Hur har ni lärt er köra häst?

C

cafu

Ja, se rubriken.

Själv började jag intressera mig för det här med körning för 4 år sedan när jag köpte min första häst i vuxen ålder, en bruksnordsvensk (visserligen är jag uppväxt med travare hemma men det var inte riktigt samma sak och det var ju länge sedan). Hon var bara föl då så jag ägnade hennes unghästtid åt att försöka lära mig så mycket som möjligt genom litteratur, kurser och att umgås med körfolk. Sedan lämnade jag bort henne för inkörning och har sedan tagit hjälp av instruktör hemma. Det går sakta framåt.

Men jag saknar ibland att ha en gammal hästgubbe eller hästgumma i närheten som jag kunde hjälpa med hästarna och i utbyte få ta del ovärderlig kunskap och erfarenhet.

Hur har ni lärt er köra?

Sv: Hur har ni lärt er köra häst?

Jag slutade rida på ridskola för att jag inte tyckte om ridstilen. Tyckte att hästarna oftast felbelastades och jag tyckte helt enkelt inte om sättet att rida på. Inte att det inte var kul men det kändes inte rätt mot hästen. Så jag började leta efter alternativ till den engelska ridningen. Gick en barockkurs på en av ridskolans hästar men det slutade ungefär där. Jag funderade på körning och tänkte att det är säkert en bra träningsform för hästen :) Fick sköta om och köra en shettis i det nuvarande stallet, och han lärde mig grunderna. Sedan när jag började tävla ville jag mer än vad hästen ville, så jag bytte upp mig till ett russ som jag blev skötare på. Dock var han inte så trevlig att ha och göra med, han valde sina fåtal människor och jag var inte en av dem som fick hans förtroende. För snart ett år sedan köpte jag så min egna häst och där är vi idag.

Kort och gott: Jag lärde mig av privata kuskar samt av alla åtskilliga timmar för min tränare som varit helt ovärderlig.

Hemma med mamma och ett russ, sedan körlektioner i skolan...

Förutom ponnytravskola :D Så har jag läst i MASSOR, frågat, och gud förbjude provat mig fram och lärt mig efter hand :o
Samt att jag har en väldigt välkörd häst som är ursnäll att köra och van vid det mesta. Körd för allt från skogsredskap till finvagn och släde.
Jag är ingen duktig kusk utan kör endast på vägarna hemma, men gör så rätt som möjligt vad gäller säkerhet och utrustning.

Av min pappa, vi har alltid haft hästar, som användning i jord och skogsbruket.

1, Läste mig till hur det skulle vara och prövade själv m en väl inkörd fjording i tidiga tonåren :eek:

2, Åkte till Sindarve på körkurs där vi fick arbeta med allt från hantering/inkörning av unghästar till att köra 4-spann, dressyr på bana och skogskörning. Mycket bra! :bow:

3, Resten av åren genom egna och andras erfarenheter inkl tränare. (jag är gammal nu)

Jag var skötare på en fjording som inte var snäll att rida ut på själv.
Han var väl inkörd och körd i skogen..
Sen kom jag i kontakt med Fenton här på forumet.
Å han är den som lärt mig alla grunder!

Pga mitt handikapp och övriga skador var valet självklart när jag sen skaffade egen häst.. Den skulle gå att köra så att jag kunde motionera oavsett hur mina ben mådde..

Anna-Carin

Jag håller på att lära mig vartefter...

Hade ett sto på foder och eftersom hon älskade att bli körd så bestämde jag mig lite motvilligt för att jag väl fick lov att lära mig lite i alla fall... hittade stallplats hos en travtränare som också har kört mycket brukskörning och han lovade att lära mig grunderna någotsånär.

Mest av alla lärde dock stoet mig.

Nu har jag ju en femåring som är lättkörd men inte skolad, själv är jag trög och inte skolad så ambitionen nu är att försöka få fatt i någon som kan lära oss mer. Skogskör lite bara för motions skull men vill förstås lära oss avsevärt mer än det vi kan nu!

(om någon råkar ha bra tips om en tränare i Falun/Borlängetrakten som kan tänkas åka ut utan att bli skitdyr så får ni gärna pm:a :idea:)

Jag är helt självlärd. Men jag ska väl börja träna senare i år om jag hittar nån bra tränare och får ihop allt.

Äh!
Lasta hästen o kom med på våra träningar i vår! :idea:

Det hade ju varit en bra ide om det inte varit närmare 30 mil. Och om jag hade haft en transport. Och en bil som fick dra transporten.

Näää lite behändigare än så måste det gå att lösa det hela :angel:

Det hade ju varit en bra ide om det inte varit närmare 30 mil. Och om jag hade haft en transport. Och en bil som fick dra transporten.

Näää lite behändigare än så måste det gå att lösa det hela :angel:

Nä men alvarligt... nån bättre bortförklaring kan du väl hitta?!? :D ;)
Du kan få låna min skoda felica -99 och mitt dino -74 släp! :idea:
:rofl:

Körde för första gången på ridskolan, på en sommarkurs. Jag kan ha varit 9-10 år eller så. Sen var det uppehåll ett långt tag, körde igen på gymnasiet (trav och skolkörning). Ska nu sälja min ridhäst och skaffa mig ett vettigt varmblod att köra med.

När jag var liten så tävlade min pappa ihop med en annan kille i körning och på så sätt väcktes mina föräldras intresse för körning, dom lärde genom andra och jag lärde genom dom. Sen har jag gått på hästgymnasie med inriktining körning och efter det har jag börjat tävla och köra ihop med en tjej som tävlat i många år och som lärt mig otroligt mycket :)

När jag var 13 år "lärde" jag mig av en som hade en liten shetlandskorsning hur man hobbykör. Men mestadels är det självlärt och kollat Anders Erikssons videor osv. Att hobbyköra är ju inte så jättesvårt. Skulle jag någon gång (det tror jag iofs inte, men ändå) vilja börja träna och tävla skolkörning så skulle jag vända mig till närmsta körklubb för deras expertis. Men som sagt kommer det nog inte hända utan jag kör (kommer köra) som variation för pållarna (och mig själv).

Tillägg: i höstas var jag (gm min utbildning t ridinstruktör) på lektion/föreläsning under två dagar för Anders Eriksson. Det var iofs om TÖMkörning, men han gav ändå mkt matnyttig kunskap även om annat, tex exteriör, utrustning m.m.

Senast ändrad av en moderator:

Första gången jag körde var med en mycket snäll shettis då min mamma och alla var med.Detta var min mammas fd mans bror som ägde den hästen.Den körde jag väl ungefär 3 ggr men alla var då med.
Sen när jag var mellan 12-15 ca så brukade jag vara på ett stuteri och där körde jag deras morganhingst.Också det en väldigt snäll häst.Han körde jag och ägarens sambo cirka 10 ggr tsm.
Sen så åkte jag till England och beslöt mig för att när jag kommer hem så ska jag lära mig ngt kul med hästar så då blev det körning.
Augusti 2006 började jag med hjälp utav ägaren köra in en shettisvalack som jag idag är delfodervärd på.:bump:

kl*

Jag fick en travhäst av en djurskyddsorganisation. 17 år var hon och henne körde jag in efter att ha hängt i ett travstall. Allt gick bra och jag körde henn mycket.
sen har det rullat på :)
Tack travet alltså.

Jag har kört så länge jag kan minnas eg.gamla hästgubbar antar jag,hade en held el sådana som tur var omkring mig nöär jag var liten.

körde in hästar som rätt ung också,och skall nu börja tävla shettisen jag lånar.
Det skall bli kul!

Har ju sedan innane frieser som jag gjort rätt mkt jordbrulsjobb med(höskörd,plogning,harvning,hämta foder på kvarnen etc) menhan arbeta sinet såmkt vare sig under sadel eller ivagn ,utan "finkörs"numera mest.

Jaga har en jättevacker marathonvagn,synd bara attden är jätteförstor till shettsien!

Köpte ett arabsto som var kört. Hade själv aldrig kört, så jag gick en inkörningskurs med henne som Strömsholmskuskarna hade.
Det var jättebra, jag lärde mig från grunden, och så fick vi se vad hon gick för.
Hon var mycket rutinerad, hade gått par, fyrspann och trojka.

Vi gick sen fortsättningskurser.

Tog sen föl på henne och körde in hennes lille pojk, han är nu 18-år och är körd par och enbett.

//Stina

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 367
Senast: Appetax
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 836
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka