Hur hård i handen?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har tidigare tränat för en kusk och han tyckte att jag skulle ta mer i tömmarna. Vilket är helt riktigt, jag har kört med på tok för långa tömmar hela tiden. Sagt och gjort, numera kör jag med betydligt kortare tömmar.
Dock så blev jag lite fundersam på hur mycket han ville att jag skulle ta i tömmarna. Han menade att eftersom tömmen är tung, så går en del av "tömhållandets energi" åt att få tömmen sträckt. Fine, det köper jag. Men jag fick verkligen ont mellan fingrarna av att hålla så hårt under lektionen. Visst, jag är klen men ändå? :) Kändes som att jag var alldeles för hård i handen. Instruktören tyckte att jag var stum i handen (vilket kanske inte var så konstigt i detta fallet) och ville därför att jag skulle röra hästen i munnen hela tiden. För min del kändes det konstigt: ska det aldrig vara lugnt i hästens mun? Det kändes lite som att såga ner hästen; "dra" lite i ena sidan, "dra" lite i andra sidan.

Lite input tack!

Sv: Hur hård i handen?

Låter märkligt i mina öron. En hand ska ju vara rörlig i den mån att den ska vara följsam vid behov eller när den ger direktiv. Men, nog ska väl en hand vara lugn och stilla där emellan. I min värld i varje fall. Stumhet rår man inte på med att öva in någon slags "iställetför" rörelse. Dvs, du kommer inte bli mindre stum av att hela tiden fippla med händerna. Motsatsen till stum torde vara mjuk och lyhörd. Det kan man öva på på andra sätt. Kan du ha missuppfattat det?

Jag har korta tömmar när jag kör, men för den sakens skull är jag inte hård i handen. Jag har ett mjukt grepp om mina korta tömmar om du förstår hur jag menar!

Jag har fått lära mig tvärtom, just eftersom tömmarna är så tunga så behövs det väldigt svaga kramningar för att få en förhållning. När jag jobbar på volten har jag hela tiden stöd på yttertömmen, den håller jag stilla och varken ger eller tar av. Innern jobbar jag hela tiden med små kramningar. Trots att jag bara kramar tyckte min tränare att jag kramade för hårt! Då fick jag tipset att spänna och slappna av i benet på insidan istället, då spänner man omedvetet hela kroppen på den sidan och det blir en väldigt diskret kramning i tömmen.

När jag kör vägar är jag noga med att hela tiden titta dit jag ska, då följer hela kroppen med och hästen går dit jag tittar. Precis som när man rider. Jag försöker också vara noga med att styra med hjälp av eftergifter istället för tömtag. Om jag ska svänga till vänster släpper jag efter på höger töm, stödet blir då kvar i vänster töm och hästen följer stödet.

*TIllägg:
När hästen släppt igenom och går med den ställning jag önskar är jag givetvis stilla i handen.

Senast ändrad:

Du lär nog få en del PM om denna tränare :)
Jag har flera tränare jag kan avråda ifrån, fast ibland passar olika tränare olika hästar. Där vi bor nu har vi bara en enda att välja på, fast Camilla är världens bästa!!!

Liknande trådar

Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 108
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 156
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar