Hur hårda är ni mot fölen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilltufsan
  • Startdatum Startdatum
Vi hade också ett sto med en senskada som fick stå gipsad med föl vid sidan. Då gick det snabbt att lära fölet att leka ute ensam med de andra medan mamma stod i säkert förvar i stallet :) Vi släppte in och ut honom varje halvtimme i början och sedan glesare. Han fick snuppa på ett annat sto så det gick smidigt att förlänga intervallerna. Men det är att rekommendera att ha en stadig dörr emellan så mamma inte syns.

Jovisst, men ibland måste ju även föl som går med flocken hanteras - här togs till exempel alla föl in för natten för bara någon vecka sen, det kröp ned till nollgradigt. De tas även in för avmaskning, kollas efter små sår och så vidare.

Även om fölen här (ett avelsstall med framförallt travhästar) i stort sett får vara i fred fram till avvänjning så kommer de ibland så nära att de kan nafsa. Då är det ju viktigt att en tillrättavisning görs direkt och på lämpligt sätt.

Vi har ju (som kanske många vet efter alla mina trista trådar..) ett halt sto med en svår senskada :crazy: :( vilket inte precis är något drömläge och vi stödmatar också eftersom stoet har för tunn mjölk. Så vi kommer ju oundvikligen in i fölets närzon.

Då känns det ÄNNU viktigare att man gör "rätt". :) (vad som nu är rätt - alla säger ju olika :confused:)

Kan ju tillägga att det ändå gått över förväntan :bow: senskadan är hemsk :( men har ändå läkt över förväntan med tanke på den urusla prognosen :crazy:

På Hästliv igår så sa tjejen i reportaget något som jag tycker stämmer utmärkt. Låt inte fölet göra något det inte kommer få göra sen som vuxen, t.ex nafsa.

Jag tänkte på en sak sist jag så honom, dvs igår. Vad tror du om att lägga in en löspumpad fotboll till honom? Nu står han och sparkar och biter på baljan och försöker leka lite med den, men tröttnar efter ett tag. Om han får en mjukpumpad fotboll kan han både bita i den och sparka på den.

Inte för att jag tror att det hjälper på hans smakande på allt som kommer inom räckhåll, men han får lite mer att roa sig med än bara mamma och balja? :D

Ja det kan vara en bra ide?? Baljan är ju mycket roligare att sparka på än att äta ur... :smirk: Jag hade hoppats på att få ut dom med dom andra snart men det verkar ju som förgjort med det där benet :crazy: skönt att det inte var senan som gått upp i alla fall, det är illa nog som det är. Även om det läkt mycket bättre än vi trodde från början...

Om de bits eller ska dra och ha sig brukar jag först bara "försiktigt" putta bort dem. Hjälper det inte får de en liten knäpp med en finger.

Rumpan är det för mig lite skillnad på beroende i vilket stadie fölet är.

I början när de ofta har reflexen att "studsa" när man är när rumpan brukar jag inte säga något om de studsar till eller om ett bakben far ut. Försöker bara undvika att få dme att göra så. Sen när de reflexen börjar avta så är det absolut förbjudet att göra sånt.

I mina ögon kan de inte hjälpa att de reagerar på reflexen = ingen tillrättavisning, när de kan hjälpa det = tillrättavisning.

Man måste tillrättavisa från början, de första dygnen kanske man mest ska skapa kontakt och förtroende men när de blir äldre måste de veta vem som bestämmer.
Våran nu en månaders föl var en riktig huggorm 1 vecka gammal. Hon slickade öronen bakåt och högg, inget man vill att de fortsätter med. Alltså tillrättavisning som din kompis gjort, snärta till på näsan eller på halsen, låt dem tjura lite, de vet att de gjort fel. Idag är hon mer smakig på saker och ting, ska slicka på allt å alla, men tar hon tag får hon "pisk". Tror ni stona skulle tollerera om deras fölunge bet dem, knappast. Vi måste likväl som mamma tala om för dem när de gör fel. Det kan kännas jobbigt ibland att slå den lilla sötingen men, rätt ska va rätt. Missförstå mig inte, jag misshandlar inte mina föl men tillrättavisningar är viktigt ;).

Det håller absolut med om! Slickade öron o hugger :eek: då ska det vara en rejäl snyting. Däremot tycker jag inte det var motiverat för att han tog tag lätt i jackan och drog, en knäpp på nosen hade gott räckt i den situationen, det tycker jag fortfarande.

Har ju ett vuxet sto (morsan alltså) som man kan behöva ta i ordentligt åt ibland :p inte jag då, men nya människor kan hon vara riktigt jävlig mot om de inte sätter gränser direkt. Nu pratar vi om en 22-åring... :smirk: Så inte ska man mjäka med tuffa hästar. Min vet. brukar säga att hon tillhör den gamla stammen av halvblod: "hård men rättvis" :D

Som någon skrev, så ska man inte tolerera att fölen gör något som en vuxen häst inte får göra, det tyckte jag var utmärkt.

Däremot känns det som att det är lämpligt att välja bestraffning efter "brottets" allvarlighetsgrad något mer nyanserat än min kompis. Om man nu flätar till dom med en snyting vid en liten grej, vad ska man då ta till om de gör något riktigt dumt? :confused:

Både ATT tillrättavisa och HUR man gör det måste ju vara viktigt, beroende på situation.

Jag använder mig mest av snärtar på näsa å hals, ska till mycket om jag tar i med hårdhandskarna (snyting). Jag vill mest få fölet att få ett obehag när det gjort något olydigt. Det räcker ofta med en häftig rörelse så backar de :mad:...Och visst väljer man bestraffning efter olydnad. Men som sagt det ska mycket till om man ska slå hårt! Har aldrig varit i den situationen, ett föl kan inte göra så mycket, har inte den styrkan att de förtjänar ett hårt slag.
Därför skrev jag att jag inte ville bli missförstådd, ett hårt slag mot en fölunge räknar jag nästan som misshandel, de kan aldrig slå så hårt eller göra något så dumt att de förtjänar en snyting. :mad: :mad:

Hoppsan, det hade jag inte en aning om! :eek: Att hon har humör vet jag, men hon stod som ett tänt ljus vid undersökningen + att jag dessutom hade även den lille sötnosen i grimma och grimskaft utan att han åt upp eller bet mig. :) Jag fick styra undan honom ett par gånger och ta ifrån honom täcket som han förtjust stod och drog i, men bägge två får MVG i uppförande under undersökningen. :bow:

Jag vet inte vad jag ska göra med hans bitande.. Säger i från ordentligt och knäpper honom på nosen men det verkar inte hjälpa.. Det har gått jätte bra med allt tills den här veckan, nu är han bara för jävlig att leda ut. Jag måste leda honom lite i grimma och runt hals för vi har så mycket "skräp" på gården så vi vågar inte ha honom lös till hagen och dessutom skulle han nog inte gå efter mamma!!

Han har försökt "hota" med lite sparkar i stallet men då satte ja foten i rumpan på honom och han blev helt stel som en pinne! :o

Jag brukar hinne med att säga i från när han tänker bitas men i dag fick han riktigt tag på sidan av handen när ja skulle ta ut honom. Jag tror han blir sur när JAG bestämmer vad han ska göra.. tex när ja tar ut honom och han stannar och ja puttar eller kliar lite på honom för att få honom att gå framåt igen.. så slänger han iväg med huvudet, stegrar sig och försöker bitas... :eek:

Kan det bero på att mamman inte hjälper till något att uppfostra honom?? han får göra precis som han vill bita henne sparka henne och hoppa och stå på hennes rygg och hon står bara still?? :(

Tänkte ta nya kort idag för han har blivit jätte stor :) så ni kan få se.. han har lagt sig och rullat sig i värdens skit lera så han är jätte dammig!!

Kan man använda föllinge häst deo på föl också?? har strykigt lite på ryggen på honom och han verkar tåla det, men är det bra??? Vi har så jäkla mycket flugor, bromsar, mygg och knott här.. :cry:

Håller helt med Nafayette och Silverkedjan! Man ska inte pilla på dem i onödan! Jag tror också att om de får växa upp i flock så får man en känslig individ som snabbt lyssnar på människan som den inte har haft för mycket kontakt med. Det är ingen risk att de glömmer att lyfta hovar och vara uppbundna om man släpper dem på bete i några månader eller låter dem gå på lösdrift utan att borsta och gulla med dem varje dag.
Så att låte dem vara ifred så mycket som möjligt, men ändå avmaska, sköta hovar och sår osv tror jag är det bästa. Och om fölet mopsar sig när man gör just detta så får den sig en ordentlig tillrättavisning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
8 044
Senast: xmobilexd
·
L
Avel Våran fölunge tuggar glatt i sig allt möjligt nu, hö, halm, gräs & morsans mat är väldigt intressant. :D Han äter alltså lite allt...
Svar
3
· Visningar
1 078
Senast: Cesam
·
Träning Jag har två 3 års hingstar. Den ena är helt underbar och lätthanterlig osv. Han nafsas ju iof ibland. Den andra är ett riktigt...
Svar
9
· Visningar
967
Övr. Hund Unghunden har numera blivit nästan 10 månader, och testar allt som går o testa. Mattes tålamod mestadels. Men idag blev jag både rädd...
Svar
12
· Visningar
1 592
Senast: litania
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka