Hur hårt ska det sitta??

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Cita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 527

Trådstartare
Om man ska använda en bukgjord,(eller vad det nu heter) den gjorden som sitter bakom sadelgjorden. Hur hårt ska den sitta under magen, ska den ligga längs med magen eller typ en näve...
:confused: :confused:

de gånger jag använder en sån så brukar jag spänna den så den precis ligger an innan jag sitter upp. När ryttaren sedan sitter i sadeln så blir det ungefär en hand mellan gjorden och magen.

Ska du rida på kor, eller ute i terängen ska den sitta åt lika hårt som ditt bälte. Dels för att sadeln ska sitta fast, hindra sadeln att tippa framåt, men även för att ett horn, eller kvistar/grenar inte ska komma in mellan gjord och häst. Ska du hålla på med roping ska den sitta hårt för att skydda hästen från "rycket" i sadel. Ska du bara rida på ridbana kan du ta bort den.

En annan sak som faktiskt kan fastna i den är hästben. Man får en otäck känsla i magen av att sitta och se någon på en ridbana med flaxande bakgjord och bara vänta på att hästen ska fastna...

Så alla, var försiktiga med lösa flankgjordar!

/Ida

Ja, som redan sagts; ska du inte rida på kor kan du ta bort den.

Jag tycker att man kan ta bort den om man inte har speciell anledning att ha den. Jag tog bort min för den gjorde ingen nytta. Den satt så att jag fick in ett par fingrar utan att klämma men den var inte lös. Och jag tränade Team Penning utan flankgjord med och det var helt problemfritt.
Känns onödigt att ha den som extra utsmyckning när den mest är ett riskmoment!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har klippt mitt hår typ såhär, fast det ser inte ut såhär av sig själv tyvärr 🤪. Skulle såklart frågat hos frisören, som stylade...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 203
Senast: NilHe
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
8
· Visningar
570
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka