Men är han verkligen hungrig då?? Han går ju på fri tillgång ute och inne och tas väl in ganska sent antar jag??
Han kanske helt enkelt inte vill ha??
Hur går den fria tillgången till höet inne till??
Hur mkt får han på kvällen när du fodrar hö sista gången?
Har han hö kvar på morgonen när du kommer ut??
Fri tillgång dygnet runt. Går normalt ute från åtta - nio på morgonen till åtta - nio på kvällen, men när det är såhär kallt går de in vid 18.
Fria tillgången på hö är på samma sätt som fölet har. Det fylls på hö så att det finns kvar på morgonen helt enkelt. Fölis fyller jag på till vid intag och inte mer. Valacken får (för att minska det som dras runt) 2kg vid intag och 4 kg vid nattfodring. Jag har provat minska de givorna men han har ändå ut en massa hö som han inte äter, och då är han hungrig på morgonen (märks på att han är grinig, fryser och har knaprat väggar).
Men han är inte speciellt hungrig när han kommer in nej, han äter sitt kraftfoder och brukar sen stå och sova en stund. Men han kastar inte ut/runt maten då. Utan sen när han blir hungrig/vill äta så NÄR han äter så drar han runt maten, kastar ut hälften för att komma åt de godaste stråna etc.
Men han kastar alltså inte ut den det första han gör, och tycker "inte hungrig, ta bort", utan det är sen när han väl äter som han 'leker' med maten.
Har provat PACKA höhäcken med hösilagekakor som står på "högkant" idag, de är svårare att dra stora tussar ur, vi får väl se..
Imorse var det som sagt soprent i höhäcken, förutom det som var nedtrampat i spånet, och han var grinig och ffa fröös =/ Så jag vill gärna att han ska HA valet att kunna äta och ha mat hela tiden.
Det är inte alltid mat kvar på morgonen, målet är att det SKA vara det, men det beror på hur mycket han trampar ner i spånet (det rör han som sagt inte)