Hur hårt ska det sitta??

Trådstartare
Om man ska använda en bukgjord,(eller vad det nu heter) den gjorden som sitter bakom sadelgjorden. Hur hårt ska den sitta under magen, ska den ligga längs med magen eller typ en näve...
:confused: :confused:

de gånger jag använder en sån så brukar jag spänna den så den precis ligger an innan jag sitter upp. När ryttaren sedan sitter i sadeln så blir det ungefär en hand mellan gjorden och magen.

Ska du rida på kor, eller ute i terängen ska den sitta åt lika hårt som ditt bälte. Dels för att sadeln ska sitta fast, hindra sadeln att tippa framåt, men även för att ett horn, eller kvistar/grenar inte ska komma in mellan gjord och häst. Ska du hålla på med roping ska den sitta hårt för att skydda hästen från "rycket" i sadel. Ska du bara rida på ridbana kan du ta bort den.

En annan sak som faktiskt kan fastna i den är hästben. Man får en otäck känsla i magen av att sitta och se någon på en ridbana med flaxande bakgjord och bara vänta på att hästen ska fastna...

Så alla, var försiktiga med lösa flankgjordar!

/Ida

Ja, som redan sagts; ska du inte rida på kor kan du ta bort den.

Jag tycker att man kan ta bort den om man inte har speciell anledning att ha den. Jag tog bort min för den gjorde ingen nytta. Den satt så att jag fick in ett par fingrar utan att klämma men den var inte lös. Och jag tränade Team Penning utan flankgjord med och det var helt problemfritt.
Känns onödigt att ha den som extra utsmyckning när den mest är ett riskmoment!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar