Hur hinner ni med?

sidensvans

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur ni som tränar och tävlar fälttävlan hinner med att träna på allt. Veckan har ju inte så många dagar, och ska man få in dressyrträning, banhoppningträning, terräng-träning, konditionsträning, vilodagar o s v har jag svårt att se att veckodagarna räcker till? Tränar ni flera pass per häst och dag?

Sv: Hur hinner ni med?

Man får välja och välja bort, beroende på vad man har mest nytta av.

Jag ser ingen poäng med att pressa in precis allt (och ev tävla) samma vecka.
Själv lägger jag upp träningen i längre perioder än veckor, med fokus på något område i taget. Detta är inget jag planerar långt i förväg, utan jag anpassar planen efter hand.

Tex har det sett ut såhär för min lilla häst. Han är 7år, lydig och välriden men helt grön som fälttävlans- och tävlingshäst så det saknas en del grundträning när det kommer till styrka och kondition:

April/Maj: Terrängträning varje vecka, dressyrarbete (han gick några dressyrstarter och en banhoppning denna period)
Juni: Mer fokus på konditionsträning, 2-3 ggr/vecka, lösgörande arbete och vila däremellan
Juli: Seriöst dressyrarbete (alltså högre samlingsgrad) + vila
Augusti/September: Terrängträningar + flera fälttävlan, en del galopp-pass, vilodagar.

Seriösare dressyrarbete och banhoppningsträning sparar jag till vinterhalvåret. Min lilla häst är som sagt grön och rätt otränad (jmf med en häst som tränats för fälttävlan sedan 4-5 års ålder) så jag tycker att det räcker med den hoppningen terrängträningarna + tävlingar ger nu under säsongen. Men så har jag också ridit ganska mycket så för egen del känner jag att kan styra runt banhoppningen i debutant utan att specifikt träna banhoppning under säsongen. Och dressyren är good enough om jag bara rider 1 eller möjligen två pass/vecka just nu.

Har aldrig ridit flera pass om dagen (utom på enstaka kurser/träningar då), tror att det sliter mer än det gör nytta.

Senast ändrad:

Jag får inte riktigt dagarna att räcka till. Känner att det ibland blir lite mycket av allt, och inte särskilt bra kvalitet.

Jag brukar börja året med igångsättning efter en lite lugnare period under vintern, sen börjar jag träna. Jag tränar hoppning och dressyr en gång i veckan. Jag brukar ta en period i mars/april när underlaget börjar bli bra på banorna och träna ganska mycket terräng och kondition istället, för att lägga "grunden" för säsongen, sen när tävlingarna kommer igång så tränar jag inte mycket terräng till vardags utan fokuserar på att träna hoppning och dressyr igen. Någon gång ibland så tränar jag terräng, kanske en gång i månaden. Brukar lägga ganska mycket fokus på styrka och kondition under säsong, och alltid lägga in en eller två kortare perioder vila för återhämtning. När tävlingsäsongen är slut, typ oktober, så tränar jag ganska mycket terräng igen för att träna på nya frågeställningar inför kommande säsong. Jag går även igenom vad som varit bra och vad som behöver tränas mer på i samtliga moment, och så lägger jag upp träning och tävling under vintern efter det. Har alltid minst en vilodag/vecka oavsett säsong.

Senast ändrad:

Jag är nyfiken på hur ni som tränar och tävlar fälttävlan hinner med att träna på allt. Veckan har ju inte så många dagar, och ska man få in dressyrträning, banhoppningträning, terräng-träning, konditionsträning, vilodagar o s v har jag svårt att se att veckodagarna räcker till? Tränar ni flera pass per häst och dag?

Vi tänker inte vecka. Året är indelat i försäsong, säsong, eftersäsong och tävlingsvila. Under säsongen tränas de mellan tävlingarna som är 1-2/månad. Då hinner du med :laugh:
Under högsäsong punkttränas /finslipas olika saker på olika hästar. Noga planer görs upp för varje häst.

Tävlingsledigt/vila/uteritter/jogging beroende på ålder och individ halva november + december.
Jan-mars grundträning dressyr samt hoppträning. Gärna någon dressyrtävling och hopptävling. Detta måste fungera innan säsongen börjar för att hoppträna varje vecka under säsong är oftast inte optimalt. Terrängträning så snart vädret tillåter på våren.

Inför de lättaste klasserna behövs inte någon speciell konditionsträning utan grundkondition samt ett par tempoträningar räcker långt.

Nej, blev en låååång mammaledighet! Har en bla 5 åring (helbror med Carat) och en 2 åring undan samma möderne (e Dee Jost van Dyke) och ett par unghästar med dressyrstam. Men jag fritidsrider bara just nu.
Du är lite igång va?

Ja lite, jag har ju en 6 åring och en 8 åring, 8 åringen har jag lite, eller ganska så mkt problem med i starten och 6 åringen hoppar för stort, så det kommer bli banhoppning för båda nu i höst och vinter så får vi se till våren.. Den gamle har jag förstås oxå, han red jag en 100 klass på i våras och så har han gått ett par dressyr och en hoppklass :)

Vad ska du göra med 5 åringen? Hoppning?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 519
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama