Hur hårt kan/ska senskydd sitta?

Miljon

Trådstartare
Köpte ett par begagnade senskydd häromdagen. Blev dock lite osäker på storleken när jag provade dem... Det är med såna spännen man "krokar fast" i en liten pigg, typ som det är på Veredus, Zandona m.fl. Det nedre spännet sitter bra, men det övre är jag lite osäker på om det sitter för hårt. Måste dra till ganska ordentligt för att det ska gå att spänna. Då är resåren nästan maximalt uttöjd.
För små?

Det var ingen större summa pengar så det är lite skitsamma, lite trist bara då det är exakt sådana i färg och modell som jag letat efter ett bra tag.

jag passar mig för sådana skydd just för att det inte går att spänna "lagom". Låter för tajt, tänk på att det är senor på framsidan benet med...

Låter för små, har du bild? Hur känns trycket på fingret om du känner bakom resåren när du spänt?:)
Jag fick sälja vidare mina sådana skydd då de blev för små för min, han har dock samma storlek i vanliga senskydd. :confused:

Jag skulle tro att det är för tajt. Men om det bara är en av remmarna och själva "skalet" passar bra så är det väl bara att vara lite händig och sy om. Klipp av bandet och skarva med en liten bit annat band :)

Köpte ett par begagnade senskydd häromdagen. Blev dock lite osäker på storleken när jag provade dem... Det är med såna spännen man "krokar fast" i en liten pigg, typ som det är på Veredus, Zandona m.fl. Det nedre spännet sitter bra, men det övre är jag lite osäker på om det sitter för hårt. Måste dra till ganska ordentligt för att det ska gå att spänna. Då är resåren nästan maximalt uttöjd.
För små?

Det var ingen större summa pengar så det är lite skitsamma, lite trist bara då det är exakt sådana i färg och modell som jag letat efter ett bra tag.
FÖR SMÅ! Dom ska inte dras åt alls, utan bara knäppas på normalt.

en liten regel för benskydd som jag har är att man inte ska göra ngt mer än att bara lägga om spännet runt benet.
det ska vara tight men inte spänt :).

som när man har ett plåster på fingret, är det för löst så är det i vägen, är det för tight så är det obehagligt :).

Jag köpte ett par bakbenskydd med gummisnodd när de andra gick sönder. Dessa räknas som teknikskydd men det visste jag inte då. Efter ett tag började hästen sparka efter dem när jag skulle sätta på dem. Jag plockade då fram ett par gamla hederliga Eskadron med kardborreknäppning som jag hade liggandes oanvända i stallådan. Nästa gång när jag var på hoppträning undrade min tränare om jag köpt nya skydd för hästen hoppade SÅ mycket bättre bak. Hon öppnade upp mycket bättre - tänk att ett par skydd kan göra så mycket!

• Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Behöver lite hjälp här med val av senskydd;) Mitt fullblodssto ska snart få släppas ut i stor hage med polare igen:bump: efter att ha...
Svar
19
· Visningar
3 192
Senast: Centaur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Utrustning Dottern ska få finare senskydd i läder till sin bponny i present, sådana med fyra resårer som man spänner i "knapphål" om ni förstår vad...
Svar
2
· Visningar
1 002
Senast: Tebazz
·
Körning Nyligen köpt ett 5-årigt shetlands sto, hon är inkörd och är lugn men pigg och trevlig att köra! Fick med hennes utrustning och tycler...
2
Svar
32
· Visningar
2 441
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18