Hur hinner man skaffa hund?

E

Eccentric

Alltså..
Behöver lite råd och tips. Jag är väldigt sugen på att skaffa hund, har tittat på raser osv och läst om det. Har dock inte haft hund förut.
Så min fråga till er är, hur hinner man skaffa hund? Tänker främst på valpperioden, när man ska spendera så mycket tid med valpen. Är alla som köper valp arbetslösa eller? :crazy: (skämt åsido)
Man får ju inte lämna hunden ensam speciellt länge, hur hinner man då med jobb/studier?

Sv: Hur hinner man skaffa hund?

Förstår ditt dilemma, funderade själv på det innan.
Vi skaffade valp för några veckor sedan, jag och min sambo. Han var ledig tre dagar första veckan och jag de två andra arbetsdagarna.
Jag jobbar bara halvtid, 4 h/dag, så under dessa fyra timmar tills sambo kom hem var hans syster uppe i vår lägenhet och passade Yda. Hon är arbetslös och bor i trappuppgången brevid.

Sen hade vi ju "tur" att sambo helt plötsligt blev uppsagd, och börjar inte på nya arbetet förrän den 9 januari och jag jobbar endast i travstallet lite helger nu under "jullovet".

Jag blrjar studera på distans här i stan nu i januari, så jag kommer även då vara hemma mycket hos Yda, så nu tränar vi för fullt på att lämna henne korta studer varje dag.

Förstår som sagt ditt problem, alla har inte den turen som vi hade att någon kan hjälpa oss varje dag, mot lite pengar förståss.

Vissa skaffar hund på semestern just för att hinna med, andra kanske pluggar på distans. Eller som en kompis till mig när hon köpte sin valp, den smugglade hon med till skolan när hon inte hade hundvakt.

Har man en sambo där man går om varandra så är ju svaret uppenbart. Annars får man väl be någon släkting eller kompis passa hunden.

Jag är själv i hundplaner och har varit det lääänge nu, så länge att jag blir snart galen av att få vänta. Jag vet iaf av erfarenhet att jag ska skaffa min hund på egen hand och det ska bara vara min och sonens hund :devil:. Jag har aldrig haft någon hundvakt innan som kan passa hunden när jag jobbar, men jag ska ta mitt körkort nu och sen har min mamma erbjudit sig att vara hundvakt (hon skrev det t om i en tråd på buke så nu har jag det skrivet med). Så det kommer underlätta en hel del eftersom det tar ungefär 30- 50 minuter att gå till jobbet beroende på om sonen ska lämnas på dagis eller inte. Som ni förstår så hinner man inte hem på någon rast där inte. Det gäller att ha fantasi och hitta lösningar. En hund kan vara själv i några timmar utan problem. Om man anser att man jobbar mycket så kanske man inte ska ha en hund, men jobbar man lagom så har man massor tid över.

*Ett svammelinlägg från en trött person som ska gå och sova nu eftersom hon börjar tvätta klockan 07.00 och börjar jobbet 07.45, bra tajmat .. *

Det är jobbigt om man är ensamstående och inte har väldigt mycket hjälp från någon närstående..

Jag skulle nog tycka att det är en omöjlig ekvation att räkna ut..

Vi hämtade hem valpen första dagen på vår semester. 4 veckors ledigt, sedan fick valpen börja "jobba". (DVS hjälpa husse i sopbilen halvdagar, den andra halvan var hon hemma med mig som jobbade oregelbundna tider)

Sedan uttökades hennes arbetsdagar, ibland heldagar i lastbilen, och ibland halvdagar och sedan några timmar själv hemma.

När vi ser tillbaka på det var det utmärkt för henne att vara med husse på jobbet. Sova i en hytt så mycket hon ville, rastas ofta och springa lös och busa emellanåt. Sedan sov hon som en stock väl hemma, så att så småningom lämna henne ensam var aldrig svårt.

Jag pluggade på distans hemifrån första halvåret när jag hade valp.

Hunden jag har idag fick jag när hon var 2,5 år, med både fördelar och nackdelar.

Jag pluggade och var hemifrån som mest 1,5 h. åt gången när vi skaffade hund och mannen tog ut några veckors semester för att kunna sätta igång med ensamträningen i början.

Svarar alla:

Tack för svaren! Låter som en svår ekvation att få det att gå ihop.. Är ju bra om man kan få hjälp av andra, men samtidigt vill man ju klara så mycket som möjligt själva (det är jag och pv som funderar på att skaffa hund), så att hunden inte tror att den har 5 olika ägare, ungefär...

När jag ändå är igång, finns det någon kurs som man kan gå innan man skaffar hund? Vet ju att många går valpkurser när de fått hem hunden, och det ska jag också göra om ett hundköp blir aktuellt. Men jag tänkte eftersom att jag inte har haft hund förut så vill jag ju att valpis ska få det så bra som möjligt och att jag ska kunna uppfostra den på rätt sätt.

Vissa lokalavdelningar inom SKK håller kurser om valpköp och rasval. :)

Jag kunde inte ha valp så jag skaffade en unghund som hade kommit över det "värsta" valpstadiet.

Jag tror det finns kurser ibland hos vissa klubbar? Har för mig att jag sett det.

Nu kapar jag tråden lite hehe förlåt, men jag funderar över det här med att ha valpen ensam hemma? Jag har hört max 4 timmar för en vuxen hund? Vi har ev tänkt skaffa en liten valpis i början av sommaren där vi har vår sommarstuga och åka upp till umeå med den när skola/jobb börjar. Tror ni det kan fungera att ta en lång promenad på morgonen, komma hem på luchen och leka lite, promenera osv sen vara ute i skogen/träna/ta med hunden på roligheter/busa och sånt efter skolan? Man vill ju självklart att hunden ska få ett så bra liv som möjligt och vara ute mycket men samtidigt så jobbar mina föräldrar heltid. Så alla experter på buke: vad tycker ni om vår plan? :D

Valpen är fortfarande för ung för att lämnas i flera timmar när sommaren är över om ni tar hem den i början av sommaren.

Hur länge är "max" i den åldern då? Förlåt för alla frågor och min okunnskap men jag vill verkligen veta allt^^ Om vi nu skaffar valp

Alltså..
Behöver lite råd och tips. Jag är väldigt sugen på att skaffa hund, har tittat på raser osv och läst om det. Har dock inte haft hund förut.
Så min fråga till er är, hur hinner man skaffa hund? Tänker främst på valpperioden, när man ska spendera så mycket tid med valpen. Är alla som köper valp arbetslösa eller? :crazy: (skämt åsido)
Man får ju inte lämna hunden ensam speciellt länge, hur hinner man då med jobb/studier?

Är man ensamstående (som jag) så är det svårt! Som väl var så var jag arbetslös då så jag kunde ta två månader å bara vara hemma:) Sedan fick jag jobb!:bump:

Jag var ledig i tre veckor när valpis kom, (och husse var också hemma två av dom) och under den sista lediga veckan besökte vi mitt jobb några gånger. När jobbet sedan började hade vispen sån tur att hon fick följa med, och nu ligger hon där och värmer upp golven på dagarna.

Nu är hon åtta månader och har varit ensam hemma 3-4 timmar som mest, och det gör vi mest för att hon ska träna, inte för att hon behöver det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 191
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 511
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 600
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka