Hur hindrar man hästen att backa?

Ingridl

Trådstartare
Har följt trådar om lastning av häst där man förespråkar att låta hästen gå fram för att sedan backa hästen på kommando, ta fram den, backa igen osv
Man betonar att hästen INTE får backa själv utan att det ska ske på kommando. Min fråga är då - hur hindrar man en häst som går villigt upp men sedan snabbt vill backa ut? Hästen jag precis har köpt låter sig lätt och villigt tas fram och bakåt, flyttas åt sidan mm på marken, men när hon går upp i släpet så blir hon rädd och vill backa ut så snart ngt låter eller rör sig utanför!
Jag har inte en chans att få stopp på en 171 cm stor häst! Hon får inte panik men backar hekt enkelt ut tills hon står på marken utanför transporten. Menar ni då att man ska följa med men hålla emot så att hästen känner tryck över nacken för att sedan omedelbart ta upp den igen - eller???? Hur gör jag för att få stopp på hästen innan den har hunnit backa ut helt? Jag använder en repgrimma och ett långt grimskaft när jag tränar.

Sv: Hur hindrar man hästen att backa?

Backa med ur men släpp inte på trycket förrns hästen går framåt igen och då måste du ge omedelbar eftergift. Sen träna träna träna. In två steg sen ut innan hästen backa själv osv. sluta aldrig ett tränings pass där hästen går ut själv. Det samma gäller vid ur lastning om hästen går ut direkt när bommen släpps så får du ta in den igen.

När jag hade en ponny för en herrans massa år sen så använde vi oss av en lastsele (en sådan som går bakom rumpan) som vi höll emot med när hon försökta backa. Efter 2-3 försök på flera timmar vardera så gick hon fint på och i princip lastade sej själv efter de! :)

Har följt trådar om lastning av häst där man förespråkar att låta hästen gå fram för att sedan backa hästen på kommando, ta fram den, backa igen osv
Man betonar att hästen INTE får backa själv utan att det ska ske på kommando. Min fråga är då - hur hindrar man en häst som går villigt upp men sedan snabbt vill backa ut? Hästen jag precis har köpt låter sig lätt och villigt tas fram och bakåt, flyttas åt sidan mm på marken, men när hon går upp i släpet så blir hon rädd och vill backa ut så snart ngt låter eller rör sig utanför!
Jag har inte en chans att få stopp på en 171 cm stor häst! Hon får inte panik men backar hekt enkelt ut tills hon står på marken utanför transporten. Menar ni då att man ska följa med men hålla emot så att hästen känner tryck över nacken för att sedan omedelbart ta upp den igen - eller???? Hur gör jag för att få stopp på hästen innan den har hunnit backa ut helt? Jag använder en repgrimma och ett långt grimskaft när jag tränar.

Det är ju precis det här folk gör, som gör att det blir fel.
steg ett, med en sån häst, som är så pass otrygg, är att ALDRIG för en sekund, inbilla sig att man kan våldhålla en häst som verkligen vill ut. En häst som verkligen vill ut på det sättet du beskriver, är inte trygg i trailern. Innan den är det, om ägaren drar i den och håller emot när den vill backa, så förstärker man hästens åsikt att trailern är något att fly ifrån hundrafalt, varje gång man drar i den och misslyckas.
I det stadiet, ta INTE i hästen när den backar. Låt den backa ut med linan slack. sen gör man om. man lägger tryck på hästen så länge den INTE kastar sig bakåt. när hästen går framåt, lättar man i linan. sen lägger man lite tryck igen, och lättar när den går fram.
Kastar sig hästen bakåt så släpper du. sen gör du om igen. Många tror att detta är att belöna hästen för fel beteende, men det är det inte, så länge du återgår till att lägga på tryck när hästen går framåt eller INTE kastar sig bakåt. Det blir mer en metod som belönar det bra (när hästen svarar på trycket framåt) och ignorerar det sämre (dvs man låter hästen backa ur och börjar sen om). att belöna det positiva och ignorera det sämre beteendet, är den inlärnings metod som enligt alla studier på både hundar och hästar, (och även barn, haha), visat sig vara det klart överlägsna i att snabbt nå resultat och skapa förtroende.
detta leder till att hästen succesivt får bättre förtroende och då kan du börja fin lira med att reglera stegen på den.

att försöka dra en häst in med våld eller styrka, eller samma sak - trycka på den bakifrån med styrka eller rep osv, innan den är grund trygg, leder till problem, inget annat.

Senast ändrad:

... en fråga till: Får intrycket att linor är tabu för de som förespråkar lastning via ngn form av NH-metod men:
Vari består skillnaden mellan att sätta press på hästen bakifrån genom att lägga ett rep under rumpan och hålla ett lätt tryck som lättar så snart hästen rör sig framåt jämfört med att ha press på hästens nacke med hjälp av grimman som lättar så snart hästen rör sig framåt?
OBS! Jag menar inte att dra in hästen med hjälp av linorna utan just bara lägga ett lätt konstant tryck med följande eftergift.

... en fråga till: Får intrycket att linor är tabu för de som förespråkar lastning via ngn form av NH-metod men:
Vari består skillnaden mellan att sätta press på hästen bakifrån genom att lägga ett rep under rumpan och hålla ett lätt tryck som lättar så snart hästen rör sig framåt jämfört med att ha press på hästens nacke med hjälp av grimman som lättar så snart hästen rör sig framåt?
OBS! Jag menar inte att dra in hästen med hjälp av linorna utan just bara lägga ett lätt konstant tryck med följande eftergift.

Jag anser inte att jag utöver NH i någon form :cool: Vanlig sund hästhantering håller jag mig till.

Jag svarar enligt detta på din fråga efter bästa förmåga:
tryck på hästens nacke enligt den metod jag skrivit: dvs positiv förstärkning och ingen tro att man kan tvinga hästen till ngt via råstyrka, dvs trycket släpper när den gör rätt.

dra in med linor: även om du släpper trycket om hästen går framåt, så är det ändå en skarpare metod, hästen är ett flyktdjur och du stänger vägen att fly mycket mer markant än med tryck och eftergift i nacken (där du - jag upprepar - fortfarande aldrig aspirerar på att dra in hästen med råstyrka,för det kan du inte).

visst kan du tekniskt sett lyckas att dra in den med rep bakom rumpan och eftergift. Men det bygger ingen vidare framgång i fråga om förtroende, dvs du kan få det ett funka, men hästen kommer inte att utvecklas i sitt förtroende särskilt framgångsrikt, och du kan därmed ha en större chans att få dras med problemet framöver, hellre än att få en mer lättlastad häst. Du kan heller aldrig, via rep om rumpan, träna hästen att flytta sina fötter på samma sätt som du kan utan repen, och att flytta hästen med hjälp av ditt kroppsspråk är ett mkt effektivt verktyg till att få en lättlastad häst som sen går in utan ngra somhelst hjälpmedel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar