Hur hårt sliter det ?

Tahari

Trådstartare
Satt och kollade på Reining igår och blev såklart djupt imponerad. Men det ser ju också ganska brutalt ut, med alla stopp och spinnar. Hur hårt sliter det på hästarna egentligen ?

Sv: Hur hårt sliter det ?

Allt atletiskt utövande som belastar kota/has/knä sliter och kan över tid skapa problem.
Det förebygger man genom att bygga rätt muskulatur och långsiktig träning.
Ingenting talar för att reninghästar skulle vara överrepresenterade i någon skadestatistik.

Det är alltid lätt att förfasa sig över det man inte känner till.
Jag skulle tex aldrig utsätta någon häst för det här:
Barre_tombe.jpg

Sen så är det ju också så att reining hästarna i princip bara ska använda bakbenen i t.ex en stopp, så det SKA egentligen inte slita något på frambenen som man kanske då tänker att det ser ut att göra:)

Jag förfasar mig inte !
Jag bara undrade. Speciellt den där snurren ser ut som om benet skulle kunna vrickas ur led.

Pivotfoten ska glida runt. Precis som bakfötterna i stoppen. Därför är underlaget och skoningen superviktig förutom rätt träning.

Jag rekommenderar er som gillar reining att inte titta på framridningen vid stora tävlingar. Det är INTE reklam för sporten och det går rätt brutalt till många gånger.

Kan bara hålla med.. Smög in på framridningen på Americana för 2år sedan, smög därifrån ganska raskt. Tyvärr är det nog svårt att få en häst att prestera så som elithästarna gör med hjälp av en blöt puss på mulen (om inte omöjligt) Men detta gäller nog de flesta hästsportsgrenarna och inte bara reiningen.

/LL

Jag är inte heller helt förtjust i en hel del av träningen som pågår, gäller inte bara reining. Men det är lite en annan fråga anser jag -minst lika viktig dock!

Men just hur mycket själva rörelserna och träningen i sig sliter fysiskt på hästarna och träningsmetoder är ju två skilda saker i det stora hela.

Kan bara hålla med.. Smög in på framridningen på Americana för 2år sedan, smög därifrån ganska raskt. Tyvärr är det nog svårt att få en häst att prestera så som elithästarna gör med hjälp av en blöt puss på mulen (om inte omöjligt) Men detta gäller nog de flesta hästsportsgrenarna och inte bara reiningen.

/LL

Jag tror att man kan få hästar att göra fantastiska saker och prestera sitt max med en blöt puss på mulen faktiskt (bildligt talat) :) Men det kräver extraordinär känsla och kunskap samt en speciell häst!

Det går säkert på en speciell häst och med många års träning, men jag tänkte på "topp hästarna" som ska prestera sitt maximala i unga år.
Jag är heller ingen förespråkare av "hårda tag" min egen lille häst får mest mulpussar:p Vi lär nog aldrig nå toppen, men det är inget jag siktar på heller. Dels har han inte det "lilla extra" som krävs och dels är han drabbad av S-I-S =skit i sadeln:o Men roligt har vi:idea:

/LL

Det jag (och en del andra) funderar över är varför man så sällan ser reininghästar med öronen framåt? Jag kan förstå att när det är fullt ös/stop/spin osv att hästen koncentrerar sig stenhårt. Men - i långsam galopp och efter sista halten, borde inte öronen vakna då? Särskilt efter avsittning, hästen måste väl kunna se sig omkring och "vara med" en aning, eller?
Jag är imponerad av hästarna men lite beklämd över bristen på engagemang och vakenhet.
Mina hästar - hoppning, fälttävlan och trav - visar tydligt sin uppskattning över en väl genomförd prestation, utan att gå överstyr.

Jag förstår vad du menar :) De få som skulle nå absoluta toppen skulle inte ha så många att tävla mot!

Toppen har jag lagt ner för länge sedan :D

Håller inte med dig. Har man suttit på en reininghäst in action så vet man att dom inte brister i engagemang och vakenhet hur lugna/trötta/oengagerade de än ser ut att vara. :)

Visst finns det en del som inte gillar sitt arbete osv -som i alla dicipliner men att dom inte har öronen framåt alltid (vilket många absolut har dock) betyder oftast inte annat än att dom lyssnar och är uppmärksamma.
Dels är det en enorm fysisk prestation dom gör och all energi går åt till arbetet. Du aknske såg hur de stod och flåsade efter sista stoppet?

Dels är det inte samma typ av häst som de flesta hopp/dressyrhästar -dvs halvblod och liknande. De fokuserar och sparar sin energi till när de måste prestera -av naturen. Därför att de som ras är avlade till att jobba hårt och länge. De är explosiva men inte tittiga, utåtagerande osv. Man tränar dom också till att inte anta att arbetet är över så fort man stannar eller tom hoppar av. Såvitt de vet är inte arbetet över förrän utrustningen är av och dom är lösa i boxen eller hagen. En annan form av diciplin i kombination med en annan typ av häst helt enkelt.

delvis kl

jag blev rätt ledsen här om helgen när jag såg en quarterhäst på tävling... den var jättelugn och gjorde allt den skulle.

Men den såg drogad ut... Sömniga ögon, öronen lite lätt bakåtvända. Ekipaget blev placerat och när det var deras tur att gå fram för att få rosett så tittade inte ens hästen på prisutdelaren som kom fram och grattade och satte fast rosett...

"Självklart" hade jag en western-okunnig kompis med mig som genast påpekade hur tråkiga quarterhästarna var och när dom travade så var det så slött och dom drog benen i sanden...

Att det kallas jog och att quarterhästar ska ha markbundna gångarter var inget hon tog till sig när jag försökte "försvara".

Dock den sömniga hästen på prisutdelningen var väldigt tråkigt att se även för mig...

Men det är SÅ SVÅRT att förklara för folk hur bra western ska se ut om man inte kan åka på de största tävlingarna i Sverige och kolla. Och även där, på framridningen, ser det skit ut.
Det är ju bara inne på banan de få minuterna som hästarna rids på långa tyglar och western är så frid och fröjd hej och hå...

Och till och med kommentatorn igår på rening-VM-finalen verkade inte ta reining på allvar när hon hellre kommenterade ryttarnas kläd- och matvanor....

Western sliter väl lika mycket eller lite som all annan hästsport. Det är därför man använder hästar avlade för ändamålet och tränar upp dom ordentligt från grunden så dom ska hålla :)

Ja... att quarterhästarna är "tråkiga" är väl inte så mycket vi kan göra något åt ;) Gillar man inte det får man väl söka sig till en annan ras. Sporten är ju att sitta på en och känna vad man rider på, så att säga.

Måste bara svara här. Förstår lite med hur folk menar med "tråkig" Tror det är en vanesak med. Man har ju såååå många gånger sett travare och galopörer på tv. Dom har en annan vakenhet i sin blick.

Samma sak med en ponny. En ponny ska se "pigg och fulli fan ut" Gör den inte det ja, då ser det tråkig ut.

Ja allt sitter ju i betraktarens öga! Personligen ser jag något helt annat när jag tittar på en quarter... och jag vill själv ha en häst som inte "bryr sig" på prisutdelningar och liknande. Det är inte samma sak som att den inte är glad och mår bra för mig.

Hålla med du!!:bow::bow: Det är otroligt skönt att sitta på en häst som inte bryr sej om oljud eller tittar på allt utan väntar på att få bli explosiv och ge järnet när den är ombedd att göra så. Helt underbart:love:

/LL

Ja allt sitter ju i betraktarens öga! Personligen ser jag något helt annat när jag tittar på en quarter... och jag vill själv ha en häst som inte "bryr sig" på prisutdelningar och liknande. Det är inte samma sak som att den inte är glad och mår bra för mig.

Håller med til fullo Wranglan, hästen är lärd och tränad till att uppföra sig på ett specifikt sätt (om man lyckats vill säga ;)) Men släpp sen den där tråkigt sömninga pållen i hagen, wohoooo då blir det drag!

Finns avarter, dåliga tränare och dåliga skogsmullar inom alla discipliner, idiotiskt att välja ut en och hacka på.:grin:

Jag skulle aldrig i livet utsätta mina hästar för exempelvis hoppning på hög nivå eller HUA :eek: fältävlan, där går min personliga gräns men givetvis gäller inte det för alla. Sedan skulle jag aldrig heller vilja ha en häst som knappt är ledtam eller som inte kan vistas på samma område med hästar av motsatt kön...Jag vill ha en väluppfostrad häst som har blivit lärd hur man uppför sig.

Vi tycker alla olika!! :banana:

Visst är det så när det gäller quarter. Då vill man ha en cool häst. Håller helt med dig.

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 871
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024