Hur hårt spänd skall en kedjekapson vara?

A

Alpin87

Har köpt en kapson som inte är fast utan gjord av cykelkedja. Ganska mjuk på insidan. Jag undrar hur hårt spänd den skall vara och hur högt/lågt den skall sida för ridning i kombination med stångbett?

Sv: Hur hårt spänd skall en kedjekapson vara?

Ska och ska... Jag brukar gå efter att den ska vara på ett ungefär lika hårt spänd som en nosgrimma, sen får man ta hänsyn till om den inte böjer sig tillräckligt efter hästnosen t ex, då kan man logiskt sett inte spänna lika hårt! :p Sätter man den ganska lågt får man vara försiktig med att blockera luftvägarna men det kommer inverka skarpare = tydligare, sätter man den högre upp blir det "snällare" = inte lika tydligt och sätter man den för högt tror jag inverkan blir väldigt knasig. Man kan ju utgå ifrån remontnosgrimma vs. vanlig nosgrimma för att veta på ett ungefär vilken höjdmarginal man har att spela mellan.

Själv har jag den rätt lågt och löst spänd eftersom den är på sista hålet och fortfarande är lös Den brukar tippa framåt så den själva delen över nosen ligger nästan i höjd med näsborrarna ibland! :o Inte så bra kanske om man använder kapsonen hårt eller flitigt och det blir större risk för skav, men det funkar för oss ändå på något mystiskt vis.

Okej, då testar jag mig för fram för vad som passar just min häst helt enkelt :)

fs_342626615_29151_1236963884.jpg

^^ Ser det där ok ut? Funkade iaf väldigt bra :)

Exakt den modellen har jag testat och jag tycker den inte funkar alls. Bara glider omkring. Den ska sitta som en vanlig nosgrimma.

Den satt jättestabilt på min häst iaf trots att den inte var hårt spänd men det är säkert olika det där :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka