Sv: Hur hinner ni med?
Man får välja och välja bort, beroende på vad man har mest nytta av.
Jag ser ingen poäng med att pressa in precis allt (och ev tävla) samma vecka.
Själv lägger jag upp träningen i längre perioder än veckor, med fokus på något område i taget. Detta är inget jag planerar långt i förväg, utan jag anpassar planen efter hand.
Tex har det sett ut såhär för min lilla häst. Han är 7år, lydig och välriden men helt grön som fälttävlans- och tävlingshäst så det saknas en del grundträning när det kommer till styrka och kondition:
April/Maj: Terrängträning varje vecka, dressyrarbete (han gick några dressyrstarter och en banhoppning denna period)
Juni: Mer fokus på konditionsträning, 2-3 ggr/vecka, lösgörande arbete och vila däremellan
Juli: Seriöst dressyrarbete (alltså högre samlingsgrad) + vila
Augusti/September: Terrängträningar + flera fälttävlan, en del galopp-pass, vilodagar.
Seriösare dressyrarbete och banhoppningsträning sparar jag till vinterhalvåret. Min lilla häst är som sagt grön och rätt otränad (jmf med en häst som tränats för fälttävlan sedan 4-5 års ålder) så jag tycker att det räcker med den hoppningen terrängträningarna + tävlingar ger nu under säsongen. Men så har jag också ridit ganska mycket så för egen del känner jag att kan styra runt banhoppningen i debutant utan att specifikt träna banhoppning under säsongen. Och dressyren är good enough om jag bara rider 1 eller möjligen två pass/vecka just nu.
Har aldrig ridit flera pass om dagen (utom på enstaka kurser/träningar då), tror att det sliter mer än det gör nytta.