfrekvens "landsbygd" kontra storstad, för jag tror att det finns stora skillnader där.

På "landsbygden" anställer man ju antingen via AF eller de som man vet är "arbetslediga" men som har gott rykte inom sitt gebit.

Tex här där jag bor så är det inte fler CNC-operatörer, manuella svarvare, manuella fräsare, kvalificerade montörer etc än många företag håller reda på när dugligt folk är lediga och "snappar upp" dessa när behovet uppstår. Jag fick ju ett jobberbjudande några timmar efter att jag hade fått mitt nuvarande jobb vilket ju gör gott för självkänslan :D
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Det var ju en intressant tanke men gör det rätt komplicerat för mig om det nu är som du tror. Jag sitter ju nära Stockholm men är ju totalt okänd på orter där jag kan tänka mig att bosätta mig. Undrar om det går att skriva in sig på AF när man redan har jobb och sedan specificera vilka orter man vill jobba i.
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Jag har halkat in på mina yrken lite på ett bananskal. Det har helt enkelt dykt upp kontakter/tillfällen/förfrågningar som jag vågat hoppa på.

Först som hovslagare i ett antal år. Sen som fårdräng med hundarna och nu med några års fårvana i ryggen så har jag fått erbjudande att gå lärling och bli fårklippare. Alla jobb har handlat om att först vara hjälpsam och engagerad, lära känna folk, erbjuda hjälp i utbyte mot kunskap och sen erbjudanden om betalda arbeten. Det som har krävts är perioder med sparsamt leverne, F-skattesedel och engagemang från min sida.

Att våga ta chanser som dyker upp, även om det inte är vad man själv tänkt sig från början, tror jag är skitviktigt. För 15 år sedan hade jag aldrig kunnat föreställa mig en karriär och liv som fårbonde eller djurskötare inom djurproduktion, idag trivs jag som fisken i vattnet och är helt plötsligt jätteintresserad av allt från klövvård till design av hanteringssystem;)
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Jag har jobbat sen jag var 13 år ( 52 nu ) ...började i ett travstall,djurvårdare på djurpark, kallskänka i ett år , sen som vårdbiträde typ 3 år...sen flyttade jag o fick jobb som vdb igen ...sen hade jag Olle Goops konvalelcenter i 10 år (1995-2005 ) sen jobbade jag med trav igen till 2012... sen vart jag uppsagt men hittade ett jobb 14 dgr innan jag slutade och där fick jag jobb direkt samma dag , vik i 4 mån o sen fast heltid ...där är jag nu ...

Var väl på abf när jag slutade skolan .....sen en gång för typ 6 år sen men aldrig att jag går dit igen ...fullständigt nedvärderande ställe ....
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

En klasskamrat till mig intervjuades och blev erbjuden jobbet, hon kände dock inte för att flytta så hon skickade ut en fråga via facebook om det var någon annan som var intresserad. Så jag skickade in min cv och på den vägen är det.
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Första jobbet fick jag genom ett bemanningsföretag. Fick in en fot, och sedan fick jag vara kvar.

Andra jobbet fick jag genom en kontakt som rekommenderade mig så jag fick komma på intervju.

Tredje jobbet fick jag genom arbetsförmedlingen, sökte på en vanlig annons.
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Inte så kreativt men:

Jobbade som städerska på en vårdcentral, tog tjänstledigt och pluggade till läkarsekreterare. Fick praktik på samma vårdcentral, sedan vik på samma vårdcentral och har nu fast jobb på ... tadaa... samma vårdcentral :D

Smidigt och bra :p

(städjobbet fick jag via kontakter, började jobba på lasarettet bredvid vårdcentralen där min mamma jobbar som uska)
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

De flesta av mina jobb har jag hittat antingen via annons på ams hemsida eller via annons på företagens egen hemsida. Har helt sonika skickat in ansökan och CV och på den vägen är det. Många företag annonserar inte via AMS så det är rätt klokt att finkamma hemsidorna hos de företag man är intresserad av :)

Är det någon som provat linkedin förresten?
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

jag gick utbildning inom ett område, skulle göra en sista praktik. Var även gravid i 4 månaden. Praktiken var lite meningen att man skulle få in foten på stället för ev framtida jobb. Jag tyckte det kändes helt värdelöst att göra den praktiken, var gravid och skulle inte kunna jobba ändå alls närmsta året efter att skolan slutat. Kom iallafall dit på praktik, med ganska kass inställning och tänkte typ uthärda de veckorna det handlade om. MEN, jag hade hamnat på rätt ställe. För första gången under alla de år jag praktiserat/jobbat så var jag helt rätt!!

Kändes ända in i själen hur rätt det var. Jag skulle hålla mig kvar där, kämpa för allt vad jag var värd. Gjorde klart praktiken och förklarade att jag var väldigt intresserad av att jobba som timvikare. Dom ordnade in mig över sommaren så jag jobbade heltid. Sen slutade jag i mitten av september, 2 veckor senare kom sonen.

Var hemma till sonen var ca 4-5 månader, började jobba korta pass. Sen har det rullat på. Fick även in foten på ett annat område inom samma företag. Så under min andra mammaledighet fick jag min tillsvidareanställning!! Trodde knappt sånt existerade. Är kvar där idag ca 7 år senare och planerar inte att söka nåt annat :)
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Jag jobbade på taxi (mamma såg annons i tidningen, jag sökte och fick) och när jag sen flyttat för att plugga och ville ha sommarjobb mejlade jag alla taxibolag i stan. Ett av dem hörde av sig tillbaka till hösten och så fick jag det :)
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

I gymnasiet ordnade min lärare praktik (gick en yrkesförbyggande linje), praktiserade där och fick extrajobb. I samband med min student fick jag anställning på samma ställe. Sedan sökte jag ett nytt jobb närmare hem. Jag skickade en ansökan spontant, utan att dom hade annons ute eller så. Sedan hörde dom av sig och erbjöd mig anställning och jag tog den. Här jobbar jag nu.
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Allra första jobbet var genom min mamma, hon var chef och fixade in mig att jobba i lekrummet och se efter småttingar när föräldrarna handlade, då 14 år gammal :)

Ett jobb fick jag efter 2 veckors prao.

Övriga har jag fått nys om genom kontakter/sett annons på AF, och sedan sökt genom att skicka in ett CV.
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Jag har alltid fått mina jobb via kontakter, eller genom att fråga arbetsgivaren direkt. Aldrig skickat in ett cv och fått jobb på så vis, utan någon annan kontakt eller relation sedan tidigare.

Jag har haft massor med jobb under mitt liv, några roligare än andra.
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Har heller aldrig skickat in CV ....sista jobbet hade jag dragít ihop en lunta papper o betyg men det behövdes inte sa chefen :D ...
..sen har jag nog världens bästa chef också :love:
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

På olika vis! Jag har haft massvis med jobb om man räknar alla extraknäck, sommarjobb osv.

Flera har jag fått via personliga kontakter, ett personligt assistent jobb och ett för citymail via platsbanken, ett städjobb via en lapp i mataffären, två vårdjobb genom att ringa första och andra numret i telefonkatalogen! Ett annat vårdjobb fick jag genom att ringa chefen.

Mitt senaste fick jag genom platsannonserna på stadens hemsida.
Ett annat jobb pushade min dåvarande chef mig att ringa den nya chefen och söka, jag fick börja provjobba innan jag ens haft intervjun så min förra chef hade nog sålt in mig;-)

Mitt bästa råd är helt enkelt att fiska på många ställen och inte banga för utmaningar. Vilket jobb som helst är bättre än inget. Jag har sålt korv från korvvagn, stått i kyllager och slagit in tusentals julklappar, jag har vänt burgare på donkan och städat trapphus osv.

Det är sällan någon helt appropå ringer hem till en och erbjuder en ett jobb man inte sökt. Men det har hänt vid mer än ett tillfälle :-D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Mitt första jobb fick jag då jag först hade praktik där i 9 månader och gjorde ett bra intryck.
Ett vikariat fick jag då en gymnasiekompis hade jobb på det stället och rekommenderade att jag sökte då de behövde vikarier.
Mitt nuvarande jobb fick jag genom att arbetsgivaren läst mitt CV som jag registrerat på arbetsförmedlingens hemsida - så jag fick ett jobb av min nuvarande arbetsgivare. Började som sommarjobb, sen vikariat och slutligen fast tjänst.
 
Sv: Hur hittade du ditt jobb?

Det är sällan någon helt appropå ringer hem till en och erbjuder en ett jobb man inte sökt. Men det har hänt vid mer än ett tillfälle :-D
Det viktigaste tror jag är att faktiskt ha ett jobb. Jag har blivit erbjuden massor med jobb på jobbet, nästan överallt jag jobbat.

Det är någon som uppskattar en och som frågar, rekommenderar eller ringer till någon. Jag har av flera kunder på mitt nuvarande jobb blivit erbjuden positioner hos kunden. Det är kul, trots att jag egentligen inte letar nytt sånt jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
860
Senast: Squie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: kma
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 278
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp