Hur har ni råd?

T

Toxic

För tillfället är jag medryttare på ett svenskt varmblod som gått på travet. Rids engelskt.

Hur som helst så skulle jag verkligen vilja ha en egen häst, skulle lätt kunna tänka mig en travare, men då skulle jag vilja rida western. Är själv skolad i vanlig engelsk stil, men vill gärna lära mig western.
Börjar väl med att köpa begagnad utrustning, då jag vet att sadlar m.m. är rätt dyra. Känns det värt att köpa så dyra sadlar om man inte ska tävla? Och om man ska tävla får man då använda hectorsadel?
Och hur tusan har ni råda att köpa en quarter och sedan massa utrustning på det? Jag kanske har fattat fel, men känslan jag har är att hästar, tillbehör och så inom western är dyrare eftersom det är mindre vanligt?
Är inte alls påläst så rätta mig om jag har fel!

Sv: Hur har ni råd?

du kan ju jämföra en bra dressyrhäst och en hobbyhäst, en häst med bra stam/resultat = Högre pris.
Visst kan du rida western på en travare! En bra begagnad sadel (köp aldrig okänt märke!) för omkring 7-8tusen, som du får lika mkt för nästa gång du säljer den (om du skött den någorlunda), En begagnad pad är inte så dyr men en ny Tacky Too Pad kosar ca 1500 , ett vanligt träns + vanligt bett med westerntyglar ca 300 eller uppåt vad du nu vill betala, finns mkt begagnat där med.
man behöver inte massa silver och "bling bling", i WRAS regelbok står det att utrustning med mycket "bling bling" inte ska värderas högre än någon annan sadel.

i WRAS Regelbok står det att sadeln ska ha bom och horn i westernstuk, vissa hectorsadlar ser ju ut som westernsadlar så det går nog i lättare klasser.

och ridstilen sitter INTE i utrustningen!
Själv red jag western med en Stubbensadel i ungefär ett år och det funkar det med.

När det gäller oss så är vi ju två som delar på hästen, syrran och jag. Vilket betyder att alla kostnader delas på två, sen så kostade inte tanten så svettigt mycket när vi köpte henne eftersom hon då endast var reggad som Breedingstock och dessa är inte så eftertraktade.
Vad gäller utrustning så har vi hela tiden "köpt upp" oss när det gäller sadlar. Vi började med en bilig "skitsadel" som vi sedan sålde för att köpa en bättre begagnad, efter det vart det en ännu bättre begagnad och till slut den vi har nu också den begagnad. Prisklasserna var 2500:- - 5000:- -8000:- - 12 000:-, 5000.- sadeln kommer vi inte att sälja eftersom den är lite speciell, den för 8 är till salu nu och den sista är ju den som används på hästen. Huvudlag och tyglar är en salig blandning av köpt, egentillverkat och faktiskt ett showhuvudlag som jag vann på ett klubblotteri... :D

Har man inte råd så ska man inte ha häst. Det är mycket dyrare än vad man räknar med och oförutsedda utgifter är alltid mycket pengar. Det kostar lika mycket med foder, försäkring, hovslageri, veterinär, avmaskning, stallhyra, träningskostnader mm att ha en travare eller en quarter. Det är inte billigare med en travare bara för att inköpskostnden är mindre. Har man inte pengar och tid för en egen häst så ska man inte under några omständigheter skaffa sig en. Det finns så många exempel på hästar som far illa för ägaren inte har råd att försäkra, sko eller utfodra hästen ordentligt.

Håller med Kenneth, det är bra om man har råd att hålla hästen.

Men nu gällde väl frågan om det var dyrare att köpa dels quarter, och dels utrustning för westernridning.

Det finns hästar/quarter i alla prisklasser, tyvärr så kan du få en dålig quarter för ganska mycket pengar, dvs folk betalar bara för att det står QUARTER med det är ju inte säkert att den är BRA för det. Kolla runt på många ställen, kolla stamtavlor och prestationer, ta med någon du litar på, och GILLA hästen.

Utrustning, jag har sett väldigt mycket klassisk utrustning (sadlar och kläder) för FANTASIbelopp. Så det går nog att lägga mycket pengar även i klassisk ridning.

Börja med det du har råd med, varken du eller hästen blir bättre av utrustningen. Byt upp dig när du känner att du behöver bättre utrustning för att utvecklas. Eller för att du vet att det håller längre...

Tumma aldrig på sadeln! En dålig sadel gör ont, och hämmar hästens steg och skadar ryggen. Så vi som har dyra sadlar har inte det för att tävla, utan för att den är bättre för hästen, och skönare för ryttaren att sitta i. Jag köpte också min begagnad....Den har jag haft i sju år nu, och det syns knappt att den är använd. Lite mörkare bara, och några märken. Så den får jag lika mycket för, om den inte skulle passa på hästens rygg längre.

Lycka till med western-ridningen, det ar faktiskt jättekul!

glömde säga det, tänk igenom om hästen ska ha potential, alltså att den kan utvecklas tillsammans med dig eller redan kan mycket. Du ska väl ha den i några år, och då är det tråkigt om du fastnar/tröttnar, för att hästen inte kan utvecklas längre.

Då måste man sälja/byta för att komma vidare. Ungefär som att gå från ponny till stor häst. Du kan börja med en hyfsad westernhäst, inte nödvändigtvis quarter!! dvs inte nödvändigtvis dyr, så kan du alltid byta senare om du vill.

Nu var ju inte frågan om jag har råd att ha häst eller inte. Bas-kostnaderna för att ha häst känner jag redan till... undrade mest hur Ni började... Nu har jag ju fått en massa bra förslag m.m. och det tackar jag för!

Vill ju inte börja köpa dyra prylar och lägga ner en massa pengar på en häst som inte ens är min.
Ska vänta med utrustningen tills jag köpt en egen häst. Allra helst skulle jag vilja ha en Arab, skulle gärna vilja tävla distans nämligen. Kan säkert funka med en Quarter också.....
Å andra sidan kan man ju börja med en travare eller så och känna sig för innan man satsar ordentligt. De är ju trots allt väldigt allsidiga hästar :)

Tack för alla svar!

Ja dyrt e det, alla pengar som blir "över" går till hästarna. Men har man hästar har man allt man behöver:rofl::rofl:

glömde säga det, tänk igenom om hästen ska ha potential, alltså att den kan utvecklas tillsammans med dig eller redan kan mycket. Du ska väl ha den i några år, och då är det tråkigt om du fastnar/tröttnar, för att hästen inte kan utvecklas längre.

Då måste man sälja/byta för att komma vidare. Ungefär som att gå från ponny till stor häst. Du kan börja med en hyfsad westernhäst, inte nödvändigtvis quarter!! dvs inte nödvändigtvis dyr, så kan du alltid byta senare om du vill.

Word på det! Väldigt bra skrivet!

Skulle vilja tillägga;
Det är inte många som har råd att hosta upp cashen för "det bästa" i början. Långt ifrån.. så man börjar ofta trevande och tjurskalligt med en massa sparande och trixande och joxande och donande.

Sen ska jag ärligt säga; Jag har häst - men jag har inget annat liv direkt. En "billig" häst kostar lika mycket som en "dyr" häst i vardagen.. kanske tom mer om man har otur.

Vill man ha en bästis att leka och prova med, utan några större förhoppningar/mål på tävlingar/placeringar så finns det många helt underbara hästar där ute för en "mindre" peng.. Men tänk på att alltid ha med någon som är objektiv och kunnig... och håll i minnet att folk säljer oftast "billiga" hästar för att bli av med dom, det är inte säkert att dom är helt sanningsenliga.

Lycka till och ha roligt på vägen! Prislappen är inte allt ;)

Kram /Pessimist kärringen.

Jo, det är ju det som är grejen, jag skulle aldrig köpa en häst bara för att den "passar" för ändamålet. Då letar jag hellre noga efter en häst som passar mig! Och kan den inte det man vill så får man ju försöka lära den... då har man ju ett mål att jobba efter.
Känner flera bra hästmänniskor som jag skulle kunna ha med mig när hästköpet väl är aktuellt :)

Jo, det är ju det som är grejen, jag skulle aldrig köpa en häst bara för att den "passar" för ändamålet. Då letar jag hellre noga efter en häst som passar mig! Och kan den inte det man vill så får man ju försöka lära den... då har man ju ett mål att jobba efter.
Känner flera bra hästmänniskor som jag skulle kunna ha med mig när hästköpet väl är aktuellt :)

Woho! Det där var något av det bästa jag läst på länge :D precis så tänker jag med.. ^^ :bow::bow:

Min första häst i svergie var en travare jag betalt 500:- inkl sadel och alla utrustning, men som anniequarters skrev, han utvecklade inte längre än han kunde, så var jag tvungen att köpa en ny, fast han är kvar, han var en dålig tävlings häst men han är en super ko fösare:D Sen hitta jag en Quarter/halvblod sto som jag hade först på foder och sen köpt henne efter ett tag när jag hade råd att betala ett lån. I detta lån hade jag också råd att köpa en riktig bra sadel för oss. Resten av utrustning hade från staterna. Samma med men quarter valack, jag hade han på foder också sen fick jag köpa han så fort jag hade råd att betala av han. Nu är det 8 st på gården!:angel: de flesta sadlar jag har nu har jag köpt från ebay till en bra pris.

Det finns bra sadlar som är beg. för runt 4-5 tusen och även ny i detta pris klass fast de är ekonomi stylen med känd märke, men de måste du söker efter. Men för hästens (och den egen) skuld undvika billig sadlar. Resten av utrustning kan du hitta beg. på nätet ganska billig.

Jo absolut är det ju så.. man kan aldrig tvinga en häst till att bli något den inte är! Men den dagen, den sorgen. Då får man antingen sälja eller skaffa en ny :P
Wow har du 8 egna hästar?

Bewildered; Kul att du håller med ;) Men vad ska man annars göra.. sitta och låtsasgilla en häst som kanske gör bättre ifrån sig på tävlingarna eller en som man verkligen verkligen trivs med! Det är ju trots allt träningen som tar upp mest tid och det är där det ska klicka mellan häst och ryttare, det är ju när man tränar och fritidsrider som man skapar en relation till sin häst... sen kan ju även hästar ha tävlingsnerver ;)

Hur man har råd???
Är man fullskiten med pengar så är ju det det minsta problemet, värre är dt att försöka göra av dom!:cool:

Problemet med att prova med en travare är att man inte kan lämna tillbaks dom om det inte funkar. Det blir en kostsam test både känslomässigt och ekonomiskt.

Det finns många hästar man inte kan lämna tillbaka om det inte funkar. Inte ett fenomen endast hos varmblodstravare:cool: Man har lika stor möjlighet att komma rätt om man är noga med inköpet och med träningen och tar hjälp av kunniga som med andra hästar.

*knapplån*

Hur man har råd med pållarna? Jo - If I hadn´t had horses this car would had been a Ferrari....säger en som kör omkring i en gammal Volvo. Fast hästsläpet är nytt!!

*knapplån*

Hur man har råd med pållarna? Jo - If I hadn´t had horses this car would had been a Ferrari....säger en som kör omkring i en gammal Volvo. Fast hästsläpet är nytt!!

jag är bara tvungen;

"Hur man vet att man är en hästtjej;
punkt i-dunno-wich Om man drar en 200 000 krs trailer med en under 20 000 kronors bil..."

;)

Liknande trådar

Utrustning Familjens ponny ska snart springa Pay n Ride och Pay n Jump med såväl matte, 10 år , som husse 14. Man måste ju inte vara finklädd, men...
Svar
4
· Visningar
722
Senast: ako
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Hemmet Det må låta mordiskt och elakt att vilja utrota en art. Men för tillfället har jag en stor myggsvärm i ladugården där jag håller på att...
2
Svar
25
· Visningar
3 813
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar